رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ آبان ۱۳۸۹
گفتگو با محسن مخملباف، فیلمساز

محسن مخملباف: گزارش به پارلمان اروپا درباره انتخابات

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

در میان هنرمندان ایرانی که طرف‏داری از نامزد خاصی را در انتخابات ریاست جمهوری نشان دادند، محسن مخملباف، فیلمساز که این روزها در فرانسه اقامت دارد، فعالیت هایی جدی دارد. وی همراه با مرجان ساتراپی، نویسنده "پرسپولیس" در نشست پارلمان اروپا در بروکسل حضور پیدا کرد و آنگونه که به "زمانه" گفته از مقام های اروپایی خواسته است که ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را به رسمیت نشناسند.

با آقای مخملباف در ارتباط با فعالیت‏های‏ اخیرش، گفت‏گویی کرده‏ام:

Download it Here!

محسن مخملباف: ما سعی کردیم از ارتباطاتی که داشتیم، استفاده کنیم. برای مثال، با استفاده از ارتباطات دوستانه‏ای که با آقای سارکوزی داشتیم، موفق شدیم ایشان را راضی کنیم که به صدای مردم ایران گوش کند. خوشبختانه، ایشان امروز موضع قاطع خود را گرفت و گفت که نگران مردم ایران است و باید به صدای آنان گوش داده شود.

در شرایطی که مردم ایران دولت ندارند (چون رسماً، ما دولت نداریم، این دولت کودتا است و ما بی دولتیم)، همه‏ی ایرانیان خارج از ایران سفیرند و همه‏ی آنان تواناهایی برای ارتباط دارند. ما از این ارتباط‏ها استفاده کردیم و دیروز، سه‏شنبه شانزدهم ژوئن، ساعت دو تا سه بعدازظهر، خانم مرجان ساتراپی و من، رسماً در نشست پارلمان اروپا در بروکسل، به عنوان سفرای مردم ایران که در خیابان‏ها کشته می‏دهند، حاضر شدیم و در حضور نمایندگان پارلمان، فراکسیون سبزها به طور کامل گزارش دادیم. پس از آن نیز جداگانه، با رؤسای فراکسیون‏های دیگر پارلمان گفت‏گو کردیم.

هم‏چنین در نشست رسمی کنفرانس مطبوعاتی که خبرنگاران حداقل دویست تلویزیون در آن حاضر بودند، بیانیه‏ای را از طرف مردم ایران به آنان ابلاغ کردیم.

ممکن است، فشرده‏ای از موضوعاتی که در این جلسه طرح کردید را برای‏مان بگویید؟

خطاب به اعضای پارلمان گفتم که جمعه آخر شب، دوازدهم ژوئن در تهران، کمیته‏ی انتخابات به آقای موسوی اطلاع داده است که با اکثریت آرا، برنده‏ی انتخابات شده است و از وی خواسته‏اند، بیانیه‏ی خود را حاضر کند. اما ساعتی بعد، وقتی آقای موسوی در بیانیه‏اش مردم را برای جشن پیروزی انتخابات در روز یکشنبه دعوت می‏کرد، فرماندهان نظامی وارد دفتر کار ایشان شدند و گفتند که این انقلاب سبز دمکراتیک پذیرفته نیست و اعلام کودتا کردند.

این خبر به چه شکل، به شما رسیده است؟

زمانی که به ستاد آقای موسوی حمله شد و تمام سیستم اطلاع‏رسانی را از بین بردند، مسئولین ستاد آقای موسوی در قیطریه، از من خواستند که این اطلاعات را تا اطلاع ثانوی و تا زمانی که سیستم اطلاع‏‏رسانی آن‏ها درست می‏شود، در اختیار رسانه‏های خارجی و از آن طریق در اختیار مردم ایران قرار بدهم.
تلویزیون اعلام کرده که آقای احمدی‏نژاد برنده شده است و اگر مردم بیش از چهار نفر در خیابان‏ها تجمع کنند، سرکوب می‏شوند. سوال ما این بود که چگونه کسی می‏تواند با اکثریت آرا پیروز انتخابات باشد، اما تهدید کند که اگر بیش از چهار نفر در خیابان برای خوشحالی جمع شوند، سرکوب می‏شوند.

مردمی که رأی‏شان دزدیده شده بود، روز دوشنبه بی‏اطلاع دولت، در سراسر ایران به صورت میلیونی به خیابان‏ها ریختند، کشته و زخمی دادند و دستگیر شدند تا از دولت‏های جهان بخواهند رژیم احمدی‏نژادی را به رسمیت نشناسند.

ما از پارلمان اروپا خواستیم که کمی صبر کنند تا مردم ایران بتوانند رییس جمهور واقعی‏شان را به دنیا معرفی کنند. مردم ایران صلح و دمکراسی می‏خواهند.

در این نشست، خانم ساتراپی اضافه کرد: سوال قبل از انتخابات این بود که آیا مردم ایران برای دمکراسی آماده‏اند؟ پاسخ این است که بله، بله، آن‏ها آماده‏اند. در خیابان‏ها ببینیدشان. خواسته‏هایشان را در رأی‏شان بیان کرده‏اند. اما شنیده نشد.

