رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ بهمن ۱۳۸۸
به وبلاگ من هم سر بزن

«خرمن مردم را گرفته‌اید و آنها را خوشه‌چین کرده‌اید؟»

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

اعلام جدول پرداخت‌های یارانه‌های نقدی و همین‌طور تقسیم‌بندی خانه‌وارها به خوشه‌ها نگرانی‌ها و ابهام‌های زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

Download it Here!

آن‌چه از تفکیک‌های خانه‌وارها و خوشه‌ها بر می‌آید این است که یارانه‌های نقدی به خانواده‌های متوسط و زیر متوسط شهری تعلق نمی‌گیرد و این طبقات جامعه در حالی که از هیچ حمایتی از طرف دولت برخوردار نیستند، هزینه‌های ماهیانه‌ی آن‌ها به یک‌باره افزایش جهشی خواهد داشت.

در سایت عصر ایران آمده در واقع با خوشه بندی انجام شده، تنها طبقه بسیار فقیر از یارانه‌ها برخوردار می‌شوند که البته این برخورداری به معنای رهایی آن‌ها از فقر نخواهد بود به دلیل آن‌که یارانه‌ها تنها بخشی از افزایش قیمت‌ها را جبران خواهد کرد.


سمیه توحیدلو در وبلاگ خود به نام «بر ساحل سلامت» نگاهی دارد بر آماری که از خوشه‌های مختلف داده شده و اعدادی که قرار است پرداخت شود. به زعم آمار گفته شده در مرکز آمار، خوشه یک، کسانی هستند که درآمد ماهیانه، به ازای هر نفر از آن‌ها کم‌تر ۷۸ هزار تومان باشد، که پرداختی به این خوشه ماهیانه حدود ۱۹۷۰۰ تومان خواهد بود.

خوشه دو کسانی هستند که درآمد سرانه آن‌ها کم‌تر از ۱۳۰ هزار تومان در ماه می‌باشد و پرداختی هر نفر به خوشه دو، ماهیانه ۱۴ هزار تومان خواهد بود و به خوشه سوم که درآمدی بالاتر از خوشه دوم دارد، یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

سمیه توحید‌لو بر اساس محاسباتی که انجام داده است به چند نکته اشاره می‌کند، یکی این‌که حداکثر درآمد یک خانواده دونفره باید ۲۶۰ هزار تومان باشد تا بتواند مشمول این طرح شود، یعنی این که زوج‌های جوان در صورتی در این سقف قرار می‌گیرند، که بی‌کار باشند.

و نکته دوم، اگر قرار باشد درآمد ماهیانه خانواده در این گروه خوشه‌ها برحسب تعداد نفرات باشد و هر خانواده قابلیت دریافت سرانه تا ده نفر را داشته باشد پیش‌بینی می‌شود که خانواده‌ها در صدد افزایش نفرات برآیند.

همین‌طور از نظر سمیه توحید‌لو، با این طرح در بهترین حالت هیچ کمکی به خانواده‌های محروم نمی‌شود و سودی برای دولت و سرمایه‌گذاری های بعدی باقی نمی‌ماند.

وی همچنین به این موضوع اشاره می‌کند، که یارانه‌های نقدی در نهایت «به خانواده‌هایی تعلق می‌گیردکه در حال حاضر بسیار با خط فقر اعلام شده بانک مرکزی، یعنی نفری ۷۰۰ هزار تومان و حداقل پایه حقوق کارگری ۲۷۰ هزار تومان، فاصله دارند و بخش زیادی از جمعیت زیر خط فقر، نه تنها تحت پوشش این طرح قرار نمی‌گیرند، بلکه تحت تأثیر آثار تورمی طرح، فاصله آن‌ها با خط فقر روز به روز هم بیش‌تر می‌شود».


امید هم در وب‌لاگ خود تحت عنوان «ور ایز مای ووت؟» به این نتیجه رسیده است که با ماهی ۳۵۰ هزار تومان حقوق «مرفه بی‌درد» شناخته شده است. این وب‌لاگ نویس یک سال و نیم است که ازدواج کرده و در یک شرکت نیمه خصوصی به صورت قراردادی با حقوق ۳۵۵ هزار تومان استخدام شده است.

او ماهی ۲۲۰ هزار تومان برای یک آپارتمان ۷۰ متری اجاره می‌دهد، ماهی ۶۰ هزار تومان وام دارد که سه ماه است آن را پرداخت نکرده و خرج زندگی هم به جای خود، امید کار دیگری هم دارد که درآمد آن شاید به ماهی ۱۰۰ هزار تومان هم نرسد. اما وقتی به سایت آمار مراجعه می‌کند با وارد کردن کد‌ملی و رهگیری متوجه می‌شود که در خوشه سه قرار دارد. او می‌نویسد:

«من و همسرم با حقوق ۳۵۵ هزار تومان در شهر تهران، جزء مرفهین بی‌درد شناخته شدیم.»

