رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ مهر ۱۳۸۸

«شوکران اصلاحات» و «جانباز اصلاحات»

عبدالله نوری به همراه جمعی از دوستان سعید حجاریان، صبح پنج شنبه با حضور در منزل وی با او دیدار کرده و به گفت و ‌گو نشست.

در ابتداي اين ديدار سعيد حجاريان به بیان خلاصه‌ای از وضعیت خود در طول دوره بازداشت پرداخت.

در ادامه عبدالله نوری ضمن ابراز خوشحالی از آزادی سعید حجاریان و تجلیل از وضع روحی مناسب وی، رفتار پس از انتخابات حکومت را «اشتباهی فاحش» دانست و گفت:

«حکومت از این دستگیری‌ها چه نتیجه‌ای به دست آورد؟ به نظر من همه دستگیری‌های مربوط به انتخابات، به‌ویژه دستگیری آقای حجاریان با جسمی معلول و ناتوان، زیان جبران‌‌ناپذیری برای حکومت در بر داشته است.»

وي با بيان اين‌كه پس از اعلام نتایج انتخابات، مردم در دو گروه تقسیم شدند، اظهار داشت: »گروهی معتقد به صحت انتخابات و البته آرای ۲۵ میلیونی برای رییس‌جمهورشان بودند و گروه دیگری چنین اعتقادی نداشتند. حال سؤال این است که آیا با مجموعه رفتاری که در طول این صد و چند روز از سوی حکومت انجام پذیرفت، از دستگیری‌های گسترده تا دادگاه‌های کذایی، از برخوردها و خشونت‌های خیابانی تا اتفاقات ناهنجار بازداشتگاه‌ها و از اعترافات متهمان تا مصاحبه‌های به اصطلاح در محیط آزاد، آیا حتی یک نفر از افرادی که جزو گروه دوم و البته بیرون از زندان بوده‌اند، به گروه اول پیوسته است؟»

عبدالله نوری خاطر نشان كرد: «چنان‌چه چنین نتیجه‌ای گرفته نشده باشد، قطعاً حکومت حتی در راستای اهداف خودش هم شکست خورده است. اگر هم هدفش ارعاب ملت بوده، باز هم سؤال این است که آیا با رصد راهپیمایی روز قدس به نتیجه مطلوب خود رسیده است؟ تنها در یک حالت حکومت ممکن است به نتیجه دلخواه خود رسیده باشد و آن هم توجیه گروه اول و جلوگیری از ریزش هر چه بیشتر حامیان خود.»

آقای نوری در پایان ضمن دعا برای سلامتی دکتر سعید حجاریان، «استخلاص همه زندانیان بی‌گناه را از خداوند منان خواستار شد.»

سعید حجاريان که اصلاح‌طلبان وی را «جانباز اصلاحات» لقب داده‌اند، پيش از ظهر چهارشنبه بعد از تحمل بيش از صد روز زندان، با قيد وثيقه و به صورت موقت آزاد شد.

اصلاح‌طلبان، استیضاح و بعدها زندانی شدن آقای عبدالله نوری را نیز نوشیدن «شوکران اصلاحات» می‌خوانند.

آقای حجاریان که از تئوریسین‌های اصلی اصلاح‌طلبان در ایران به شمار می‌رود، روز شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۷۸ به دست سعید عسگر ترور شد. وی در آن زمان، نایب‌رئیس اولین شورای شهر تهران و مدیر مسئول «صبح امروز» پرتیراژترین روزنامه اصلاح‌طلب در آن زمان بود.

شهرت اصلی روزنامه «صبح امروز» به دلیل انتشار سلسله یادداشت‌های اکبر گنجی درباره قتل‌های زنجیره‌ای بود که بعدها در کتابی با عنوان «تاریکخانه اشباح» نیز گردآوری و چاپ شد. آقای گنجی بعدها به دلیل نگارش این یادداشت‌ها محاکمه شد و به زندان رفت.

کمتر از دو ماه بعد از ترور آقای حجاریان، تعداد زیادی از روزنامه‌ها و مجلات مستقل در یک شب توقیف شدند که میرحسین موسوی آن را «توقیف فله‌ای مطبوعات» خواند. روزنامه آقای حجاریان نیز از این موضوع جان سالم به در نبرد و ۱۰ سال است که هم‌چنان در «توقیف موقت» است.

هر چند سعید حجاریان از ترور جان سالم به در برد، اما با عوارض قطع نخاع مواجه است.

عبدالله نوری هم که در نخستین دولت محمد خاتمی، سمت وزارت کشور را بر عهده داشت، سال ۷۷ توسط اکثریت محافظه‌کار مجلس پنجم به دلیل انجام پروژه «توسعه سیاسی» استیضاح و برکنار شد.

وی بعدها روزنامه خرداد را منتشر کرد و ریاست نخستین دوره شورای شهر تهران را بر عهده داشت. اما پس از توقیف روزنامه «خرداد» در دادگاه به زندان محکوم شد. کتاب متن دفاعیات آقای نوری در دادگاه «شوکران اصلاح» نام گرفت.

Share/Save/Bookmark