رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۵
لباس ابریشمی سفید

نخستين فيلم ويتنامی درباره جنگ ويتنام

بعد از پنج سال سلطه انحصاری حکومت ويتنام بر صنعت سينمای اين کشور، سرانجام لو هوينه موفق شد که لباس ابريشمی سفيد فيلم حماسی خود در باره جنگ ويتنام را با سرمايه دو ميليون دلار بسازد که در تاريخ سينمای اين کشور فيلم سنگين و پرهزينه‌ای است.

اين فيلم نخستين فيلمی است که توسط يک فيلمساز ويتنامی درباره جنگ ويتنام ساخته شده است.
لو می گويد 5 سال طول کشيد تا فيلم او به مرحله ساخت برسد. وی همچنين می‌گويد با اين‌که اين فيلم درباره جنگ است اما بيشتر مربوط به تقلای خانواده‌ای فقير برای زنده ماندن در آن سال‌های هولناک است: عشق و اميد مهم‌تر از بمب و گلوله است. هدف من بيان وضعيت دردناک هزاران خانواده ويتنامی است که از جنگ جان سالم به در بردند. لو سعی کرده که با فيلمبرداری در مکان‌های واقعی و پرهيز از ساختن دکورهای عظيم از هزينه‌های اين فيلم بکاهد.

به علاوه اين فيلم نخستين فيلم ويتنامی است که با صدای دالبی ساخته شده و تدوين و کارهای لابراتواری آن در ويتنام و بانکوک انجام گرفته است. اما برای لو مهم‌تر از مشکلات فنی و مالی، مشکل عبور از سد سانسور دولت ويتنام مطرح بود. مانند همه کشورهای غير دمکراتيک، سناريوی اين فيلم می‌بايست قبل از فيلمبرداری به تاييد مقامات اداره سانسور اين کشور برسد. پس از پايان فيلمبرداری و تدوين نيز لو فيلم را برای اخذ مجوز به اداره سانسور فرستاد.

او می‌گويد فيلمسازی در ويتنام کار بسيار دشواری است چرا که سانسور در مورد مسائل سياسی و نمايش سکس و خشونت بسيار حساس است. اين فيلمساز ويتنامی سال‌ها در آمريکا زندگی کرده و درس خوانده و برای شبکه MTV کار کرده است. او در سال 1993 به ويتنام بازگشت و بيشتر سناريوهای او در اين مدت رد شد. ف

يلم کوتاه 45 دقيقه‌ای او با عنوان گذرگاه زندگی در سال 2003 جايزه انتخاب ويژه تماشاگران را در فستيوال بين المللی فيلم های ويتنامی به دست آورده است. فيلمی که با مفاهيمی چون زنا و تجاوز سروکار دارد. لو تا کنون موفق شده فيلم خود را به کانادا، کره جنوبی، تايوان، مالزی و اندونزی بفروشد. به گفته نگوتای بيچ هانه رئيس بخش فروش بين‌المللی کمپانی ويتنام مديا، فيلم‌های هنری در خارج از کشور پول بيشتری در می‌آورند تا در داخل کشور که تماشاگران بيشتر فيلم‌های کمدی را ترجيح می‌دهند.

فيلم لباس ابريشمی سفيد تابستان سال آينده در ويتنام به نمايش عمومی درمی‌آيد.

----------------
منبع: اسکرین اینترنشنال