رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۵

آغاز جشنواره اينترنتي فيلم‌هاي يك پلاني




سايت تهران‌اونيو سکوي اينترنتي تهران‌‌او‌نيو راي‌گيري اينترنتي نخستين مسابقه فيلم‌هاي يك پلاني ( (TAFFرا آغاز كرد. اين سايت كه در سه دوره مسابقه اينترنتي موسيقي مستقل را برگزار كرده است اين‌بار سعي دارد با انتخاب قالب «يک‌پلان» فرصتي را براي خلق «يادداشت‌هايي تصويري»، به‌صورت آثاري قائم به خود، پيش روي بگذارد.

فراخوان شركت در اين مسابقه شهريور ماه امسال اعلام شد و در حال حاضر 30 فيلم يك‌پلاني براي راي‌گيري بر روي سايت قرار گرفته‌اند. در اين مسابقه همچون مسابقه موسيقي مستقل علاوه بر كاربران اينترنت، كارشناساني نيز به فيلم‌ها راي خواهند داد.

ساختار فقط يک پلان، حداقل ۳۰ ثانيه و حداکثر ۱۰ دقيقه، تهيه‌کننده شخصي و غير حقوقي، الزام به رعايت ضوابط تصويري ِ رايج در کشور، روش يا فرمت آزاد، هر قالب به جز انيميشن و موضوع آزاد از جمله شرايط ارسال فيلم به اين مسابقه بوده است.

مسئولان سايت اعلام كرده‌اند به‌دليل تأکيد بر مستقل‌بودن مسابقه، تهران‌او‌نيو خود را متعهد مي‌داند تحت حمايت مالي ِ افراد حقيقي يا مؤسسات حقوقي قرار نگيرد. بنابراين، اين مسابقه تلاش خواهد کرد تا حد امکان قدرداني شايسته از آثار برگزيده كرده و امکان معرفي آثار و فيلمسازان برگزيده را، بدون جايزه مالي مستقيم، فراهم آورد.

به گفته برگزاركنندگان «مسابقه فيلم‌هاي تک پلاني مقدمه و تمريني است براي نزديک شدن به زباني بي‌پيرايه که به دور از پيچيدگي دنياي تکنولوژيک و خواهش و تمنا از جادوي ديجيتاليسم، و رها از چسب ميز مونتاژ، خود را به سادگي مي‌بندد و بي‌ادعا سعي در تماشاي دنياي پيرامونش دارد. شرط اين است كه قبول كنيم «نقش زدن» يك نوع يادداشت است، مثل نوشتن، كه روزي در دست اهل ادب بود و بس. سالن سينما ديگر يكه مكاني نيست كه نقوش در آن به‌گردش در مي‌آيد، شهر اكنون در دنياي مجاز سر مي‌كند. چنانچه دوستي مي‌گفت، مدتهاست تعداد تصاوير اين دنيا از تعداد آجرهايش پيشي گرفته است. به عبارتي ديگر، زندگيمان اكنون آلياژي از نقش است. امروزه دستگاههاي ثبت تصوير در اختيار اكثريت است و با اين حال، نقشهاي ميدان ديد ما را پُر كرده‌اند توسط تنها چند شركت تبليغاتي ساخته مي‌شود، شركتهايي كه هدفشان متأثر كردن است براي فروش. محيطمان با نقوشي اجين شده كه هر روز، چونان پرده‌هاي تبليغاتي، نورانيتر مي‌شود. اين نقشها به ما مي‌گويند كه چگونه زندگي كنيم و خوشبختي در چيست. بايد انحصار تصاوير آرايشي را بشكنيم، والا نخواهيم دانست قبل از تنگ شدن طناب صدام با جلادانش چه رد و بدل كردند.»

كاربران اينترنت براي دريافت آثار و رأي دادن به آنها بايد در سايت http://taff.tehran360.com ثبت نام كنند.

با دريافت فايل تصويري هر يک از آثار امکان راي دادن به آن اثر در جدول فعال شده و امکان پنج انتخاب اول تا پنجم وجود دارد. نمي‌توان به دو اثر در يك رده راي داد. همچنين تلاش شده فايلهاي تصويري کمترين حجم ممکن با بالاترين کيفيت مقدور را داشته باشند تا، علاوه بر ساده کردن دريافت فايلها با خطوط کم سرعت، نمايش تصاوير هم از کيفيت قابل قبولي برخوردار باشد. فايلهاي ويدئويي با کد ويدئويي DivXکه مبتني بر استاندارد MPEG-4 است فشرده شده‌اند.