رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸

نخستین جشنواره موسیقی Iranian.com

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

Download it Here!

شنبه شب، بیست و پنجم آوریل، نخستین جشنواره‌ی موسیقی Iranian.com در تالار Palace of Fine Arts در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود.

چهار هنرمند ایرانی مقیم آمریکا که در زمینه‌های گوناگون موسیقی فعالیت دارند در این جشنواره برای پشتیبانی از تارنمای Iranian.com برنامه اجرا می‌کنند: فرامرز اصلانی، خواننده؛ زیبا شیرازی، خواننده؛ آرش سبحانی، نوازنده‌ی گیتار و خواننده‌ي‌ گروه کیوسک، و همچنین صهبا امینی‌کیا آهنگساز و نوازنده‌ی پیانو.


در این برنامه که از ساعت هفت و نیم بعد از ظهر تا ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه شب ادامه دارد، الهام جذاب، کمدین، نیز برنامه‌ای را اجرا خواهد کرد.

درباره‌ي این جشنواره ابتدا با فرامرز اصلانی که از شرق آمریکا برای شرکت در این برنامه به سانفرانسیسکو خواهد رفت، گفتگویی داشتم:


فرامرز اصلانی

فرامرز اصلانی: از طرف آقای جهانشاه جاوید از من دعوت شد. ایشان برای من توضیح دادند که این جشنواره برای چه است و من فکر کردم چرا که نه. موقعیت بسیار خوبی است که یک عده بتوانند به خاطر هدفی با هم همکاری کنند.

شما با فعالیت‌های این سایت از پیش آشنایی داشتید؟

بله با Iranian.com از قبل آشنایی داشتم و از یکی-دو سال پیش همیشه به این سایت سر می‌زنم . رابطه‌ای که برقرار کرده بسیار جالب است تا افراد بتوانند نظرات خود را بگویند و خبرها را بگیرند.

در برنامه‌ای که در سانفرانسیسکو خواهید داشت از کارهای گذشته اجرا می‌کنید یا کارهای تازه هم خواهید خواند؟

از هر دو ؛ هم از گذشته و هم از کارهای تازه‌ای که در دست تهیه دارم اجرا می‌شود.

کارهایی که هنوز روی CD منتشر نشده؟

کارهایی که منتشر نشده و CD آن حاضر بوده و به خاطر همین وضعیت دانلود کردن، باید یک فکری می‌کردم که بتوانم با یک سایتی که این کارها را ارائه می‌کند قرار داد داشته باشم که اقلاً آنها بتوانند حافظ کپی رایت باشند.

این جشنواره را یک سایت اینترنتی دارد سازماندهی می‌کند. فکر می‌کنید این موضوع باعث مي‌شود برنامه چه تفاوتی داشته باشد با جشنواره‌ها و برنامه‌های دیگری که کنسرت‌گذاران معمولی سازماندهی می‌کنند؟

فکر می‌کنم که این کنسرت منظم‌تر باشد. چندمین بار است که این کار انجام می‌گیرد فکر می‌کنم که اطمینان مردم جلب شده و ایمان دارم که برنامه مرتب و منظمی خواهد بود.

برنامه‌ای که به نفع Iranian.com اجرا خواهید کرد آیا از راه خود این سایت هم در دسترس دوستداران صدا و کارهایتان قرار خواهد گرفت؟

به امید خدا اگر ضبط شود. من تبلیغ آن را در سایت خودم گذاشته‌ام و اگر برنامه‌ی کوتاهی ضبط شود آن را هم روی سایتم می‌گذارم تا همه بتوانند ببینند و مطمئنم Iranian.com هم این کار را خواهد کرد.

الان که با شما صحبت می‌کنم در شرق آمریکا هستید. آیا به طور ثابت در آنجا ساکن هستید یا این که با لس‌آنجلس در رفت و آمد هستید؟

ماهی یک بار به لس‌آنجلس می‌آیم ولی بیشتر اوقات در شرق آمریکا هستم.

در شرق آمریکا فعالیت‌های موسیقیایی‌تان را دنبال می‌کنید یا این که فعالیت دیگری هم در کنار آن دارید؟

هر دو. چون از لحاظ موسیقی که فرق نمی‌کند که من کجا باشم. هر جا که برنامه باشد من مسافر هستم.

فعالیت غیر موسیقی چطور؟

مقداری کارهای ترجمه می‌کنم. چون در اصل کار من روزنامه‌نگاری بوده و حرفه و رشته‌ی تحصیلی‌ام این بوده است. به همین دلیل، همیشه در کنار کار اصلی‌ام با واژه‌ها در تماس بوده‌ام. ولی کار اصلی من موسیقی است و نوشتن کلام.

