رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۵

پولانسکی گران‌ترین فیلم اروپا را می‌سازد

رومن پولانسکی، کارگردان معروف فرانسوی ـ لهستانی و برنده جایزه اسکار و همچنین نخل طلایی در جشنواره کن، خودش را برای ساختن گران‌ترین تولید سینمایی اروپا آماده می‌کند. او در نظر دارد تا کتاب پرفروش و محبوب «پمپی» (Pompeii) نوشته رابرت هریس (Robert Harris)، رمان‌نویس به نام بریتانیایی را بر روی پرده سینما بیاورد. داستان فیلم در سال هفتاد میلادی اتفاق می‌افتد زمانی که کوه وسوویوس، که یک آتشفشان بلند و خاموش در نزدیکی ناپل در جنوب ایتالیا بود، ناگهان فعال می‌شود و بر اثر فوران و ریزش گدازه‌های آتشفشانی بر روی شهر« پمپی»، هزاران نفر را کشته و تمامی شهر را در زیر ۹ متر مواد مذاب مدفون می‌کند.


رومن پولانسکی کارگردان فرانسوی -لهستانی

شخصیت اصلی داستان یک مهندس جوان رومی است که مامور می‌شود کانال آب اصلی شهر را که خرابی آن برای امپراطوری روم تهدید آمیز است، تعمیر کند. این مهندس جوان در طی بازسازی کانال آب کم کم با دنیای تاریک و پنهان این شهر قدیمی آشنا می‌شود، جایی که مملو از نیرنگ‌ها و دسیسه‌های سیاسی است. در بخش نهایی فیلم، شاهد فوران کوه آتشفشان و خراب شدن کانال آب و به دنبال آن نابودی شهر و اهالی‌اش خواهیم بود.

پولانسکی ناگزیر خواهد بود برای بازسازی برخی از صحنه‌های فیلم، از جلوه‌های ویژه و تصاویر کامپیوتری CGI بسیاری استفاده کند. او در فیلم «پیانیست» حدود ۲۰۰ تصویر کامپیوتری و در فیلم «الیور تویست» حداقل ۴۰۰ تصویر کامپیوتری به کار برده است.



تهیه کنندگی فیلم «پمپی» را رومن پولانسکی و رابرت بن موسی از شرکت فیلمسازی آرپی، به همراهی آلن ساردAlain Sarde به عهده دارند و همچنین سرمایه فیلم از منابع مختلف خصوصی تامین خواهد شد مثل دو فیلم اخیر پولانسکی «پیانیست» و «الیور تویست» که تولیدات اروپایی مستقل بودند و با هزینه‌های غیرهالیوودی ساخته شدند.

بودجه فیلم در حدود ۱۳۰میلیون دلار برآورد شده است و در نتیجه پرخرج‌ترین فیلم در پرونده سینمایی پولانسکی و در بعدی وسیع‌تر، گران‌ترین فیلم سینمایی ساخته شده در اروپا به شمار خواهد رفت.

رابرت هریس، نویسنده رمان معروف «سرزمین پدری» شخصا فیلمنامه را خواهد نوشت و فیلم در تابستان امسال در کشور ایتالیا کلید زده خواهد شد.