رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۵

روايت حماسی پل ورهوفن از تاريخ معاصر هلند

کتاب سياه نام تازه‌ترين فيلم پل ورهوفن سينماگر هلندی است که امسال در بخش ويژه پنجاهمين فستيوال فيلم لندن به نمايش درمی‌آيد.

ورهوفن يکی از موفق‌ترين فيلمسازان امروز سينمای هاليوود است که در بيشتر ژانرها فيلم ساخته و فيلم های تريلر، فانتزی و اکشن موفقی مثل روبوکاپ و غريزه اصلی (با بازی شارون استون و مايکل داگلاس) در کارنامه خود دارد.

ورهوفن اينک پس از سالها به زادگاه خود هلند بازگشته تا درامی حماسی و جنگی را در باره تاريخ معاصر اين کشور به تصوير درآورد.

کتاب سياه که بر اساس رويدادهای واقعی ساخته شده، به آخرين ماه‌های جنگ جهانی دوم يعنی زمانی که هلند توسط نيروهای اشغالگر به دو نيمه تقسيم می‌شود، می‌پردازد.

راشل استين، دختر جوان و زيبای يهودی است که از ترس ماموران گشتاپو، دور از پدر و مادرش مخفيانه زندگی می‌کند. تا اينکه يک روز تصميم می‌گيرد که از کشور فرار کند. از اين رو به ديدن خانواده‌اش می‌رود اما می بيند که آنها توسط نازی‌ها به قتل رسيده‌اند.

راشل حدس می زند که افرادی خانواده او را به نازی‌ها لو داده‌اند. به همين خاطر با پيوستن به ارتش مقاومت هلند، سعی می‌کند آنها را شناسائی کند. او هويت جديدی برای خود می‌سازد و نام اليس دی وريس بلوند را بر روی خود می گذارد و با استفاده از زيبائی و جذابيت خود سعی می‌کند به افسران مافوق آلمانی نزديک شود اما به زودی درمی‌يابد، دشمنان واقعی او کسانی نيستند که او می‌پنداشته است.

پيش بينی می‌شود که فيلم تازه ورهوفن، با داستان جذاب، چرخش‌های روايتی پيچيده و صحنه‌های تکان دهنده، يکی از فيلم های موفق فستيوال امسال لندن باشد که روز 18 اکتبر گشايش می‌يابد.

پل ورهوفن، خود يکی از مهمانان ويژه فستيوال امسال لندن است و روز 25 اکتبر در باره فيلم جديد خود در سالنNFT لندن سخنرانی می کند.