رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ تیر ۱۳۸۶

روزهای امتحان در کتابخانه ملی ایران

کتابخانه‌ی ملی ایران؛
این روزها در ایام امتحانات دانشجویان هستیم. کتابخانه‌ی ملی ایران با امکانات بسیار زیادی همچون استفاده‌ی دائمی از اینترنت، وجود تمام کتب مرجع و بدون ایام تعطیلی یکی از امکانات مدرن کشور به‌حساب می‌آید.

سالن‌های تودرتو، کتابهای منظم چیده‌شده، فضای خنک درونی در این روزهای گرم، فضای اختصاصی مراجعه‌کنندگان، چیدمان منظم کتابها و پاسخگویی مناسب کتابدارها همه و همه باعث شده تا خیل عظیمی از دانشجویان، این مکان را برای مطالعه انتخاب نمایند.

ثبت‌نام در کتابخانه‌ی ملی، فقط برای مقاطع لیسانس به بالا امکان‌پذیر است و شاید به‌خاطر همین است که بسیاری از این امکانات، محرومند.



توضیح: کتابخانه ملی ایران با نام فعلی رسما در شهریور 1316 هجری شمسی در محل فعلی آن گشایش یافت. پایه اصلی مجموعه آن، کتاب‌های کتابخانه دارالفنون است که در سال 1280 ه.ق. تاسیس شده بود. این کتابخانه اکنون (1364) دارای 219000 جلد کتاب (شامل کتاب فارسی و عربی و 114 هزار کتاب به زبان‌های خارجی) چاپی و 12 هزار جلد نفیس خطی و 700 عنوان مجله فارسی و 366 عنوان مجله لاتین و تعدادی نقشه ، پوستر و عکس و اسلاید و اسناد و مدارک است. در سال 1361، مرکز خدمات کتابداری خود به کتابخانه ملی ایران پیوست. طبق قانون واسپاری باید از هرکتاب و نشریه چاپی که داخل مرزهای جغرافیایی ایران منتشر می‌شود دو نسخه به کتابخانه ملی سپرده شود. رده‌بندی کتابخانه از سال 1362 به بعد بر مبنای نظام رده‌بندی کنگره است. قبل از آن رده‌بندی بر اساس شماره ثبت بوده است.

Share

نظرهای خوانندگان

سلام متن جالبی بود در ضمن فراموش کردی که بنویسی برای نوجوانها هم هست

-- سروش ، Jun 22, 2007 در ساعت 07:01 PM