رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ بهمن ۱۳۸۶
سینما به روایت گاردین

آیا تام کروز، گوبلز است؟

مجتبا پورمحسن

هفته گذشته در گزارش‌ِ سینمای جهان، خبری خواندیم از تام کروز که یک عکاس را به دادگاه کشانده بود. این ستاره سینما این هفته هم جزو خبرسازها بود.

تام کروز یا گوبلز
کشمکش همیشگی بین آلمان و کلیسای ساینتالوژی [+] در هفته‌ی گذشته شدت گرفت.

ماجرا از این قرار بود که یک مورخ با سابقه و مشهور، اجرای تام کروز در یک ویدیوی تبلیغاتی را با جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات دولت نازی مقایسه کرد.


تام کروز به خاطر نوع حرف زدنش مورد انتقاد قرار گرفته است

گوییدو ناپ که کتاب‌های متعددی درباره‌ی هیتلر و اطرافیانش نوشته، گفت که ویدیوی تام کروز که هفته پیش در یوتوب پخش شد، ناگزیر بیننده را یاد سخنرانی گوبلز در استادیوم برلین می‌اندازد. گوبلز در آن سخنرانی با صدای بلند پرسیده بود: «همه‌ی شما جنگ می‌خواهید؟» جمعیت در پاسخ فریاد زد:«بله». در نوار ویدیویی منتشر شده از سوی کلیسای ساینتالوژی، کروز لباسی با نقش ترنج پوشیده و از جایگاهی مخصوص حرف می‌زند. او می‌پرسد:«پس می‌گویید که قرار است اینجا را پاک کنیم؟» و جمعیت با شور و شوق فراوان، نظرش را تایید می‌کنند.

ناپ در گفت‌و گو با بیلدام سونتاگ گفت: «شاید این طرز برخورد کروز در جنبش‌های مذهبی آمریکا خیلی غیر طبیعی نباشد، اما برای ما آلمان‌ها با علاقه‌ی خاصی که به تاریخ داریم آن صحنه‌ای که کروز از پیروان ساینتالوژی می‌خواهد که کل جهان را پاک کنند و جمعیت یک صدا می‌گویند بله؛ ناخودآگاه یادآور آن سخنرانی ننگین گوبلز است.»

شباهت‌ها با رایش سوم همیشه در آلمان حساسیت برانگیز بوده است به همین دلیل ساینتالوژی در آلمان سرنوشت خوشی نداشته است.
ماه گذشته وزارت امنیت تلاش کرد تا فعالیت این کالت را در آلمان ممنوع کنند چرا که به اعتقاد آنان ادامه‌ فعالیت پیروان ساینتالوژی برخلاف قانون اساسی آلمان است.

توماس گندو، از کلیسای پروتستان آلمان که قبلاً کروز را با گوبلز مقایسه کرده بود، همچنان معتقد است که این ستاره‌ی هالیوود، گوبلزِ کالت ساینتالوژی است.

اورسلا کبرتا که در شهر هامبورگ، تحقیقی گروهی درباره‌ی کلیسای ساینتالوژی را رهبری می‌کند، گفت که ویدیوی اخیر، مدرک مستدلی است که ثابت می‌کند فعالیت این ساینتالوژیست‌ها، ضدِ قانون اساسی آلمان است.

هنوز کلیسای ساینتالوژی برلین واکنشی به این حرف‌ها نشان نداده است. اگر چه ارگان این کالت در آمریکا بیانیه‌ای در دفاع از تام کروز صادر کرد که در آن تاکید شده‌، این بازیگر هالیوود هیچ حرفی علیه مذاهب و نژادهای دیگر نزده است.»
به هر حال چند کلمه حرف آقای تام کروز بدجوری در آلمان سر و صدا راه انداخته، اما حداقل می‌توان گفت که معصومیت چهره‌ی تام کروز هیچ ربطی به جوزف گوبلز ندارد.

در انگلیس جایی برای برادران کوئن نیست
شاید «پیرمردها کشوری ندارند» ساخته‌ی برادران کوئن فیلم محبوب منتقدین و نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار باشد، اما حداقل می‌توان گفت در انگلیس فیلم چندان محبوبی نیست. چرا که هفته گذشته کورس رقابت را به فیلم «بیگانه‌ها علیه متجاوز: مرثیه» باخت.


فیلمِ «برای پیرمردها کشوری نیست» در انگلیس فروش خوبی ندارد

«جایی برای پیرمردها نیست» با فروش ۲/۱ میلیون یورویی پس از فیلم «بیگانه‌ها علیه متجاوز: مرثیه» که در اولین هفته نمایشش ۹/۱ میلیون یورو فروخت، در رده‌ی دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته انگلستان قرار گرفت. اگر چه پیتر برادشاو، منتقد روزنامه گاردین «بیگانه ...» را فیلمی «غیر منطقی و خسته کننده» می‌داند.
فیلم عاشقانه‌ی «پی نوشت: عاشقت هستم» با یک پله سقوط، در رده‌ی سوم قرار گرفت و «من افسانه هستم» با بازی ویل اسمیت در رده‌ی چهارم و بالاتر از فیلم «جنگ چارلی ویلسن» قرار گرفت.

