رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ آبان ۱۳۸۹

نيمه پنهان عرصه چاپ و نشر مطبوعات

کارگران صنعت نشر قشری از کارگران دارای تخصص‌ها و مهارت‌های بسیار گوناگون هستند که غالبا در کارگاه‌های کوچک، چاپ‌خانه‌ها، دفاتر ناشران یا خانه‌های خود با کمترین حقوق و مزایا کار می‌کنند، ارتباطی با هم ندارند یا ارتباط آن‌ها محدود به همان چند نفری است که در کارگاه یا دفتر ناشر با هم کار می‌کنند. این کارگران به طور خلاصه عبارت‌اند از نویسنده، مترجم، ویراستار، خبرنگار، گزارشگر، حروفچین، نمونه‌خوان، طراح و تصویرگر، اپراتور کامپیوتر، لیتوگراف، چاپچی، صحاف، کارگران حمل و نقل و پخش و فروش.

اکثر قریب به اتفاق این کارگران بیمه نیستند. حتی حداقل حقوق و مزایای مصوب اداره کار را دریافت نمی‌کنند. هیچ قراردادی برای کار خود ندارند یا با قراردادهای سفید امضا کار می‌کنند یا به صورت پروژه‌ای یا صفحه‌ای کار می‌کنند. بالاخره این که هیچ تشکلی برای دفاع از حقوق خود و پیگیری مطالباتشان ندارند.

عکاس: احسان نادری‌پور

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عکسهای بسیار جالبی هستند. ای کاش امکان بزرگنمایی عکسها نیز وجود می‌داشت.

نکتۀ کوچکی در توضیح عکس‌ها توجه مرا جلب کرد و آن اینکه از لحاظ تکنیکی "نویسنده، مترجم، ویراستار، خبرنگار، گزارشگر، حروفچین، نمونه‌خوان، طراح و تصویرگر، اپراتور کامپیوتر، لیتوگراف، چاپچی، صحاف" در زمرۀ «کارگران» قرار نمی‌گیر‌‌ند، در نتیجه بهتر بود به جای این لغت از «دست‌اندرکاران» استفاده می‌کردید.

-- یادداشتهای برفی ، Nov 7, 2010 در ساعت 02:12 PM