رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹

نمایشگاه آثار برسون، پدر عکاسی خبری نوین

موزه هنرهای مدرن نیویورک، نزدیک به ۳۰۰ عکس از آثار هانری کارتیه برسون فرانسوی، را در نمایشگاهی با عنوان «هانری کارتیه برسون: قرن مدرن» به نمایش گذاشته است.

برسون که به عنوان پدر عکاسی خبری نوین شناخته می‌شود، فعالیتش را از دهه ۱۹۳۰ شروع کرد. او به بازی با نظریات جنبش سوررئالیسم، که در زمانه‌ی او باب شده بود علاقه‌ی وافری داشت.

تصویر اول: این اثر مربوط به سال‌های ۳۵-۱۹۳۴در «سانتا کلارا»ی مکزیک است. برسون با خلق این تصویر نشان داد که بسیاری از افکار سوررئالیسم فانتزی را می‌توان در زندگی واقعی در خیابان یافت.
تصویر دوم: عده‌ای از مردم شانگهای که برای گرفتن طلا از بانک تلاش می‌کنند. این عکس، چندی قبل از ظهور کمونیسم در چین گرفته شده است.
تصویر سوم: این عکس، یکی از آثار کلاسیک برسون محسوب می‌شود و مربوط به زمانی است که در سال ۱۹۳۷، او در یک روزنامه پاریسی مشغول به کار بود.
تصویر چهارم: این اثر مربوط به سال ۱۹۵۲ در «سوماترا»ی مالزی است. پیتر گلسی، موزه‌دار ارشد و برگزارکننده نمایش‌گاه عکس‌های برسون درباره‌ی این اثر می‌گوید: «برسون صبر کرده تا زن، در مسیر راه گلی قرار گیرد و سپس در موقعیتی عالی این اثر را خلق کرده است.»
تصویر پنجم: دو زن در حال بیرون آمدن از مرکز رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۶۰ آمریکا هستند.

Share/Save/Bookmark