رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۵

جشنواره فیلم روتردام آغاز شد

سارا محمدی

سی و ششمین جشنواره فیلم روتردام ۲۴ ژانویه ۲۰۰۷ با فیلم " طلوع ازادی" آغاز شد.
این جشنواره، سال ۱۹۷۲ توسط "هوب بالس" (Huub Bals) برای اولین بار پایه‌گذاری شد. در همه این سالْها، توجه ویژه این جشنواره، به جدیدترین فیلم‌های مستقل و مدرن از سراسر دنیا بوده است. این جشنواره امکانی است برای کشف استعدادهای سینمای هنری امروز و اینده.

خانم «ساندرا دن هامر» مدیر جشنواره روتردام درباره آن گفت: روتردام دومین جشنواره بزرگی است که برعکس جشنواره‌هایی مانند «کن» در آن بر روی مردم و فیلم دوستان باز است و رکن اصلی جشنواره را تماشاگران آن تشکیل می‌دهند.

خانم «دن هامر» در سخنرانی خود بر اهمیت بنیاد هوبرت بالس تاکید کرد. این بنیاد فیلمسازان جوان و ناشناس کشورهای آسیایی، افریقایی و آمریکای جنوبی را حمایت می‌کند. او اعلام کرد از زمان تاسیس این بنیاد (۱۹۸۸) تا امروز تقریبا ۶۰۰ فیلم در آسیا، خاورمیانه، اروپای شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین با کمک این بنیاد، ساخته شده‌اند.

او در ادامه گفت: "سیاستهای مالی جدید دولت هلند تهدید بزرگی است برای ادامه فعایتهای این بنیاد." با این سیاستها نه تنها حمایت از فیلمسازان از بین می‌رود بلکه تبادل فرهنگ‌ها هم مورد تهدید قرار می‌گیرد."

جشنواره، امسال با فیلم آرژانتینی آنتن (La antena) با حضور کارگردان فیلم «استبان ساپیر» (Esteban Sapir) آغاز شد. او بعد از تشکر از بنیاد «هوبرت بالس» گفت: "با این نمایش، این فیلم دیگر متعلق به من نیست بلکه متعلق تماشاگران است."
آنتن دومین فیلم این کارگردان، افسانه‌ای است درباره قدرت معجزه آسای صدای انسان.

جشنواره هر سال، با نمایش یک فیلم در دو سالن، آغاز می‌شود ولی امسال به دلیل نرسیدن دو حلقه از فیلم آنتن، در سالن دوم فیلم «طلوع آزادی» (Rescue Dawn) به عنوان دومین فیلم افتتاحیه به نمایش گذاشته شد. «جرمی داویس» (Jeremy Davies) یکی از هنرپیشه اصلی فیلم در آغاز و پایان فیلم برای پاسخ به سوالات حاضر بود.

بعد از نمایش دو فیلم افتتاحیه مهمانان جشنواره، در سالن «د دولن» (De Doelen) با نوشیدنی و موزیک زنده پذیرایی شدند. در جشن افتتاحیه بیشتر دست اندکاران سینمای هلند و برگزارکنندگان جشنواره‌های کشورهای همسایه به چشم می‌خوردند.



مهمترین جوایز جشنواره

- لوح ببر «وی.پی.ار.اوِ» برای بهترین فیلم از یک کارگردان ناشناس با هدف کشف استعدادهای سینمای جهان. جایزه این بخش ۱۰ هزار یورو و نمایش آن فیلم در خانه‌های سینمای سرتاسر هلند است.

- لوح ببر « وی.پی.ار.اوِ»، برای بهترین فیلم کوتاه با هدف کشف استعدادهای ناشناس در جوانان و تشویق خلاقیت و تجربه‌گرایی در ساخت فیلم کوتاه. جایزه این بخش سه هزار یورو است.

- جایزه «تیسکالی» برای فیلم منتخب تماشاگران با مبلغ ۷۵ هزار یورو.

- جایزه «بنیاد پرینس کلاوس» با مبلغ ۱۵ هزار یورو برای بهترین پروژه از کشورهای جنوبی.
- جایزه هنر سینمای فرانسه با مبلغ ۱۰ هزار یورو برای پروژه منتخب بازار سینما با هدف پیشرفت فیلمسازان مستقل.