* * *


زیبا شیرازی

زیبا شیرازی که به ویژه در سال‌های اخیر با ترانه‌های عاشقانه و زنانه‌اش توجه زیادی را به خودش جلب کرده هم در جشنواره موسیقی Iranian.com خواهد خواند.

زیبا شیرازی: Iranian.com از سایت‌هایی است که من هر روز، یکبار صبح آن را چک می‌کنم و یک بار شب. خیلی از خبرهایی که به ما ایرانیان می‌رسد از راه این سایت است. به همین دلیل وقتی به من پیشنهاد کردند، طبیعتاً با کمال میل پذیرفتم و باید بگویم که این نخستین تجربه‌ی خود من است که دارم در چنین گروهی شرکت می‌کنم و در واقع به عنوان یک فستیوال این کار دارد انجام می‌شود.
فکر می‌کنم برنامه‌ریزی کردن و این همه هنرمند را روی صحنه آوردن، به موقع این کارها را انجام دادن و ... کار آسانی نیست. ولی امیدوارم که بشود بیشتر از این کارها کرد و بشود بین هنرمندان ایرانی بیشتر کارهای گروهی انجام داد. یک‌سری از چیزهایی که ما در خارج از کشور آموختیم را باید بتوانیم تمرین کنیم؛ با هم کار کردن و گروهی کار کردن را.

در برنامه‌ی 25 آوریل برای شنوندگان چه خواهید خواند؟

حقیقتا باید بگویم که خواندن من همیشه سورپرایز است. چون من همیشه در کارم یک داستان را دنبال می‌کنم. هیچ وقت هم در بروشور نمی‌گویم که من چه ترانه‌ای را می‌خوانم. این است که اجازه بدهید جزو همان سورپرایزهای همیشگی برنامه‌های من باشد و برای شنوند‌گان داستانی تازه‌ داشته باشد.

ترانه‌های زنانه‌ي شما در برنامه‌ای که سه اجرا کننده‌ی اصلی و دیگر آن مرد هستند رنگ زنانه‌تری خواهد گرفت یا این که مردانه خواهد شد؟!

خیر، من فکر می‌کنم که هر کدام از ما رنگ و بوی خودمان را داریم. کار خودم را با همان جنس نگه می‌دارم. چون جنس من این است و دلیلی نمی‌بینم که به خاطر حضور دیگران آن را عوض کنم.

* * *


آرش سبحانی

و اما در کنار ترانه‌های فرامرز اصلانی و زیبا شیرازی، هنرمندی از گروه راک کیوسک هم در جشنواره‌ی موسیقی Iranian.com حضور خواهد داشت. آرش سبحانی از چگونگی فراهم شدن مقدمات حضورش در این برنامه می‌گوید:

آرش سبحانی: جهانشاه با من تماس گرفت و گفت که قرار است آقای فرامرز اصلانی در این برنامه شرکت کند و دوست داریم یکی از هنرمندانی که در همین منطقه (سانفرانسیسکو) حضور دارد هم با او همراهی کند. من هم به خاطر علاقه‌ی زیادی که به آقای اصلانی داشتم گفتم من حاضرم اگر کسی نباشد در این برنامه حضور داشته باشم و خیلی لذت می‌برم که با آقای اصلانی همکاری کرده باشم و هم در این جشنواره به نوعی سهیم بوده باشم.

خودتان بخش مستقلی هم خواهید داشت یا این که کلاً با ایشان همراهی می‌کنید؟

به جهانشاه گفتم که اگر بخواهد ما می توانیم تا یکی دو آهنگ بخوانیم. چون برنامه فشرده است و تعداد هنرمندان زیاد است. یکی دو آهنگ از کیوسک اجرا می‌کنیم.

کارهایی است که در گذشته ارایه شده یا این که کار تازه‌ای هم ارایه خواهید کرد؟

نه همان کارهای قبلی خودم را ارایه خواهم کرد.

تفاوتی بین این جشنواره با جشنواره‌های معمول می‌بینید؟

Iranian.com با سایر سایت‌ها فرق دارد؛ جایی بوده که به گروه‌های گوناگون موسیقی فضا داده که بیایند و موسیقی خودشان را مطرح کنند؛ به صورت عمومی نگاه خوبی به موسیقی داشته است. برای همین فکر می‌کنم که برگزاری این جشنواره توسط Iranian.com چیزی است که با اصل سایت یک سنخیتی دارد. کما این که خیلی از گروه‌هایی که از ایران بیرون آمده‌اند یا داخل ایران بوده‌اند از راه Iranian.com در جامعه‌ی ایرانی بیرون از ایران شناخته شده‌اند. از جمله گروه کیوسک.

