رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۵

چهره يک هنرمند

تاثيرنقاشي هاي ولازکوئز بر سينما


تصوير لیو اولمن در فيلم پرسونای اينگمار برگمنموزه نشنال گالری لندن در تجليل از ديه گو رودريگز ولازکوئز نقاش مشهوراسپانيائی قرن هفدهم، اقدام به نمايش برخی از فيلم هائی کرده است که با الهام از نقاشی های او ساخته شده اند.

اين فيلم ها که از اول سپتامبر تا آخر نوامبر در اين موزه نشان داده می شود مجموعه ای از فيلم های آمريکائی، اروپائی و آسيائی مشهور را دربر می گيرد و در ميان آنها می توان آثار فيلمسازان بزرگی چون ژان لوک گودار، لوئيس بونوئل، کنجی ميزوگوشی، اريک رومر و اليا کازان را مشاهده کرد.

نگاه ناتوراليستی و در عين حال روانکاوانه ولازکوئز به آدم ها در پرتره هايش و استفاده خلاقانه او از نور، رنگ و رويکرد ويژه و غير متعارف او به کمپوزيسيون، سبک کار او را متمايز ساخته است.

تابلوی ونوس اثر ولازکوئزولازکوئز نقاش دربار فيليپ چهارم بود و کيفيت ناتوراليستی نقاشی هايش بعد ها تاثير عميقی بر نقاشان رئاليست و امپرسيونيست ها گذاشته است. اين فيلم ها که دقت خاصی در انتخاب آنها صورت گرفته نشان می دهد که تاثير ولازکوئز تنها محدود به حوزه نقاشی نبود بلکه او الهام بخش برخی از فيلمسازان جهان نيز بود و آنها تحت تاثير برخی جنبه های بصری نقاشی هایش توانسته اند با استفاده از نور، رنگ و کمپوزيسيون، حقيقت درون کاراکتر هايشان را به نمايش بگذارند و تصوير منحصر به فردی از يک شخصيت را بر پرده سينما بيافرينند.

فيلم هائی که در اين مجموعه به نمايش درمی آيند عبارتند از:
شرق بهشت ساخته اليا کازان بر اساس داستانی از جان اشتاين بک و با شرکت جيمز دين.(محصول 1955)

روح کندوی زنبورعسل ساخته ويکتور اريک(1973)

پرسونا ساخته اينگمار برگمن(1966). فيلمی که در آن برگمن با الهام از پرتره های ولازکوئز موفق می شود کلوزآپ های درخشانی از بی بی آندرسون و ليو اولمن نشان دهد. کلوزآپ هائی که روان رنجور و آسيب پذير شخصيت های برگمن را به خوبی بر پرده سينما ترسيم می کند.

اتوبوسی به نام هوس ساخته اليا کازان با شرکت مارلون براندو( 1951)
سولاس ساخته بنيتو زامبرانو(1999)

زندگی اوهارا ساخته کنجی ميزوگوشی(1952)

مامور سه جانبه ساخته اريک رومر (2003)

من زيستن را زندگی می کنم ساخته ژان لوک گودار( 1962)

علاوه بر نمايش اين فيلم ها، جف اندرو منتقد فيلم انگليسی و مدير بخش سينمائی نشنال فيلم تيتر لندن و نويسنده کتابی در باره فيلم ده کيارستمی، در باره ولازکوئز و سبک کار او و تاثير او برسينما و فيلمسازانی چون برگمن، بونوئل و گودار سخنرانی می کند.

همينطور نمايشگاهی از نقاشی های ولازکوئز از 18 اکتبر تا 21 ژانويه در اين گالری به نمايش گذاشته خواهد شد. اين نقاشی ها که از موزه دل پرادو اسپانيا قرض گرفته شده اند، شامل نقاشی های مذهبی، اساطيری و پرتره های مشهور ولازکوئز خواهند بود.

پرويز جاهد