رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ تیر ۱۳۸۶

آسمان ناآرام، زمین لرزان

امروز در سالگرد زلزله بلده مازندران، تهران و چند استان مرکزی ایران بار دیگر لرزید. حدود سه سال پیش، هشتم خرداد ۱۳۸۳، وقوع زلزله‌ای در استان مازندران باعث لرزش نسبتا شدید تهران شد. در اثر این زلزله، شیشه برخی از ساختمان‌ها در غرب تهران فرو ریخت. بسیاری از مردم شب را در پارک‌ها خوابیدند.

این زلزله حدود ۶۰ کشته در شمال کشور به جای گذاشت و باعث شد تا مدت‌ها کارشناسان و مسئولان مختلف شهری که از تکان‌های زلزله تکان خورده بودند، درباره عواقب خطرناک زلزله در پایتخت حرف بزنند. رسانه‌ها نقشه گسل‌های تهران را منتشر کردند و برخی از مسئولان از انتقال پایتخت به اصفهان یا شهری امن‌تر سخن گفتند و گفته شد که سه پل بزرگ خیابان حافظ و پل کریمخان، بر اساس مطالعات مشترک یک شرکت ژاپنی با محققان ایرانی، در اثر یک زلزله ۵ ریشتری هم خواهد ریخت. بنگاه‌های معاملات ملکی در تماس با روزنامه‌ها گفتند که چه‌قدر نگران ارزان و گران شدن خانه‌های نزدیک گسل‌های تهران هستند.

مسئولان گفتند وقوع یک زلزله در تهران حتی با شدت متوسط،، ایران را فلج خواهد کرد.
گفته شد که بر اساس شواهد تاریخی دوره بازگشت زلزله‌های تهران در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال است که آخرین زلزله بزرگ آن ۱۷۰ سال پیش به ثبت رسیده است. سه سال پیش در همین روزها بیشتر جمعیت ده میلیونی تهران هراسان بودند.

Share

نظرهای خوانندگان

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه کارکنان این سازمان به نظر من سایت شما جالب و دیدنی است اگر در همه موضوعات به ان بپردازید از همه جای کشور گزارش تهیه و به جهان علام کنید

-- hamidi ، Jul 18, 2007 در ساعت 09:49 PM