شکایت ماموران مواد مخدر علیه «گانگستر آمریکایی»
گروهی از ماموران بازنشسته اف‌بی‌آی، علیه فیلم «گانگستر آمریکایی» که نامزد دریافت اسکار شده، به دلیل«دروغگویی» اقامه دعوا کرده‌اند و خواستار حداقل ۵۰ میلیون دلار غرامت شده‌اند.


ماموران بازنشسته اف‌بی‌آی از ریدلی اسکات شکایت کردند

یکشنبه‌ هفته‌ی گذشته، این عده رسماً از ریدلی اسکات کارگردان فیلم به دلیل تحریف واقعیات، تلاش تعمدانه برای تصویر کردن ماموران اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر به عنوان آدم‌های تبهکار شکایت کردند.

«گانگستر آمریکایی» با بازی دنزل واشینگتن، بر اساس زندگی واقعی فرانک لوکاس ساخته شده است. شکایت ماموران بازنشسته بیش از هر چیز مبتنی بر ادعای پایانی فیلم استوار است که در آن پرده از فساد سه‌چهارم اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر نیویورک برداشته است. البته این اداره مدعی شده که در قضیه لوکاس هیچ یک از مامورانش تخلف نکرده است.

مایکل موز، سخنگوی استودیو یونیور سال پیکچرز که حامی مالی فیلم بوده، ادعای ماموران شاکی را رد کرد و آن را فاقد ارزش خواند. او اضافه کرد: «گانگستر آمریکایی این یا آن گروه از ماموران اف بی آی را رسوا نمی‌کند.»


فیلم مستندی از اسکورسیزی، افتتاح کننده‌ی جشنواره برلین خواهد بود

مستند اسکورسیزی درباره استونز، در جشنواره‌ی برلین
فیلم مستند مارتین اسکورسیزی درباره‌ی گروه موسیقی رولینگ استونز به عنوان فیلم افتتاحیه در جشنواره‌ی بین‌المللی برلین به نمایش در می‌آید.

«درخشش یک نور»، فیلمی است که اسکورسیزی با استفاده از تصاویر مستند از فعالیت های این گروه موسیقی در دهه‌ی شصت و هفتاد، تابستان سال ۲۰۰۶ در بیکن تیاتر نیویورک ساخت. برگزار کنندگان جشنواره برلین در بیانیه‌ای اعلام کردند: «اسکورسیزی، فیلم موزیکال فوق‌العاده‌ای ساخته و گروه رولینگ استون را روی صحنه و خارج صحنه برای تماشاگران نشان می‌دهد.»

درخشش یک نور، یکی از مستندهای سه گانه‌ی اسکورسیزی درباره موسیقی است. دو فیلم دیگر درباره‌ی باب دیلن و جورج هریسون، یکی از اعضای گروه بیتلز است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واقعن مشكل ما نوع حرف زدن آقاي كروز است؟
اين كليساي سايتنالوزي ديگر چه صيغه ايست؟ خودتان ميدانيد؟
آخرت كه پييشكش لااقل مطالبي انتخاب كنيد كه به درد دنيامان بخورد.

-- بامداد ، Jan 30, 2008 در ساعت 11:35 AM

مطب خوبی بود اما اجازه دهید انتقاد کوچکی داشته باشم و آن کاربرد زیاد از حد کلمات انگلیسی در متن است:« کالت» یا« گوبلزِ کالت ساینتالوژی» که دیگر واقعا محشر بود.لطفا کمی به این زبان مادر مرده فارسی فکر کنید. باور کنید فارسی جز چند زبان دنیاست که جلو زبان هایی مثل انگلیسی کم که نمی آورد. هیچ بیش تر هم می آورد. فقط باید درنوشتن کمی صبور بود.موفق باشید.

-- بدون نام ، Jan 30, 2008 در ساعت 11:35 AM

ما نفهمیدیم مشکل مان آخرش چیه همه می گن این مشکل ما نیست و تکلیف مشخص کنید که ایا مشکلی هست یا که نیست

-- علی ، Jan 31, 2008 در ساعت 11:35 AM

منظورتون از كالت هم همون آئین (آئین دینی) است دیگر. خدا خیرتان بدهد همینطوری گند می زنید به فارسی بعد هم داعیه حفاظت و پاسبانی از آن را می كنید

-- بدون نام ، Jan 31, 2008 در ساعت 11:35 AM