رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۵

راز ماندگاری جيمز باند

منبع: گاردین

نسخه تازه فيلم جيمز باند با نام کازينو رويال با شرکت دنيل کريگ در نقش جيمز باند پس از ماه‌ها تبليغات سرانجام هفته آينده در سينماهای جهان به روی پرده می‌رود.



روزنامه گاردين امروز در سرمقاله خود با عنوان در ستايش جيمز باند، اين پرسش را مطرح کرده است که به راستی راز ماندگاری جيمز باند و محبوبيت او در سينما چيست؟ اين جاسوس بريتانیایی و کاراکتر خيالی پرداخته ذهن يان فلمينگ، چه ويژگی‌هائی دارد که سينما دست از سر او بر نمی‌دارد و ساخته شدن فيلمی بر اساس ماجراهای او هر بار حادثه‌ای مهم در سينما تلقی می‌شود. کاراکتری که بازيگران متعددی چون شون کانری، راجر مور، تيموتی دالتن، پير برازنان و هم اکنون دنيل کريگ آن را بر پرده سينما جسميت بخشيده‌اند.

سرمقاله گاردين می‌نويسد: اين تنها يک نوستالژی از دورانی نيست که يک مرد می‌دانست چگونه تاکسيدو بپوشد، دشمنان خيلی دور از ما بودند و داشتن پاسپورت بريتانيائی آدم را از سوال پيچ شدن در فرودگاه معاف می‌کرد.

آيا اين واقع‌گريزی جيمز باند بود که آن را جذاب و ديدنی می‌ساخت، اينکه جهانی اگزوتيک را تصوير می‌کرد که برای تماشاگران بريتانيائی جذاب بود؟ اما نه. قدرت واقعی جيمز باند در طبع لاابالی اين جاسوس بريتانيائی نهفته است که هرگز حتی در لحظات پرخطر و هولناک او را رها نمی‌کند. کسی که هرگز نوکر روسای خود درMI6 نبود و از محدوديت های حرفه خود آگاه بود.
گاردين با نقل ديالوگ جودی دنچ در نسخه جديد جيمز باند که خطاب به دنيل کريگ می‌گويد: «هر آدم شروری می‌تواند بکشد»، می‌نويسد: «اما اين فقط جيمز باند است که می‌تواند او را خلع سلاح کند.»

پيتر برد شو منتقد روزنامه گاردين نيز در نقدی که بر کازينو رويال نوشته است بازی دنيل کريگ را در نقش جيمز باند ستوده و نوشته: «کريگ توانایی يک بازيگر جدی را در ايفای يک نقش غير جدی نشان می‌دهد.»

برد شو، دنيل کريگ را بهترين جيمزباند سينما پس از شون کانری دانسته است.
در نسخه قبلی کازينو رويال که در سال ۱۹۶۷ ساخته شد، هنرپيشگان مشهوری چون ديويد نيون، پيتر سلرز، اورسون ولز، اورسلا آندرس، وودی آلن و ژان پل بلموندو بازی می‌کردند.

نظرهای خوانندگان

با سلام
من به لوگوی سایت شما را در وبلاگم قراردادم
اگر ممکن است به وبلاگ بنده لینک بدهید.
باتشکر
امیر
http://iranian85.blogspot.com

-- amir ، Nov 12, 2006 در ساعت 06:13 PM