تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یابود قربانیان کشتار ارامنه در تهران

یابود قربانیان کشتار ارامنه در تهران (فارس)

هموطنان ارمنی ما نیز مثل بقیه‌ی هم‌کیشان خود در سراسر جهان، امروز برای یادبود قربانیان کشتار ارامنه در تهران تجمع کردند.
کشتار وسیع ارامنه بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ توسط دولت عثمانی رخ داد. در روز ۲۴ آوریل ۱۹۱۵، دولت عثمانی ۳۰۰ روشنفکر و نویسنده‌ی ارمنی را دستگیر کرد و سپس به قتل رساند. همچنین ۵۰۰۰ ارمنی نیز کشته شدند. این سرآغاز کشتار بی‌سابقه‌ی ارمنیان توسط دولت عثمانی بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

باز هم غیرت و انسانیت ارمنی ها. یک قرن پیش چنین جنایتی با کشتار بیش از 5000 نفر صورت گرفته و اینطور بزرگداشته میشود و اینهمه در دنیا کماکان پیگیر محکومیتش هستند. اما در مملکت ما طی همین حاکمیت حی و حاضر جمهوری اسلامی چه جنایتها که نمیشود. از جمله قتل عام زندانیان سیاسی بروایتهای مختلف حداقل از 5000 اسامی ثبت شده تا 30.000 که در گورهای دستجمعی ریخته شدند. اما هنوز هیچ نشده عامه ملت انگار نه انگار. بنازم به این حافظه تاریخی این ملت و حرمتی که برای انسانیت قائل هست.

-- ana ، Apr 24, 2008

همت این ارامنه رابایدستود.چنان مظلوم نمایی میکنند که گویا کبوتر خونین بال صلحند .یکی به اینها یادآوری کند که درهمان سالها اجدادشان چه جنایت هایی درارومیه کرده اند.5000 نفر که چیزینیست .بیشترازاین تعدادرادریک بعدازطهر جیلوهای ارمنی وآشوری درارومیه به خاک وخون نشاندند.کشتارارومیه تاسالهای سال کابوس مردم ارومیه بوده است به گونه ای که حتی ازیاداوری آن وقایع هم پرهیز میکرده اند .حال چنین مظلوم نمایی میکنندکه ....

