رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۶

واكنش سرد مطبوعات به فیلم «پارك‌وی» فریدون جیرانی

مهین سرابی

فیلم «پارك‌وی» تازه‌ترین ساخته فریدون جیرانی كه گفته می‌شد یكی از خشن‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است، پس از نمایش در سینما فلسطین با واكنش سرد اهالی مطبوعات مواجه شد.

فیلمنامه و دیالوگ‌های خام و صحنه‌های غیرمنطقی فیلم باعث شد در هنگام پخش صحنه‌های خشن حاضران در سالن با صدای بلند بخندند و كف بزنند.

فریدون جیرانی در نشستی كه پس از نمایش فیلم برگزار شد گفت كه این فیلم برای ایجاد یك گونه (ژانر) جدید (سینمای وحشت) در سینما كه قبلا تجربه نشده بود، ساخته شده است: «تنها كسی كه این ژانر را در سینمای ایران تجربه كرده ساموئل خاچیكیان است و دو فیلم خوابگاه دختران و اخیرا هم اقلیما از اینگونه فیلم‌ها هستند و من هم با علاقه‌ای كه به این فیلم‌ها دارم بعد از قرمز فیلم‌های دیگری ساختم و دوباره به این راه برگشتم.»

با اینكه جیرانی تلاش كرده قواعدی را كه در ساخت این گونه (ژانر) اقتضا می‌كند، رعایت كند و گره‌های داستانی را براساس نیاز این گونه فیلم‌ها در روایت داستانی قرار دهد، پارك وی از استاندارهای سینمای ژانر وحشت در جهان و حتی ایران فاصله بسیاری دارد. شخصیت‌پردازی‌ها بسیار سطحی و وقایع آن‌قدر سریع و بی‌منطق اتفاق می‌افتند كه داستان فیلم برای ببننده باور نكردنی از آب درمی‌آید. به گفته كارگردان جنس فیلم‌ها لایه زیرین ندارد و همه چیز باید مستقیم گفته شود.

جیرانی در عین حال گفت: «در فیلم پارك‌وی قصد نداشتم كه به مباحث عمیق بپردازم و صرفا در جهت ایجاد سرگرمی برای مخاطب حركت كردم.»

سید غلامرضا موسوی تهیه‌كننده فیلم پارك‌وی هم گفت: «به ژانر (گونه) وحشت در سینمای ایران كمتر پرداخته شده‌است و ما برای ایجاد تنوع در سینما به ژانرهای (گونه) مختلف نیاز داریم . سینما را نمی‌توان به نوع خاصی فیلم مثلا سینمای اجتماعی محدود كرد باید زمینه تولید همه گونه فیلم فراهم شود.»

«نیما شاهرخ شاهی» بازیگر نقش اول مرد در فیلم پارك‌وی عنوان كرد: «پس از فیلم مكس همواره منتظر پیشنهاد و كار خوبی بودم تا اینكه زمینه حضورم در پارك وی فراهم شد و از اینكه توانستم در چنین نقشی در كار جیرانی حاضر شوم بسیار خوشحالم .»

«آناهیتا نعمتی» كه نقش زنی روانشناس را در فیلم بازی می‌كرد، گفت: «سعی كردم بر روی نقش كه هم وجهی مادرانه و هم روانشناسانه داشت تمركز داشته باشم و در فیلم‌های جیرانی همیشه "مشرقی‌ها" نقش شوالیه می‌گیرند و در این فیلم مشرقی به من رسید.»

جیرانی پیشنهاد كرد فیلم برای ۱۳ سال به بالا اكران شود: «‌هنگامی كه فیلم را می‌ساختم به مدیر اداره نظارت و ارزشیابی گفتم، تا برای اولین بار برای فیلم محدودیت سنی بگذاریم تا فتح بابی برای فیلم‌های دیگر هم بشود و همه هم به تماشای فیلم ننشینند.»

در همین‌باره:

نگاهی به فیلم لیلی کجاست؟
خون بازی و نگاه تقلیل گرایانه به سینما
رفع ممنوعیت از فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره فجر
نگاهی به فیلم مینای شهر خاموش
جشنواره فیلم فجر، کارنامه یک سال سینمای ایران


نظرهای خوانندگان

ماايراني هاچشم ديدن پيشرفت همديگررانداريم
واقعيتي است بايد پذيرفت

-- ساغر ، Jul 20, 2007 در ساعت 12:55 PM

خيلي فيلم خوبي بود سينماي ايران تا به حال فيلمي به دردي نداشته بهترين فيلم

-- پونه ، Jul 24, 2007 در ساعت 12:55 PM