رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ مهر ۱۳۸۸

باراک اوباما، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۹

کمیته نوبل، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا را به عنوان برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد. کمیته نوبل اعلام کرد این جایزه را به خاطر «تلاش فوق‌العاده برای تقویت دیپلماسی بین‌المللی و ترغیب به همکاری میان مردم» به آقای اوباما می‌دهد. کمیته نوبل تلاش‌های آقای اوباما برای تقویت موضع نهادهای بین‌المللی و ترغیب به خلع سلاح هسته‌ای را نیز مورد تاکید قرار داد.

در سال جاری شمار افراد نامزد برای دریافت جایزه صلح نوبل به رقم بی‌سابقه ۲۰۵ نفر رسیده بود و از جمله مورگان چانگیرای، نخست وزیر زیمبابوه و سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان و نخستین زنی که پس از سقوط طالبان در کابینه این کشور حضور یافت در میان این فهرست قرار داشتند.

کمیته نروژی نوبل در هنگام اعلام نام برنده جایزه صلح نوبل در بیانیه‌ای عنوان کرد: «بسیار به ندرت کسی به اندازه آقای اوباما توجه جهانیان را به خود جلب کرده است و در مردم خود امید به آینده ایجاد نموده است.»

آقای اوباما نوزدهمین فرد آمریکایی است که به دریافت جایزه صلح نوبل مفتخر می‌شود. در هزاره سوم میلادی، پس از جیمی کارتر و ال گور، او سومین آمریکایی است که نامش به عنوان برنده جایزه صلح نوبل اعلام شده است.

فرد برنده جایزه صلح نوبل که توسط اعضاء کمیته پنج نفره نوبل انتخاب می‌شود، علاوه بر یک مدال طلا، یک لوح افتخار؛ مبلغ ۱۰ میلیون کرون سوئد ، معادل 1.4 میلیون دلار نیز دریافت می‌کند.

Share/Save/Bookmark