* * *


صهبا امینی کیا

گذشته از موسیقی راک و پاپ گونه‌ی دیگری از موسیقی ملهم از موسیقی ایرانی نیز در جشنواره موسیقی Iranian.com جای دارد که مجری اصلی آن صهبا امینی‌کیا، نوازنده‌ی پیانو و آهنگساز ایرانی است. صهبا مدتی پس از تحصیل موسیقی در ایران و روسیه راهی آمریکا شده و تحصیلات‌اش را در رشته آهنگسازی در کنسروتوار سان‌فرانسیسکو ادامه می‌دهد. نمونه‌هایی از کارهایش روی یوتیوب هم قابل دیدن و شنیدن است، از جمله رنگی که به صورت بداهه نوازی روی آهنگ «مبارکباد» اجرا کرده است.

صهبا امینی‌کیا: Iranian.com را می‌خوانم و به نظرم خیلی وب سایت خوبی است. آقای جاوید همیشه لطف دارند و کارهای مرا روی وب سایت‌شان می‌گذارند. برای من در بخش موسیقی سایت یک صفحه درست کرده‌اند. با من تماس گرفتند، گفتند که چنین برنامه‌ای است برای اینکه کمک بشود به سایت و می‌خواهند یک برنامه موسیقی اجرا کنند.
من چون به ایشان ارادت داشتم و در حقیقت خودشان خیلی خوب هنرمندان جوان را پشتیبانی می‌کنند، پذیرفتم که این کار را انجام دهم. مجموعه‌ي متنوعی است از آدمهای مختلف و نوع‌های گوناگون موسیقی. فکر کنم چیز جالبی از آب دربیاید.

در این برنامه چه قطعاتی اجرا خواهی کرد ؟

خیلی در مورد قطعه‌هایی که می‌خواستم اجرا کنم فکر کردم. می‌دانم خیلی‌ها به این برنامه می‌آیند که تنها فرامرز اصلانی را ببینند. نمی‌خواستم چیزی اجرا کنم که بگویند زودتر تمام شود برویم سر فرامرزاصلانی! می‌خواستم جذاب باشد. در نتیجه کاری که کردم این است که با یکی از دوستانم که در اینجا درس می‌خواند و کنترباس می‌زند همنوازی می‌کنیم؛ حالتی مانند همان گروه نوازی موسیقی سنتی ایرانی. ‌تصمیم گرفتیم که در حقیقت با همدیگر با یک بخش بداهه نوازانه شروع کنیم، مثل آواز و بخش بعدی مانند چهار مضراب. یک تلفیقی از موسیقی ایرانی و موسیقی جاز است.

درایران و روسیه تحصیل موسیقی کردی و مدت نسبتاً کوتاهی است که در آمریکا داری تحصیلات‌ات را ادامه می‌دهی. فضای آنجا را چگونه می‌بینی در مقایسه با جاهایی که قبلاً بودی؟

مانند تمام ملت‌هایی که دارند به سمتی حرکت می‌کنند تا به جایی برسند، مسلماً ممکن است آنقدر فکر نشده باشد روی آکادمیک کردن مباحثی که مطرح می‌شود؛ ولی در غنای فرهنگی و مواد خامی که باید به دانشجو ارایه بشود شکی نیست که مقدارش بسیار زیاد است. ولی خب متاسفانه اهمیت داده نشده به واسطه مسایل فرهنگی و به نظر من اجتماعی.
در روسیه یک سال درس خواندم زیر نظر یکی از استادانی که خودش از دانش‌آموختگان شوستاکویچ بوده است. احساس کردم کشور بسیار با استعدادی دارند و جوانانی که در هر جای دنیا باشند به آنها نابغه می‌گویند.

ولی متاسفانه کشورشان از لحاظ اقتصادی دچار رکودی است که آنقدری که که باید به خارجی‌ها توجه نمی‌شود و البته قرار هم نیست بشود. فکر نمی‌کردم که در آنجا بتوانم دوام پیدا کنم از لحاظی که بتوانم کارم را ارایه کنم.

اکنون در کنسرواتوار سانفرانسیسکو درس می‌خوانم. خیلی محیط آماده است. خیلی همه چیز خوب است. مسلماً آن ارزش‌های هنری که در اروپای شرقی و غربی به صورت ایده‌آل گرایی وجود دارد اینجا به آن شکل وجود ندارد. به طور کلی، بخش اقتصادی را باید در نظر بگیری و در عین اینکه به عنوان یک موزیسین مورد تربیت قرار می‌گیری باید بدانی که چگونه گلیم خودت را از آب بیرون بکشی.

Share/Save/Bookmark