رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ فروردین ۱۳۸۸

استاد خوشنويس تبريز

حسن تقی زاده کرمانی 26 اردیبهشت 1340 در خانواده ای متوسط در کوچه ی ناظم محله ی سرخاب تبریز چشم به جهان گشود.

در سال 1356 در تنها کلاس انجمن خوشنویسی تبریز که زیر نظر"استاد رسام" اداره می شد و همچنین در کلاس آواز مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی تبریز زیر نظر "استاد صالح عظیمی" ثبت نام کرد. در آن سالها سخت مشغول تمرین تئاتر، موسیقی و نقاشی بود و چندبن نمایش نامه موفق نظیر"ننه انسی" و "نروک" را روی صحنه برد.

یک سال بعد به کاخ جوانان آن زمان راه یافت و با اساتید طراز اول منطقه ای و کشوری در مجامع متعدد آشنا شد. اساتیدی چون محمد سلحشور، محصص، فرامرز پایور و رحمت الله بدیعی.

در کلاس استاد رسام نیز با هنرمندانی چون مرحوم استاد حاج ابراهیم بخت شکوهی در حوزه ی خوشنویسی حشر و نشر پیدا کرد و به گفته ی خودش بیشترین تاثیر را از استاد بخت شکوهی پذیرفت.
غیر از این موارد یک اتفاق دیگر هم برای او در سالهای 56-59 حادث می گردد آن هم حضور استاد بزرگ "استاد غلام حسین امیرخانی" در تبریز بود که با دوره کلاس های سه ماهه ایی که در تابستان سال های 56-57-59 در تبریز داشتند خوشنویسی حسن کرمانی و تبریز را متحول کرد.

در سال 1362 و همزمان با تشکیل کلاسهای تذهیب استاد کوهپایه به مدت سه سال زیر نظر استاد به تحصیل تذهیب پرداخت، نتیجه ی این تلاش هم کسب مقام نخست نمایشگاه بزرگ فجر در سال 1364 در محل موزه ی هنرهای معاصر تهران بود.

او از اوایل دهه ی هفتاد خورشیدی کار آواز را نيز شروع کرد و در 1376 اولین کنسرت خود را در محل تالار معلم به نفع زلزله زدگان اردبیل برگزار کرد.

گزارش و ارسال عکس از هادی ناصری

Share

نظرهای خوانندگان

باارزوي موفقيت

-- قربانپور ، Jul 12, 2007 در ساعت 09:20 PM

سلام استاد
با آرزوی موفقیت بر شما و استادان شما. امیدوارم در تمام لحظات زندگی شاد و خرم باشید.شاگرد و دوستدار شما علی امین هیهاتی

-- علی امین هیهاتی ، Mar 29, 2009 در ساعت 09:20 PM