-- جعبه جادو ، Apr 25, 2008

5000 نفر؟!
خوب بود بیشتر تحقیق می فرمودید

-- DD ، Apr 25, 2008

در جایجای تاریخ ایران می توان خیانت ارمنی ها را مشاهده کرد. در حقیقت خیانت و تسلیم شدن سران ارمنی در پی توافق با روسها عامل اصلی شکست عباس میرزا در جنگ های بین ایران و روس بود. از آنجاییکه جزایر ارمنی نشین همواره تحت حکمرانی دولت های بزرگ بوده است لذا همیشه در صدد تشکیل حکومت با هویت ارمنی بودند. اسفند سال 1297 برابر با 17 مارس 1917 ميلادي ارامنه و آشوريها در ارومیه اقدام به قتل و غارت مسلمانان نمودند به طوري كه گفته ميشود در طي تنها يك روز ده ها هزار نفر از اهالي اين شهر و اطراف شهيد گشتند و صحنه هاي كشتار قره باغ اين بار در آذربايجان ايران اتفاق افتاد پس از كشتار مناطق غربي آذربايجان ايران دستخوش حمله ارامنه و در شهرهاي خوي سلماس ماكو و ... نيز هزاران مسلمان قرباني نسل كشي ارامنه گرديدند و هفته ها در اين مناطق ترس و وحشت حكم فرما بود (تربا زاده ،منيژه و جمعي از نويسندگان،ماهيت تحولات در آسياي مركزي و قفقاز،تهران،دفتر مطالعات سياسي 1373ص71)
بي ترديد گورهاي دسته جمعي مسلمانان در اطراف سلماس و اروميه قابل رويت هستند در اين شرايط به دليل ضعف دولت مركزي و بي خبري نسبت به مسائل آذربايجان هيچ نيروي دولتي براي دفاع از شهروندان ايراني گسيل نشد .در واقع اين كشتارهاي ددمنشانه با دخالت نيروهاي عثماني تحت عنوان "سپاه اسلام"پايان يافت .
قتل عام ارامنه توسط امپراطوري عثماني در سال 1915 همزمان با آغاز جنگ جهاني اول و ورود عثماني عليه متفقين بوده است لذا سران داشناكسيون قول همكاري به دولت عثماني دادند و از سوي ديگر ارامنه روسيه با توافق اينكه روسيه آنها را در ايجاد ارمنستان بزرگ همراهي كند ،در عوض اينان بدون قيد و شرط براي روسها مزدوري كنند وارد ارتش روسيه شدند .اما ارامنه كه در طول تاريخ از هيچ خيانتي دريغ نكرده بودند اين بار نيز به هموطنان تورك خود خيانت كردند و به نفع روسيه وارد جنگ شدند و روسها نيز با اين تفكر كه اين قسمت را ني به خاك خود اضافه نموده،حمايت كردند و به محض عبور روسها از مرز ارامنه دست به شورش زدند و گروه هاي ارامنه در ارتش عثماني با اسلحه هاي خود ارتش را ترك و گروه هاي راهزن به نفع روسها تشكيل دادند.حتي پاپازين نماينده شهر وان در پارلمان عثماني تبديل به يك مبارز عليه عثماني ها شد وبيانيه صادر كرد كه تمامي ارامنه در قفقاز بايد به به ارتش روسيه بپيوندند .لذا گروه هاي راهزني تشكيل و در چند ماه اول مشغول قتل و غارت فجيعي در روستاهاي آناتولي شدند.
فجايعي كه ارامنه مرتكب شدند روسها را مجبور به انتقال آنها از خطوط مقدم به پشت جبهه و دادن پستهايي چون نگهباني به آنها كرد .
اين قتل و غارتها نهتنها براي مسلمين نبود بلكه دامان يهوديان و يونانياني كه آنها را در شورش همراهي نكرده بودند را نيز در بر گرفت.و در نتيجه يونانيان در ترابزون و يهوديان در ساكاريا مورد حمله قرار گرفتند و در واقع كاري انجام دادند كه امروزه به آن پاكسازي نژادي گفته ميشود.آنان دستور ويراني روستاهاي تصرف شده و كشتار كئدكان را ميدادند تا در اينده تبر=ديل به دشمن آنها نشوند.در مارس 1915روسيه شروع به پيشروي به سمت وان كرد و ارامنه وان درآوريل در آنجا دست به شورش زدند تا راه را براي روس ها هموار كنند و بدين وسيله نيكلاي دوم در تلگرافي از آنها به خاطر خدمت بو رسها تقدير و تشكر كرد .روزنامه ارمني (*6)كه در ايالت متحده چاپ ميشد در 24 مه با افتخار خبر از باقي ماندن تنها 1500 ترك در وان و كشتار و قتل بقيه را ميدهد .نماينده حزب داشناك ور فوريه 1915 به كنگره ي ملي ارامنه اعلام كرد كه دولت روس در جهت تجهيز آنها در جنگ 242000 روبل به آنها كمك كرده و بدين ترتيب دولت روس با كمك چريكهاي ارمني با كشتار فراوان در جبهه ي شرق پيشروي ميكردند .لذا اقدام دولت عثماني در اخراج آنها از مناطق جنگي كاري عاقلانه به نظر ميرسد و حتي دولت عثماني تلاش خود را براي حمايت عمومي از ازامنه به كار برد و طي نشستي با اسقف اعظم و نمايندگان ارمني پارلمان و ساير نمايندگان ارمني به آهنا هشدار داد در صورت عدم توقف كشتار مسلمانان بعد از خروج از جنگ بن آنها بر خورد شديدي خواهد كردولي اين كار همچون آب در هاون كوبيدن بود و نهايتا در 24 آوريل كميته ملي ارامنه تعطيل و 235 نفر از آنها به جرم فعاليتهاي ضد دولتي دستگير و بازداشت شدند و بدين وسيله اندكي به قائله خاتمه داده شد و گروه ها ي ملي گراي ارامنه هر ساله اين روز را به عنوان پروسه قتل عام ارامنه معرفي ميكنند .

-- فرید ، May 20, 2008

بیچاره ارمنی ها. 1 میلیون ادم کم نیست...

-- شیما ، May 26, 2008

به اميد روزي كه خون مردم ارامنه اين طور پايمتل نشود.

-- تني ، Jun 25, 2008

ارمنی ها برای کشتار مردم مظلوم قره باغ چه ÷اسخی دارند؟؟؟؟؟؟؟؟

-- vahid ، Feb 12, 2009

من یکی از ارامنه های تهران هستم.ارامنه در سال های 1915 بیش از 1.5 ملیون نفر به قتل رسیدند.چند سال پیش نیز در ترکیه خبرنگار ارمنی کشته شد.

-- سوادا ، Nov 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)