تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کشف حجاب؛ کشف بی‌حجابی!

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

هفدهم دی‌ماه، سال‏روز کشف حجاب در زمان رضاخان است. اما از چند روز پیش در میان خبرهای فیس‏بوک، توییتر و یا در میان وبلاگ‏ها فراخوانی دیده می‏شد که همگی را به منظور مخالفت با حجاب اجباری در ایران در روز هفدهم دی و یا به قول دیگری، نوزدهم دی، به کشف حجاب دعوت می‏کرد.

اما در سایت کلمه آمده است که: «پس از سناریوی هتک حرمت عزاداران حسینی در جماران و به خشونت کشیدن روز عاشورا، این بار سناریوی کارناوال کشف حجاب در دستور کار اقتدارگرایان قرار گرفته است».

در این سایت می‏خوانیم: «به گزارش ‏‏ُبنیان بر اساس گزارشات رسیده از منابع موثق، سناریوی کشف حجاب توسط گروهی از زنان و دختران بی‏حجاب که در ایام انتخابات با آرایش‏های عجیب و زننده به نفع کاندیدایی خاص تبلیغ می کردند، روز شنبه ١٩ دی ماه ١٣٨٨ اجرا می شود و این گروه با حضور در خیابان‏ها و میدان‏های اصلی تهران در حالی که نمادهای سبز با خود دارند علیه حجاب اجباری اعتراض و برخی نیز کشف حجاب می‏کنند.

این سناریو که با حضور پررنگ رسانه‏ای اقتدارگرایان همراه خواهد بود، در پی آن است که با نادیده گرفتن حجم گسترده‏ی خواهران محجبه‏ی جنبش سبز، زمینه‌ی سرکوب و خشونت بیشتر علیه مردم معترض را فراهم بسازد».

در راستای آن‏‏چه در سایت کلمه آمده است، برخی از وبلاگ‏نویسان نیز معتقدند که این توطئه‏ای از سوی حکومت برای سرکوب بیشتر معترضین است.

مثلا اگر سری به وبلاگ «مجمع دیوانگان» بزنیم، می‏خوانیم:

«نمی‏دانم به واقع کودتاچیان برای طراحی توطئه‏ی جدید خود، دست به راه‏اندازی کارناوال کشف حجاب خواهند زد یا نه؛ اما گمان می‏کنم در هر صورت بهتر است بر روی چنین مواردی صحبت کنیم».


این وبلاگ‏نویس معتقد است که «اگر پیش از پاره شدن عکس آقای خمینی، در مورد آن صحبت شده بود، جنبش غافل‏گیر نمی‏شد و مواضع منطقی‏تری می‏گرفت».

او چنین ادامه می‏دهد: «جناح کودتا می‏خواهد برای بدنام کردن جنبش، زنان بی‏حجاب به خیابان بفرستد که دست به کشف حجاب بزنند و لابد انتظار دارند که ما هم بیاییم و این‏بار هم در حمایت از حجاب مدیحه‏سرایی کنیم و لابد یکی پس از دیگری هم باید بر بدحجاب و بی‏حجاب لعن و نفرین بفرسیتم.

احتمالا بعدش هم بیانیه صادر کنیم که ما خواهان گسترش برخورد گشت ارشاد با زنان بدحجاب هستیم تا اصل خدشه‏ناپذیر حجاب اجباری از گزند دشمنان در امان بماند.

ای کاش فراموش نکنیم که شعار جنبش ما زمانی اخلاق بود. ما زمانی از اخلاق سخن می‏گفتیم که هنوز نه نتیجه‏ی انتخابات اعلام شده بود و نه از کودتا خبری بود. برای شخص من، موسوی سمبل دمکراسی و حکومت آزاد نبود، بلکه مردی اخلاق‏گرا بود که من رأی خود را به حساب او واریز کردم».

نویسنده‏ی وبلاگ مجمع دیوانگان در پایان می‏نویسد:

«اگر قرار باشد که کارناوال کشف حجاب در این کشور راه بیفتد، من فعلا در آن شرکت نخواهم کرد. اما به هیچ وجه محکوم‏اش نمی‏کنم؛ حتی بلافاصله در برابر موج تبلیغات دستگاه رسانه‏ای کودتا، به سهم و اندازه‏ی خودم موضع می‏گیرم که کشف حجاب و نه گفتن به حجاب اجباری، نه تنها مایه‏ی روسیاهی کسی نمی‏شود که اتفاقا نشانه‏ی بلوغ فکری و آزادگی حامیان آن است».


نویسنده‏ی وبلاگ «ایران آزاد برای تو» از همه می‏خواهد که قواعد بازی را بر هم بزنند. او می‏گوید:

«آفرین بر تئوریسین‏های پشت‏ پرده که این‏طور مردم را به بازی گرفته‏اند. این برنامه‏ای است که طراحان رژیم برای شما ریخته‏اند و شما نیز دقیقا مطابق میل آنها ، ناخواسته عمل می کنید. بعضی‏ها با طرح رژیم یعنی کشف حجاب موافقت می‏کنند و بعضی‏ها هم در مقابل کشف حجاب به دلایلی جبهه می‏گیرند و مخالفت می‏کنند. ولی راه سومی هم هست! نباید فریب بازی‏های حکومت را خورد.»

این وبلاگ‏نویس که کشف حجاب را موضوع حاشیه‏ای جدیدی می‏داند، در پایان مطلب‏اش می‏نویسد:

«اکنون تمرکز و انرژی خود را فقط و فقط بر روی موضوع سرنگونی حکومت بگذارید و سعی کنید به موارد حاشیه‏ای کم‏تر از اصل مطلب توجه کنید. آن‏ها فقط به فکر حواس پرت کردن شما و تفرقه بین شما هستند. باید با صدای بلند فریاد بزنیم : اتحاد اتحاد تا پیروزی».