- جایزه فیلم‌های با ارزش، با مبلغ ۲۵۰۰ یورو، به بهترین فیلم با موضوع حقوق بشر از طرف سازمان عفو بین الملل.

بخشهای گوناگون جشنواره:

مسابقه لوح ببر فیلم بلند «وی.پی.ار.اوِ»: در این بخش از جشنواره، معمولا فیلمهای کارگردانان ناشناس به نمایش در می‌آیند، البته کارگردانانی که تا به امروز ناشناس بوده‌اند، چرا که جشنواره فیلم روتردام معروف به کاشف فیلمسازان موفق است.
این بخش سه برنده دارد که هر کدام ۱۰ هزار یورو به عنوان جایزه دریافت می‌کنند و فیلم آنها، در خانه‌های سینما، در شهرهای مختلف به نمایش گذاشته می‌شود.

امسال هم مانند هر سال، ۱۵ فیلم از اولین یا دومین فیلم یک کارگردان ناشناس به نمایش در خواهند آمد:

Bog of Beats، Bunny Chow، Me، How is your fish today?، AFR Fourteen،La fine del mare، Rock’n Roll Never Dies، Does It Hurt? The First Balkan Dogma، EX Drummer Love Conquers All،Tides،The man of no return،The Antenna،The Unpolished

مسابقه لوح ببر فیلم کوتاه «وی.پی.ار.اوِ»: برای جلب توجه بیشتر به سینمای فیلم کوتاه در دنیا، جشنواره فیلم روتردام، بخش مسابقه لوح ببر را برای بهترین فیلم‌های کوتاه برگزار می‌کند. جدیدترین فیلم‌هایی که، کمتر از ۶۰ دقیقه باشند برای این بخش انتخاب می‌شوند.
۲۷ فیلم منتخب امسال عبارت هستند از:

Vom Innen; von Aussen;Ananiyashi;Bayrak ;Bomb ;Daydream ;Deep Space One;The Delaware Project;Drive-Thru ;Excuse Me Brother;Noite de sexta manha de sabado ;The General Returns from One Place to Another van Michael Robinson ;Hinterland ;Man in Love ;Monologue;Watashi no Oji (My Prince) ;Outwardly from Earth’s Center ;Trecho (Passage);South of Ten;This is My Land;View of the Falls from the Canadian Side ;Venus ;Video Game ;visibility of interim ;We will see Kazan in the Broken Microscope ;’ You Can Walk Too;Yoyogi Park

سینمای آینده: در این بخش استعدادهای جدید و جوان٬ فیلم‌های خودشان را به نمایش می‌گذارند. این بخش به کارگردانان خلاق، فرصتی می‌دهد که سبکهای خودشان را به ثبت برسانند و راه‌های جدیدی را کشف کنند.
فیلم‌های قابل توجه امسال در این بخش:

Familia Tortuga, Honor de cavalleria، Un beau matin ،Retrieval ، Parentsو Children.

سینمای دنیا: هیجان‌انگیز، غافلگیر کننده، تاثیر گذار، خنده‌دار، آموزنده و هنری مشخصات فیلم‌های این بخش هستند. فیلم‌هایی از گوشه و کنار دنیا که دغدغه‌های ذهنی سازنده فیلم را با موضوعات مختلف آن کشور به نمایش می‌گذارند. تماشاگران این فیلم‌ها، فقط به کشور دیگری سفر نمی‌کنند، بلکه با فرهنگی دیگر و به افکار و اعتقادات دیگری هم آشنا می‌شوند.
فیلم‌های قابل توجه این بخش:

What Sun Has Seen ،My Mother Is a Belly Dancer, Operation Filmmaker،Hamburger Lektionen،Images from the Region

کارگردان زیر ذره‌بین: هر سال دو کارگردان موفق دنیا، که فیلمهایشان در هلند کمتر شناخته شده است، مورد توجه خاص قرار می‌گیرند و فیلم‌های آنها طی جشنواره، به نمایش گذاشته می‌شوند.
دو کارگردان منتخب امسال:

ابدالرحمان سیس ساکو (Abderrahmane Sissako) کارگردان آفریقایی که جدیدترین فیلم او باماکو یکی از بهترین فیلمهای این جشنواره است. یوهان توو (Johnnie To) کارگردانی از هنگ‌کنگ که با فیلم‌های Breaking News (2004), Running on Karma (2003) en PTU (2003) در آسیای میانه معروفیت زیادی به‌دست آورده است.

