رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ دی ۱۳۸۸

تصاویر برتر فضایی ۲۰۰۹

نشنال جئوگرافیک مجموعه‌ای از ۱۰ عکس برتر فضایی سال ۲۰۰۹ را انتخاب کرده است. عکس‌های برگزیده فضایی نشنال جئوگرافیک از لحاظ تصویری و موضوعی بسیار متنوع هستند.

دیگر عکس‌های برتر فضایی سال ۲۰۰۹ در جام‌جم آنلاین ببینید

تصویر اول: منظره فضایی از صحرای بزرگ (سرزمین وحشت). در این تصویر رسوبات نمک سفید در روی تپه‌های گچی تیره‌رنگ در حوزه تانزروف در جنوب مرکزی الجزایر یکی از دور افتاده‌ترین مناطق صحرا مشاهده می‌شود. خوشه زرد رنگ که در گوشه بالای تصویر و در سمت راست دیده می‌شود «ارق مهجیبات» گروهی از ستاره‌های کوچک به شکل تپه‌های شنی هستند. این عکس در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ توسط آژانس فضایی اروپایی و به کمک ماهواره پیشرفته مشاهده زمین ژاپنی گرفته شده است.

تصویر دوم: منظره زیبای ستاره دنباله‌دار سبز رنگ لالین که در ۲۳ فوریه سال ۲۰۰۹ توسط یک تلسکوپ زمینی و از میان شاخه‌های نورانی درختی در پارک ملی شیناندوا در ایالت ویرجینیا گرفته شده است. در لحظه گرفتن این تصویر ستاره دنباله‌دار لالین به فاصله ۶۱ میلیون کیلومتری کره زمین که نزدیکترین فاصله آن از کره خاک است رسیده بود.

تصویر سوم: تصویر بسیار زیبای یک پروانه فضایی. یک ستاره در حال مرگ که نزدیک به انفجار آن است این پروانه فضایی را ایجاد کرده که تصویر آن توسط تلسکوپ فضایی هابل در ماه سپتامبر گرفته شد. این ساختار فضایی که در فاصله ۳۸۰۰ سال نوری واقع شده در واقع یک ابر گازی شکل است.

تصویر چهارم: منظره‌ای بدیع و جالب از سطح کره مریخ در بخشی از سیاره سرخ که در آن تپه‌های شن روان در مارس ناکتیس لابیرنت مشاهده شده و این ناحیه از مریخ منطقه‌ای مسطح است که توسط صخره‌های مرتفع، قله‌ها و دره‌ها قطع می‌شود. این تصویر توسط سفینه مدارگرد مارس ریکونسنس و توسط دوربین ایریس در ماه اکتبر گرفته شده است.

Share/Save/Bookmark