رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ شهریور ۱۳۸۷

به دنبال ماه در آستانه ماه رمضان

در حالی‌که در اکثر کشورهای مسلمان، رویت هلال ماه رمضان با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته علم نجوم، چند روز قبل از آغاز ماه اعلام می‌شود؛ در کشور ما هنوز هم در آستانه‌ی ماه رمضان، مردم باید منتظر بمانند که «اعضای ستاد استهلال» کی موفق به رویت هلال ماه می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من اين جمله :"رویت هلال ماه رمضان با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته علم نجوم" به خصوص "چند روز قبل از آغاز ماه" را بايد تصحيح كرد.
براي رصد هلال ماه مولفه‌هاي مختلفي وجود دارد، مثل سن ماه و يا موقعيت ماه نسبت به افق كه معمولا به وسيله‌ي محاسبه (مثلا با نرم‌افزارهاي نجومي) مي‌توان سن هلال ماه و يا موقعيت ماه را بسته به عرض و طول جغرافيايي در زمان به خصوص تعيين كرد. در زماني كه سن ماه كم باشد و جدايي ماه نو از خورشيد به گونه‌اي باشد كه ماه بلافاصله بعد از خورشيد غروب كند، رويت ماه با مشكل‌ مواجه مي شود. اگر به اين شرايط،‌ عوامل جوي را هم اضافه كنيم، امكان رويت باز هم كاهش پيدا مي‌كند. شايد بتوان احتمال رصد را با ccd هاي نجومي يا دوربين‌هاي DSLR و تلسكوپ‌هايي كه مجهز به پايه‌هاي ردياب هستند افزايش داد، اما باز هم تحت شرائط خاص و با در نظر گرفتن مشكلات فني و علمي كار. چون مبناي اعلام ماه نو در ايران صرفا رويت هلال ماه نو هست،‌ هميشه با چنين مشكلي روبرو هستيم.
تصور مي‌كنم در بيشتر كشورهاي اسلامي،‌ به همين اندازه كه با كمك محاسبه، جدايي ماه از خورشيد ثابت شده باشد، و يا سن ما به اندازه‌ي معين يا از پيش تعيين شده رسيده باشد، براي اعلام ماه نو كفايت ‌كند. تصور نمي‌كنم كه در اين كشور‌ها تيم‌هاي نجومي با امكاناتي عجيب و غريب به شكار هلال ماه نو نشسته باشند! شايد تنها با يك قرارداد ساده علمي توانسته باشند خود را براي هميشه از اين وضعيت نجات بدهند. رصد ماه، از "چند روز قبل" به هيچ عنوان معنايي ندارد.

-- م.م ، Sep 1, 2008 در ساعت 06:31 PM

زاویه دوربین در عکس اول ایده ال تنظیم شده
البته برای دید زدن مردم نه ماه !

-- کیوان ، Sep 2, 2008 در ساعت 06:31 PM

"در کشور ماه" اشتباه نگاشته شده است. تصحيح نماييد.
---------------
زمانه: ممنون تصحیح شد

-- بدون نام ، Sep 2, 2008 در ساعت 06:31 PM

دقت کردید این مشکل زمان خمینی وجود نداشت؟ من که جی پی اس کار میکنم!

-- سوشیانت ، Sep 2, 2008 در ساعت 06:31 PM

In Aghayan ba doorbin nezami be donbale doshman bar roye Mah hastand, va ya mikhahand aks emam ro bar roye mah bad az 28 ya 29 sal dobare bebinand.

-- بدون نام ، Sep 2, 2008 در ساعت 06:31 PM

هفت شهر عشق را عطار گشت

ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

حالا یک روز اینطرف تر یا اونطرف تر !

جای کدوم چنار با کدوم منار عوض میشه ؟؟

ول کنین بابا سر جدتون، این ملت بیچاره مشکلش همینه؟

از کلاه نمدی فقط پوف نم زدنش رو یاد گرفتن!

-- Majid ، Sep 2, 2008 در ساعت 06:31 PM

خیلی ضایع بود

-- محسن ، Sep 7, 2008 در ساعت 06:31 PM