رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ مرداد ۱۳۸۹

رکورد شکنی سفارت کانادا در رد ویزای ایرانیان

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

برای ایرانیانی که متقاضی دریافت روادید یا ویزا برای کشورهای غربی بوده‌اند همیشه صحبت از بیشترین مشکلات ازبابت سفر به آمریکا بوده ولی ظاهراً این جربان به تازگی جریان فرق کرده است.

باتوجه به تیرگی روز‌افزون روابط سیاسی ایران و کانادا از زمان مرگ مشکوک زهرا کاظمی، عکاس‌-خبرنگار ایرانی-کانادایی در سال ۲۰۰۳ در زندان اوین، به‌نظر می‌رسد یکی از دشوارترین شرایط برای متقاضیان ویزای کانادا پدید آمده است؛ نه‌تنها برای جوانان بلکه برای والدینی که جهت دیدار کوتاه‌مدت فرزندان خود مایل به سفر به این کشور هستند و یا حتی برای چهره‌های فرهنگی و دانشگاهی به منظور حضور در همایش‌ها و برنامه‌های گوناگون.

به‌تازگی اما «انجمن حقوق‌دانان فارسی‌زبان کِبِک» این موضوع را به شکل جدی پی‌گیری کرده و یک بیانیه‌ی مطبوعاتی هم منتشر کرده است. این انجمن با مقام‌های دولتی در اوتاوا مکاتباتی داشته و در بخشی از بیانیه خود اعلام کرده که در سال ۲۰۰۸ میلادی،۶۱ درصد درخواست ایرانیان برای ویزای گردشگری در سفارت کانادا در تهران رد شده است. به همین بهانه با مدیر انجمن حقوقدانان فارسی‌زبان کبک، وینسنت والایی، گفت‌وگویی کردم و ابتدا پرسیدم این آمار و اطلاعات به چه شکل به‌دست آمده؟

Download it Here!

وینسنت والایی: این آمار با توجه به قانون «حق دسترسی» که در کانادا و بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی وجود دارد به‌دست آمده است. فشارهای گذاشتیم، شکایت‌هایی کردیم که این اطلاعات را بگیریم و بالاخره یک‌سری از این آمارها به دست ما رسید.

این آمار به‌طوردقیق ازکجا به دست آمده و از چه منابعی به آن دست پیدا کرده‌اید؟

از وزارت مهاجرت و تابعیت کانادا، از اوتاوا.


وینسنت والایی، مدیر انجمن حقوق‌دانان فارسی‌زبان کبک در کانادا

آیا برای شما روشن هم شده که دلیل رد شدن این تعداد از متقاضیان چه بوده؟

در ماه سپتامبر هم یک بیانیه‌ي دیگری فرستادیم و از دولت خواستیم موضوع را بررسی کنند ولی به ما پاسخی نداده‌اند. فکر می‌کنم بعضی از خود مسئولان وزارت مهاجرت کانادا هم تعجب می‌کنند از بابت عملکرد سفارت این کشور در تهران.

ایرانیانی که درخواست ویزای آنها در تهران رد شده و یا بستگان آن‌ها در کانادا هیچ‌گاه به این خاطر، به‌طور رسمی اعتراضی کرده‌اند به دولت کانادا؟

اعتراض کردند خیلی پتیشن [دادنامه] فرستاده شده به دفتر وزیر مهاجرت که البته در سال ۲۰۰۸ یک وزیر دیگری در اوتاوا بود. پیگیری‌هایی شده ولی متأسفانه هنوز پاسخ منطقی دریافت نشده از سفارت، وزارتخانه یا از طرف دولت کانادا.

در بیانیه‌ای که شما منتشر کرده‌اید اشاره ‌شده، شیوه‌ي بررسی درخواست ویزای گردشگری در سفارت کانادا در تهران با قوانین کانادا قدری ناسازگاری دارد؛ در این مورد قدری توضیح دهید که منظورتان چیست؟

زمانی که متقاضی اقدام می‌کند باید پرونده در چا‌رچوب قوانینی که درکانادا وجود دارد بررسی شود. ظاهراً قانون کانادا در سفارت کانادا در تهران با داخل کشور یکسان اجرا نمی‌شود. مسأله‌ي ما این است. من مسأله‌ای ندارم که پرونده را رد کنند ولی باید بشود پیگیری قانونی انجام داد و دقیقاً متوجه شد که چرا این پرونده رد شده است. پرسشی که برای من و دوستان پیش آمده این است که چگونه در سفارت‌های کانادا در خارج مانند عربستان سعودی، ۹۰ درصد پرونده‌ها قبول می‌شود در صورتی که در ایران تنها ممکن است ۴۰ درصد از پرونده‌ي متقاضی‌ها قبول شود. مسأله‌ي ما، یکسان اجرا کردن قانون است.