امید در پایان می‌نویسد:

«یاد سخن خاتمی افتادم که می‌گفت هدف این‌ها گسترش عادلانه فقر است.»

اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بفهمیم که چه اتفاقی در حال وقوع است بهتر است سری به وبلاگ «این‌جا و اکنون» بزنیم. علی معظمی با آوردن چندین مثال، این مساله را برای همه روشن‌تر می‌کند. به عنوان مثال علی معظمی می نویسد:

«اگر شما یک خانواده شش نفره باشید، پدر، مادر و فرزند بزرگ هر سه کارگر باشید و هر سه با قرارداد، در کارگاه‌هایی کار کنید که حداقل دست مزد کارگری را پرداخت کند، ۲۶۳۵۰۰ تومان در ماه، در مجموع درآمدتان می‌شود ۷۹۰۵۰۰ تومان، آن وقت شما آن‌قدر پول‌دار به حساب آمده‌اید که حتی در خوشه دوم هم نیستید و هیچ یارانه‌ نقدی‌ای به‌تان تعلق نمی‌گیرد.

حال فرض کنیم شما همان خانوده ۶ نفره را داشته باشید که فقط پدر و مادر کارگر با حداقل دستمزد کار می‌کنند؛ این‌بارآن قدر خوش‌بخت هستید که با درآمد ۵۲۷۵۰۰ تومان در ماه برای شش نفر، در خوشه دوم قرار بگیرید و ماهیانه حدود ۵۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت کنید.»


برای این که باز هم دقیق تر بفهمید که پس از قطع یارانه‌ها چه اتفاقی قرار است بیفتد حتما سری به وبلاگ این‌جا و اکنون بزنید.

و اما وبلاگ «دست نوشته» در مطلبی به نام «خوشه چین» از این بازی‌ خوشه درست کردن‌ها گله دارد و می نویسد:

«مردم را خوشه خوشه کرده‌اند که شما فقیرید٬ آن یکی‌ها کمتر فقیرند٬ آن عده هم بچه پول دارند. از فردا لابد در مدرسه‌ها بچه‌ها همدیگر را با خوشه‌شان صدا می‌زنند که برو خوشه اولی گدا گشنه!»
این وبلاگ نویس ادامه می دهد:

«یادم می‌آید در محله‌ قدیمی‌مان٬ شورای محل افراد بی‌بضاعت را شناسایی کرده بود و بهشان کوپن داده بود که بروند و نان تازه بگیرند. چه قدر اعتراض شد که کرامت انسانی اینها خدشه‌دار می‌شود٬ آن‌وقت شما آمده‌اید ۷۰ میلیون آدم را صدقه بگیر کرده‌اید؟

...لابد پس‌فردا هم تا از یکی خوشتان نیامد دستور می‌دهید مواجبش را قطع کنند...

حق مسلم مردم (پول نفتشان) را بدهید بعد از مردم مالیات بگیرید. مگر این‌همه کشور در دنیا چه‌کار می‌کنند؟... خرمن مردم را گرفته‌اید و مردم را خوشه‌چین کرده‌اید؟... »

و حالا اگر می خواهید بدانید شما در کدام خوشه قرار دارید سری به وبلاگ «متتی» بزنید. بنا به آن چه در این وبلاگ آمده «اگر شما از گرسنگی در حال مردن هستید یا بیکار یا معتاد یا فلج هستید و درآمدتان نزدیک به صفر است، به شما تبریک می‌گوییم. یارانه مهرورزانه توسط شخص شخیص رئیس جمهور به شما تعلق می‌گیرد»، این از خوشه اول.

اما «اگر کارگر پیمانکاری هستید و هر چهار پنج ماه یکبار ماهی دویست تا سیصد هزارتومان حقوق می گیرید، معلوم است که در سایه الطاف و این حرفها شما مشکلی ندارید و شکمتان سیر است. ضمن پرهیز از غرغر که به همه بدهکارید و اجاره دارید و محصل دارید و دانشجو دارید و لباس چه می شود و پول آب و برق و گاز و تلفن چه می شود و ... اصلاً مگر شما این چیزها را هم می خواهید؟ این چیزها مال مرفهین بی درد است»، این هم از خوشه دوم.

اما خوشه سوم، «اگر شما کارمند اداری هستید و بین سیصد تا هفتصد هزار تومان حقوق می گیرید، بحمدالله وضعتان خوب است و بهتر است به مستضعفین در لبنان و ونزوئلا و بولیوی و عراق کمک کنید. لذا مالیات شما افزایش داده خواهد شد و از افزایش حقوق هم تا اطلاع ثانوی خبری نخواهد بود تا انشاء الله عدالت برقرار شود و با خوشه اول یکسان شوید».

دسته آخر خوشه چهارم به بعد است. متتی می نویسد:

«این خوشه ها حق مستمندان و مستضعفین عالم را غصب کرده‌اند، لذا از نیروهای بسیج اکیداً خواسته می‌شود جهت مصادره اموال ایشان فوراً اقدام نمایند.»

Share/Save/Bookmark