رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اسفند ۱۳۸۷

کدام امنیت اجتماعی؟ کدام ارتقا؟

نیروی انتظامی، اجرای فاز جدید طرح «ارتقای امنیت اجتماعی» را آغاز کرد. در این مرحله، ضمن برخورد با زنانی که «مانتوهای نامناسب» بر تن دارند، با پرسش از محل خرید مانتو‌های آن‌ها، اقدام به پلمب فروشگاه‌هایی می‌کند که چنین لباس‌‌های را به فروش می‌رسانند.


> متن کامل خبر را بخوانید

اما این سه عکس و دیگر عکس‌های ایسنا از این طرح را ببینید و خود قضاوت کنید: آیا این طرح، امنیت اجتماعی را بالا می‌برد؟ آیا این روزها، هنگام قدم زدن در خیابان، احساس امنیت بیشتری می‌کنید؟ آیا آن‌چه انجام می‌شود، اولویت اصلی برای ارتقای امنیت فردی و اجتماعی شماست؟

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این کار ریشه ای نیست. اگه می خوان واقعا مردم اونجوری باشن که می خوان اول باید خودشون رو درست کنن و امثال زارعی ها رو تو خودشون پاک سازی کنن. (البته با این پاک سازی فکر کنم کل مسئولین کشور عوض میشن).

دوم اینکه باید یه کاری کنن که پوشش ارزش باشه نه اجبار. وقتی همه می بینن کسی که پوشش اونجوری که اونا می گن مناسب داره، و در زندگی موفق هست، به عنوان یک ارزش توی جامعه حضور داره، اکثرا خودشون به این نوع پوشش حرکت می کنن.

حالا تو جامعه ما چطوری است، افراد با این نوع پوشش به عنوان افرادی که از نظر فرهنگی - علمی - ادبی و عملکردی مشکل دارن، و این همه افراد موفق با تریپ های سرحال روز رو می بینیم، مگه مغز خر خوردیم که خودمون رو بکنیم شکل آدم های در پیت.

یا حق.

-- حسام ، Jun 16, 2008 در ساعت 05:30 PM

جامعه اتفاقا با رفتار همین آقایون هستش که متشنج شده و هیچ کس وقتی پاشو از خونه بیرون میذاره احساس امنیت نمیکنه که مبادا برادران غده هیپوفیزشون زیادی ترشح کنه و نتیجه بگیرند که باید طرف رو به میینی بوس سبز ! هدایت کنند

-- Him ، Jun 17, 2008 در ساعت 05:30 PM

بله دیگه ، آقایان و مسئولان منتخب که تمام فکر و ذکرشان در آن اندام جنسی خلاصه می شود (و این از سیاست های ...دولت پیداست) ، فکر می کنند جوان بدبخت هم مثل آن ها هستند .
فکر می کنند این جوان ها نه مشکل کار دارند نه آینده و مسکن و هزار کوفت و زهر مار ، و راه می افتند توی خیابان تا اسلام را به خطر بیندازند.
به هر حال اگر این کارها نشود پس بساط عیش فلان حاج آقا و سردار فلانی و ریاست و حراست دانشگاه های اسلامی از کجا جور بشود؟

-- محسن ، Jun 17, 2008 در ساعت 05:30 PM

baraye amniat bayad tamame masulane hiz va mofsede jomhurie eslami ra dastgir kard ta navamise mardom az daste anha dar aman bashand

-- reza ، Jun 17, 2008 در ساعت 05:30 PM

ina hamash zaher sazie,mano 3bar alaki va bekhatere inke lebase varzeshi dashtam gereftanam,badesh ke ba dastgiri ke hatta yebar dame khunamun inkaro kardan 1000ta etehame doroogh be adam michesbunan,akhe in eslame?age in eslame mikham sad sale siah nabashe.khodeshun re be re gand mizanan,un az zarei ke azad shod,hala faghat mikhan yejuri mardomo sareshuno garm konan ke nafahman chi migzare sareshun.moteasefam vase irania ke be in badbakhti oftadan ke ye edde ... too sareshun mizane

-- farid ، Jun 17, 2008 در ساعت 05:30 PM

واقعاً دیگه توی ایران چیزی به اسم امنیت وجود نداره . نه امنیت جانی نه مالی . چه جوری میشه به پلیسهایی که سر تا پا عقده ان اعتماد کرد ؟؟!! فساد بین خودشان از همه بیشتر موج میزنه

-- علی ، Jun 17, 2008 در ساعت 05:30 PM

به نظر من این طرح امنیت,اصلا ظاهر سازی نیست.با این کار دارن داد میزنن:"ما با زندگی کردنتون مشکل داریم,لطفا سعی نکنید زندگی کنید" مگه جمهوری اسلامی واسه چیزی غیر از این اومده؟

-- میلاد ، Jun 17, 2008 در ساعت 05:30 PM

اینا همش علایم ضعف و زواله ج.ا. است. نشونه ی درماندگی ج.ا. و فاصله عمیقش با مردم است. هیچ حکومتی با زور نتونسته دوام بیاره. اینا هم همینطور.
به امید روز آزادی مردم.