در میان وبلاگ‏هایی که به بهانه‏ی روز هفدهم دی، سال‏روز کشف حجاب، مطلب نوشته‏اند و به نقد مساله‏ی کشف حجاب در زمان رضاخان پرداخته‏اند، سری به وبلاگ «جنس مخالف» می‏زنیم.

به نظر این وبلاگ‏نویس، «هدف یا دست کم دست‏آورد فرمان رفع حجاب در سال ١٣١٤، بر خلاف آن‏چه ادعا می‏شد، آزادسازی زن‏ها نبود». جنس مخالف کشف حجاب را «تقلید کورکورانه و یک برداشت غلط از راه مدرن شدن و پیشرفت کشور» می‏داند و می‏نویسد:

«وقتی ٧٠درصد زنان ما بی‏سواد بودند، وقتی نیاز داشتند که از ابتدایی‏ترین اصول بهداشت و سلامت جسمی آگاه شوند، وقتی اغلب دختران در سنین بسیار پایین و بدون رضایت خود، شوهر داده می‏شدند این رفع حجاب چه اهمیتی داشت؟»


جنس مخالف در ادامه‏ی مطلب‏اش می‏نویسد: «واضح است چون حجاب، به ویژه برقه و نقاب، خلاف ذات و فطرت بشر است، بسیاری از زنان در همان زمان هم از حجاب بیزار بودند. ولی نمی‏شود منکر آن شد که تظاهر به مدرن بودن و خود را به ممالک راقیه چسباندن، ایده و هدف اصلی این اقدام بود».

نویسنده‏ی وبلاگ جنس مخالف معتقد است که «اگر حکومت قصد داشت زنان را آزاد و کشور را مترقی کند، بهتر بود اول به آموزش زنان می‏‏پرداخت. قوانین مردسالار را تغییر می‏داد، سن قانونی ازدواج را بالا می‏برد و زمینه‏ی اشتغال زنان را که مهم‏ترین راه آزادسازی زنان است فراهم می‏کرد».

یکی دیگر از وبلاگ‏نویسان، «خانم زیگزاگ»، اجبار را چه برای داشتن حجاب و چه نداشتن آن محکوم می‏کند و با امید به روزی که مردم بتوانند با اختیار در مورد حق پوششان تصمیم بگیرند، در مورد کشف حجاب در زمان رضاشاه می‏نویسد و معتقد است که رضاشاه یک اشتباه بزرگ داشته و آن هم این بوده که «گفته کار درست این است که زنان حجاب نداشته باشند و می‏گفت با زور چماق هم که شده، می‏خواهد ایران را متمدن کند. اما همین کار او و این که تشخیص درست بودن کاری را داد، باعث شد خیلی‏ها از او دل‏زده شوند و حتی از تمدن بدشان بیاید».


البته خانم زیگزاگ می‏گوید:

«…باعث نشده که من به خاطر این اشتباهش، روی کارهای خوب رضاشاه خط بکشم. رضا شاه در عرض یک روز جاده کشید، راه‏آهن را آورد، مردم را شناسنامه‏دار کرد و خیلی کارهای خوب دیگر انجام داد. اما در نهایت رفت، چون اشتباه بزرگی انجام داد و آن هم این بود که برای دیگران حجاب نداشتن را تشخیص داد».

بعد هم ادامه می‏دهد: «حالا شده جریان این‏ها که تشخیص داده‏اند حجاب برای من خوب است و باید حجاب داشته باشم و هیچ هم ازشون بدم نیاد. حتی با وجودی که کار مفید چشم‏گیری هم نکرده‏اند».

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شما ببخشید که در ساله ۱۳۱۴ تمام دنیا بجز ایران آزاد بود همراه دموکراسی. اصلآ فراموش کنید استالینو یا حزب ۲ دهاتیهارو (توده) ، و جنگه سردو. فرموش کنید که ایران برای چند صد سال توسط یک مشت مغول عقب افتاده اداره میشد همراهه ملایان . فقر و عقب افتادگی را هم فراموش کنید. باباتون هم در خانه دیکتاتور نبود. همتون از موقع به دنیا آمدن آزادی می خواستید . حالا اگر شما جای رضا شاه کبیر بودید و می خواستید این مردم عقب افتاده را آزاد کنید، چه کار میکردید. تازه دیدیم که بعد از همه اینها وتسهیلات برای باد سواد کردنه همه، اخر قرنه بیستم ملت یک آخوند را تو ماه دیدند و مملکت را به باد دادند و برای ۵۰۰ سال به عقب. از بابای خود بپرسید که مسول اینکار که بود. و بر اساس چه تجربه ای . آیا حرف مارکسیست های غیره انسانی یا اسلامیست های تروریست را قبول کردن و مملکت را به باد دادن خوب بود. اگر جواب این را پیدا کردید آنوقت میتوانید راجع به رضا شاه صحبت کنید.

-- kourosh ، Jan 8, 2010

در شرایطی که تحریک احساسات مربوط به مسایل ناموسی و حس تملک زن مهمترین دستاویز مرتجعین و ملایان برای سو استفاده از تودهها و تحرکشون بوده و هست هر تلاشی برای التیام احساسات عصر حجری ناموسی از جمله کشف حجاب اقدامی مترقی و در جهت دفع مطامع مستبدین مرتجع بحساب میاد و دیگه عاقلانه نیست که حجاب رو در غالب اخلاق تحلیل کنیم یا اون رو از اختیارات شخصی بحساب بیاریم.

-- irani ، Jan 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)