آقای مخملباف، در پی اطلاعاتی که در اختیار مقامات اتحادیه‏ی اروپا گذاشتید، چه واکنشی دیدید؟ آیا به طور رسمی و صریح گفته‏اند که نظرشان در مورد مسایلی که در ایران می‏گذرد، چیست؟

در فیلمی که در تلویزیون‏ها پخش شده، می‏بینید که فراکسیون سبزها که تعدادشان بیش از صد نفر است، به اتفاق ایستادند و نسبت به درخواست مردم که برگزاری دوباره‏ی انتخابات بود، پاسخ مثبت دادند و به مدت طولانی‏، ابراز احساسات کردند.
حتا آقای دانیل کوهن بندیت، مسئول حزب سبزها که هر دو جلسه را اداره می‏کرد، گفت: «این‏جا مدارکی وجود دارد که نشان می‏دهد تا بعداز ظهر آقای موسوی پیروز بوده. یک‏باره ورق برگشته و احمدی‏نژاد را از صندوق بیرون آورده‏اند. این مساله‏ای است که دولت ایران کم‏تر ابراز می‏کند. حتا اسناد محرمانه‏ای وجود دارد که این‏ها را تایید می‏کند».

آقای کوهن بندیت اضافه کرد: «حتا در انتخابات دوره پیش هم ما در جریان بودیم که احمدی‏نژاد نفر سوم شده بود و به همین شکل برنده‏ی انتخابات قبلی نیز شد. معلوم نیست کدام خدای قدرت در آخرین لحظه، کاندیدای عقب‏مانده را به جلو پرتاب کرد و نتیجه برعکس شد».

نماینده‏ی آلمان می‏پرسید که مردم ایران چه خواسته‏ای دارند؟ بازشماری آرا یا رأی دوباره؟ پاسخ من این بود که مردم ایران با بازشماری آرا، به دلیل تخلف زیاد، مخالف هستند. مردم ایران خواهان رأی‏گیری دوباره، زیر نظر مجامع بین‏المللی، هستند.

کلیه‏ی نمایندگان پارلمان، بخش سبزها، یکی یکی به پا خاستند، با ابراز احساسات و کف‏زدن‏های ممتدشان، به این خواسته، رأی مثبت دادند. فراکسیون‏های دیگر پارلمان نیز با برگزاری دوباره‏ی انتخابات موافقت کردند، اما آن‏ها گفتند: «ما ترجیح می‏دهیم، مجامع بین‏المللی نه، بلکه خود جناح اصلا‏ح‏‏طلب، هم به عنوان ناظر و هم به عنوان شرکت کننده حضور داشته باشد».

همه‏ی فراکسیون‏های این پارلمان، با این که آقای احمدی‏نژاد، با تقلب و کودتا سر کار آمده است موافق بودند. با برگزاری دوباره‏ی انتخابات نیز موافقت داشتند و همه‏ی آنان آماده بودند دولت‏های خود را متقاعد کنند برای شنیدن صدای مردمی که به خیابان‏ها ریخته‏اند و برای رأی‏شان خون می‏دهند، قبل از این که دیر شود و قبل از این که فردا از تایید احمدی‏نژاد پشیمان شوند، گوش‏هایشان را باز کنند.

متشکرم از وقتی که برای صحبت دادید...

من فقط می‏خواهم از تمام ایرانیانی که خارج از کشور هستند، خواهش کنم روابط‏شان را به کار بگیرند تا صدای مردم را به گوش مطبوعات و رادیو تلویزیون‏های کشوری که در آن هستند، برسانند. برای این که کم‏تر توضیح داده می‏شود و دولت ایران، یک سانسور خبری کامل را در ایران برقرار کرده و دنیا را بی‏اطلاع گذاشته است.
از طرفی هم دولت روسیه را فراموش نکنند. در کودتایی که اتفاق افتاده است، دولت روسیه و حتا مشاورانی که برای انجام کودتا آمده بودند، نقش دارند. به همین خاطر باید اعتراضاتی هم جلوی سفارت‏های روسیه، به عنوان پشتیبان ادامه‏ و بقای احمدی‏نژاد، انجام شود.

آقای احمدی‏نژاد دریای خزر را به روسیه داد، برای این که از طرح بمب اتمی‏ و کودتای‏اش حمایت کند. این موضوع باید توسط همه‏ی ما ایرانی‏ها برملا شود و باعث شرمساری دولت مسکو شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Dear Mr. Makhmalbaf,

You're right, but sometimes you're left!

conman

-- conman ، Jun 19, 2009 در ساعت 07:00 PM

مخملباف حالا شهروند فرانسه است و نباید
در سیاست ایران هیچگونه دخالتی کند. او که فکر میکرد در غرب او را مانند حلوا بالا و پایین خواهند کرد اکنون در گوشه ای پرتاب شده و کسی توجهی به او ندارد برای
همین است که بدون آشنایی با سیاست حالا می خواهد نان را به نرخ روز خورد تا از خاطره ها
محو نشود. شما افشاتر از آنید.

-- بدون نام ، Jun 19, 2009 در ساعت 07:00 PM

man fekr mikonam ke dekhalat keshvar khareji tohmat bozorgi ast.bayad anra sabet kard.

-- بدون نام ، Jun 19, 2009 در ساعت 07:00 PM

چهار روز قبل از انتخابات یک موسسه آمریکایی به نام فردای بدونِ ترور اعلام کرده بود که احمدی نژاد دو برابر بیشتر رأی میآورد:
http://www.terrorfreetomorrow.org
فایل مذکور را از نشانی فوق دانلود کنید

-- پدرام رحیمی ، Jul 13, 2009 در ساعت 07:00 PM

من کاملا به تغییرو تحول در آدمها معتقدم. اما ایشون؛ انگار فقط از یک نوع افراط گرایی به نوع دیگری پریده و در حال حاضر دچار افراط گرایی دمکراتیک شده.
ضمنا خواندن بخش آخر (Controversies) این لینک رو هم توصیه می کنم:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mohsen_Makhmalbaf

-- shin ، Nov 9, 2009 در ساعت 07:00 PM

خیلی جو گیر شده بالاخص بعد معروف شدن...

-- علی ، Nov 21, 2010 در ساعت 07:00 PM