-- آرش ، Jun 17, 2008 در ساعت 05:30 PM

این طرح فقط برای ترسوندن جوونها و زهرچشم گرفتن از زنها است. وگرنه تاریخ میگه که انسان رو نه بزور می شه چادر از سرشون برداشت و نه می شه گذاشت!
وگرنه اگه فکر می کنن اجبار در پوشش از نظر فردی واسه انسان خوبه مسلماً خدا نه به دزدی که به زور تو زندانه امتیاز میده نه به زنی که به زور تو خفتان روسریه!
اگه فکر می کنن از نظر اجتماعی درسته که باید یادشون اورد اونهایی که این انقلاب آسمانی!! و اون جنگ آسمانی تر!! رو جلو بردن همه توی دوران فاسد!!!!! شاهنشاهی که دین مردم مورد حمله بود!!! پرورش یافته بودند!!

-- زن ایرانی ، Jun 17, 2008 در ساعت 05:30 PM

رفته رفته واضح می شود که این طرح هیچ هدفی جز ایجاد فضای ترس، خفقان و ریا در جامعه ندارد. از همه بدتر این است که در خلال این طرح ها مردم را واردار می کنند که همدیگر را لو بدهند. نتایج ترویج چنین اخلاقیاتی - که آدم را یاد جوامع بسته کمونیستی می اندازد و هیچ ربطی به اسلام ندارد - فاجعه بار خواهد بود. البته اینان راه و روش حکومت بی چون و چرا را با آزمون و تجربه دریافته اند. سر ما به مانتو و روسری گرم است و مملکت به تاراج می رود. از تمام کسانی که وادار به ذکر نام فروشگاه می شوند خواهش می کنم بگویند که لباس را خود دوخته یا هدیه گرفته اند.

-- شهرزاد، تهران ، Jun 17, 2008 در ساعت 05:30 PM

شاید تقصیر نسلی است که وقتی شعار "یا روسری یا توسری "را شنید خندید.

-- مهتاب ، Jun 18, 2008 در ساعت 05:30 PM

خانمی که در نظام مسئولیتی داشت (...) می گفت در دبیرستان دو دختر بغل دستی دخترش بی حجابند و دخترش هم اصرار دارد که مانتویی شود ( از دید او آغاز بی حجابی) پرسیدم آیا دخترتان به خاطر حجابش در مدرسه توسط دوستان تحقیر هم می شود؟ گفت بسیار شدید و او از این تحقیر ها شدیدا عصبی شده است. به او گفتم فکر نمی کنی بهتره بذاری دخترت بی حجاب بشه؟ گفت نمی دانم ... شاید ... نماز که دیگه نمی خونه ... به قول جلال آل احمد در کتاب نون والقلم آخر عاقبت این نهضت به ... دارد ختم می شود.

-- بدون نام ، Jun 18, 2008 در ساعت 05:30 PM

"دوم اینکه باید یه کاری کنن که پوشش ارزش باشه نه اجبار" :))) خب وقتی مردم‌مون هنوز تویِ ذهن‌شون اینه که حکومت یا خودشون حق دارند به لباس دیگران کار داشته باشند، چی می‌شه گفت!!! این‌جا ایران است و تاریخِ مذکرِ جداسازی دوجنس از هم مردم رو از نظر جنسی مشکل دار کرده! مردم‌مون یادشون رفته که فرهنگ خورشون مشکل داره که حالا کار به اینجا رسیده، خدایی چند بار از دهن مردم شنیدید که آره بعضی‌ها واقعاً بد لباس می‌پوشند! بعد نگاه می‌کنی می‌بینی این لباس برای تو هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنه، خب بعد می‌فهمی که آقا یا خانمِ گوینده‌ی این جمله خودش مشکل داره نه لباس!

