رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ تیر ۱۳۸۷

عکاسی‌ها، متهمان جدید پلیس ایران

در تازه‌ترین مرحله از طرح «ارتقای امنیت اجتماعی» پلیس ایران از روز یکشنبه اقدام به پلمب تعدادی از آتلیه‌هایی کرد که «آرشیوی از عکس‌‌ها و فیلم‌‌های مراسم‌ عروسی و خانوادگی را به عنوان نمونه، به مشتریان خود ارائه می‌کرده‌اند.»

سایت محافظه‌کار تابناک، امروز در مطلبی با عنوان «این پلیس‌ها و عکاسان به همه محرمند!» نوشت: «به نظر می‌رسد سرعت و شتاب مأموران محترم ناجا برای جلوگیری از انجام خلاف شرع در آتلیه‌های مذکور، به حدی بوده که حتی فرصت نکرده‌اند از صدها پلیس زن که خوشبختانه اکنون به تعداد قابل توجهی تربیت شده‌اند، استفاده کنند ... برخی از برادران سرباز در کمال آرامش، آلبوم‌های محتوی تصاویر مجالس عروسی و زنان بدون پوشش را صفحه به صفحه ورق زده تا برادران عکاس خبرگزاری‌ها به دقت از انجام وظیفه مأموران ناجا مستندسازی کنند!»

از میان ده‌ها عکسی که خبرگزاری‌های مختلف از این عملیات پلیس ایران منتشر کرده‌اند، سه عکس را انتخاب کرده‌ایم. تابناک پرسیده است که وقتی یکی از اهداف طرح، «جلوگیری از نقض حریم خصوصی مردم» عنوان شده، آیا عوامل پلیس و عکاسان مجازند که با دقت عکس‌های خصوصی مردم را ورق بزنند و به تصویر بکشند؟

اما سؤال این‌جاست که آیا فقط «بدحجابانی» که در خیابان، با برخورد گشت ارشاد روبه‌رو می‌شوند، مشتری این عکاسی‌ها هستند؟ سؤال مهم‌تر این‌که آیا دیدن جمع کثیر عکاسان و خبرنگاران، این شائبه ایجاد نمی‌شود که به دیدن نمایشی رفته‌ایم؟

توضیح: عکس صفحه اول و عکس دوم این صفحه، اثر علی رفیعی، عکاس خبرگزاری فارس است و عکس اول و سوم را منا هویه‌فکر، عکاس خبرگزاری ایسنا گرفته است. در عکس اصلی خبرگزاری فارس، چهره‌های افراد حاضر در تابلویی که سرباز نیروی انتظامی به دست گرفته است، تار نشده بود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
طرح جدید پلیس: پلمپ عکاسی‌های «متخلف»