بزرگان سینما: کار بعضی فیلمسازان منحصر به خودشان است، به طوری که سبک فیلمسازی‌شان در واقع امضای کاری آنهاست، که با کار هیچ کس دیگر اشتباه گرفته نمی‌شود. فیلمسازانی مثل تیسای مینگ-لینگ، پدرو کوستا، جعفر پناهی یا گوران پاسکامیویچ، بزرگان سینمایی هستند، که فیلم‌هایشان با علاقه در روتردام دیده می‌شوند.
امسال هم کارهای کارگردانان بزرگ مختلفی، در رتردام به نمایش در می ایند:

«کورا-ادا هیروکازو» (Kore-Eda Hirokazu) با فیلم Hana
«بنوت یاکوات» (Benoit Jacquot) با فیلم L’intouchable

«جیا زهانگکه» (Jia Zhangke) با فیلم های Still Life و Dong

«کوروساوا کیوشی» (Kurosawa Kiyoshi) با فیلم Retribution

«گارین نوگروهو» (Garin Nugroho) با فیلم Opera Jawa

«لاو دیاز» (Lav Diaz) با فیلم The Legend of the Lizard Princess

فیلم های کوتاه خارج از مسابقه: «فیلم کوتاه: هر چقدر که طول کشید» عنوان این بخش از جشنواره است. مجموعه ای از فیلمهای کوتاه، در ۲۸ قسمت در روزهای متفاوت به نمایش گذاشته می‌شوند.

بازنگری سینما: در این بخش از جشنواره، تماشاگران فرصتی پیدا می‌کنند، تا نگاهی دوباره به تاریخ سینما، به خصوص سینمای ناشناس، که کمتر به آن توجه شده است، داشته باشند. فیلم‌هایی قدیمی یا فیلمهای بلند، کوتاه و مستند که نگاهی به گذشته سینمای دنیا دارند، در این مجموعه قرار می‌گیرند. مانند فیلم‌های:

« A Man to Remember» از کارگردان امریکایی گارسون کانین (Garson Kanin)
«Hunt Angels » از کارگردان استرالیایی روپرت کاتنر (Rupert Kathner)

« In the Shadow of the Light» از یوناس مکاس (Jonas Mekas)

«In the Beginning was the Image: Conversations» از مستند ساز پیتر وایت‌هد (Peter Whitehead)



پایتخت در مرکز: هر سال دو پایتخت، پرجنجال و پر هیاهوی دنیا، برای این بخش جشنواره انتخاب می‌شوند. این بخش کوشش می‌کند با فیلم، موزیک و هنر ، پشت صحنه فیلمها و دنیای واقعی را که در آن فیلم‌ها ساخته می‌شوند به نمایش بگذارد. در این بخش تلاش می‌شود، که بازدیدکنندگان با دیدن و شنیدن٬ فرهنگ و شرایط یک جامعه دیگر را بهتر درک کرده و شاید آن را احساس کنند. و امسال دو شهر ویژه بوداپست و تهران، داستانهای زندگی روزمره ساکنانشان را، بازگو می‌کنند با فیلم و کلیپ‌های هنری و موزیک و نمایشگاه. بخش ویژه «تهران» با حمایت رادیو زمانه برگزار می‌شود.

International Rotterdam FilmFestival

در همین‌باره:

تهران در روتردام

نظرهای خوانندگان

matn khob bod faghat yek ja eshtebah neweshte shode 7500 hezar dollar,
lotfan tashih shawad
ba tashakor
Tanha
---------------
با تشکر از دقت شما تصحيح شد - زمانه

-- Tanha ، Jan 27, 2007 در ساعت 01:29 PM