-- خاطره‌ها ، Jun 18, 2008 در ساعت 05:30 PM

واقعاً خوشحال شدم چقدر مسرور کننده و خوشايند هست، دست کم مادر پدر ها و نسل سال 57 با ديدن اشک فرزندانشان شايد عرق شرم به پيشانی بنشانّند و در خفا بخود بگويند چه شکری خوردم که زنده باد مرده باد دادم
اين است انقلاب اسلامی چيزی که همش فرياد مي زديد و مي خواستيد
اين آن هويت گم شده است که شريعتی، جلال آل احمد و دين مادران از آن ياد مي کردند و مي کنند.
باز هم در انتخابات شرکت کنيد و باز گول بخوريد،من که نا اميد
از آينده فقط چشم به راه معجزه نشسته ام.هر چه گشتم نادری نآمد پديد کاشکی اسکندری پيدا شود!

-- Emad Irani ، Jun 18, 2008 در ساعت 05:30 PM

اون هموطنی که عنوانش خاطره ها ست راس می گه!
چقدر شنیدم که می گن خب یه عده رو واقعاً باید بگیرن! این چه حرفیه خلایق! همیشه یکی پیدا می شه که از تو یه وجب اونور تر باشه و تو رو بد و قابل حذف ببینه! آیا باید اجازه این کار رو داشته باشه؟؟!
واقعاً این وضعیت اجتماعی سیاسی و اقتصادی حق مردمی مثل ماست. چراکه اگر اینجور نبودیم این بلا سرمون نمی اومد.

-- زن ایرانی ، Jun 18, 2008 در ساعت 05:30 PM

جواني يادت بخير كه ما چقدر خر بوديم شاه بيچاره شاه

-- م.م ، Jun 18, 2008 در ساعت 05:30 PM

برن گم شن با طرحشون.
همه مملكت اصلاح شده
شكم مردم سيره
كسي بي خانمان نيست
فقط مونده حجاب ما زنهاي بدبخت !!!!!!!

-- يكي ، Jun 20, 2008 در ساعت 05:30 PM

Scientists have made a new human being from DNA and sent shuttle to Mars but in Iran, the Goverment is still after women's head cover or kids fun.

-- Farrah ، Jun 22, 2008 در ساعت 05:30 PM

سلام
کجای این تاریخ پهناور با مردمش این جور برخورد کرده که الان داره برخورد میشه هر سال دهه فجر شکنجه گری زمان شاه رو کردن پیرهن عصمان .
چیه نیروی انتظامی بیکاره تمام قاچاقچی های مواد مخدر و چه میدونم دزدارو گرفته که حالا افتاده تا مردمو بگیره بکنه تو حلفدونی تا یک جوان رو جلوی خانواده و طایفه اش شرمنده بکنه بعدم چه میدونم یک سری آمار چرت میارن میگن فساد اجتماعی کم شده!!! نمیدونم تا کی این وضع میخواد ادامه پیدا کنه؟؟؟

-- امید ، Jul 2, 2008 در ساعت 05:30 PM

بی حجاب و مانکسیم و به فاحشه خانه تبدیل کردن خیابان ها این همه هم دفاع نداره.
حجاب قانونی عقلانی است.
حال اگر بر اساس دلخواسته ها و عیش و نوشمان بخواهیم زندگی و رفتار کنیم چیز دیگریست.
می توانیم در دفاع از فحشا و آزادی جنسی اعتراض کنیم نه قانون عفاف.

-- مسخ ناپذیر ، Jan 14, 2009 در ساعت 05:30 PM

جناب مسخ ناپذیر شما به مسئله ای اشاره کردید که موضوع اسلامی ست اما قضاوت اسلامی نکردید
در هیچ جای قرآن نیامده که بی حجاب فاحشه است صرفا بیان شده که زنان مسلمان حجاب داشته باشند
بنابراین وجوب حجاب برای زنان مسلمان ثابت است
مسئله دومی که مطرح است اینست که چگونه بایستی با این مقوله برخورد شود. از نظر شخصی روایات صحیحه مختلف می گویند که در صورت عدم تاثیر نباید تذکر داد و در مقوله اجتماعی هم چون قضیه عقیدتی ست این راهش نیست

-- مصطفی ، Feb 11, 2009 در ساعت 05:30 PM

حجاب رو به ما تحمیل کردند،با فکر ما چه می توانند بکنند؟ هیچ!

-- akram ، Feb 19, 2009 در ساعت 05:30 PM

شرم بر مردم ایران که اینگونه می توان تحقیرشان کرد و صدایشان هم در نمی آید!

-- آرش ، Feb 19, 2009 در ساعت 05:30 PM