شما هیچ نظری دارید که دلیل رد کردن این تعداد متقاضیان در سفارت کانادا در تهران چه می‌تواند باشد؟

در پی سرد شدن روابط سیاسی بین کانادا و ایران می‌تواند باشد. خیلی جالب است که آمارهای دیگری که وزارتخانه به ما و رسانه‌ها داد حاکی از آن بود که در سال ۲۰۰۶، درصد رد شدن متقاضیان ۳۲ درصد بود، در سال ۲۰۰۷، به 5۱ درصد رسید و با توجه به آماری که ما پیدا کرده بودیم در سال ۲۰۰۸ حدود ۶۰درصد شد. این رقم طبیعی نیست و به یک رکورد رسیده است.
این نشان می‌دهد که مساله‌‌ای وجود دارد؛ بخشی از آن ممکن است سیاسی باشد ولی بالاخره عملکرد کنسول در تهران هم برای ما زیر سوال است.

در بخش دیگری از بیانیه‌ي شما به درآمد ۱۵هزار دلار کانادایی (در روز) اشاره شده برای سفارت کانادا در ایران از بابت بررسی درخواست‌های ویزا و به این موضوع اشاره کرده‌اید که باید سرویس مناسب داده شود به متقاضیان ویزا. فکر می‌کنید این موضوعی است که در مورد آن بشود صحبت کرد؟ چون همه‌ي سفارت‌خانه‌ها مبلغی را دریافت می‌کنند برای بررسی درخواست متقاضیان ویزا.

مساله اینجاست که با توجه به اسنادی که ما توانسته‌ایم از سفارت کانادا در تهران بگیریم متوجه شده‌ایم که روزانه تعداد متقاضیان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر هستند برای ویزای توریستی. صددرصد سفارت کانادا در تهران موظف است که در مرحله اول همه‌ي پرونده‌ها را بررسی کند. وقتی روزی ۱۵هزار دلار درمی‌آورند برای بررسی کردن درخواست ویزا، موظف هستند که یک حداقل خدمات را ارائه کنند.
طبیعی نیست که فقط ۴۰ درصد پذیرفته شوند. باید عمیق‌تر بتوانند بررسی کنند، مردم را کمتر نگران کنند، صف‌ها را کمتر کنند و خدمات‌شان شبیه به استانداردهای آمریکای شمالی باشد.

شما با مقام‌های اداره مهاجرت در کانادا هم برای پیگیری این موضوع در تماس بوده‌اید؛ صحبت آنها در این زمینه دقیقاً چیست؟

ما چند ماه پیش نامه‌ای برای وزیر مهاجرت تابعیت کانادا فرستاده بودیم و پاسخ به نظر ما منطقی نبود. ایشان می‌فرمودند که سفارت کانادا در تهران نسبت به قوانین مهاجرت پرونده‌‌ها را بررسی می‌کند و ظاهراً مساله خاصی در این زمینه دیده نمی‌شود.
بعداً که ما برای گرفتن اسناد اقدام کردیم متوجه شدیم که خود مسئولان وزارت مهاجرت و تابعیت آگاه هستند که در سفارت کانادا در تهران مساله‌‌ای وجود دارد. حتا آگاه شدیم که یکی از مدیران مسئول مسایل خاورمیانه و اروپا، کنسول را زیر سوال برده بود که چرا اینقدر متقاضیان را رد می‌کنید.

بالاخره باید یک سیاست‌هایی را پیاده کنند. استاندارد سفارت کانادا در تهران باید کانادایی باشد نه استاندارد کشوری که سفارت کانادا در آن واقع شده است.

الان درصدد هستید چه‌ اقدامی انجام دهید؟ هنوز تلاش‌ها و تماس‌هایتان ادامه دارد؟

تماس همیشه ادامه دارد. نمی‌خواهم از آقای بوش نقل قول کنم ولی به قول ایشان، «همه‌ي گزینه‌ها روی میز است». از لحاظ قانونی می‌توان پیگیری کرد. نکته‌ای که خیلی مثبت است این است که بتوان همبسته پیش رفت و نهایتاً حتی کانادایی- ایرانیانی که در اینجا هستند با وکیلان مجلس خودشان تماس بگیرند که پاسخگوی این عملکرد باشند. این فشارها اثر می‌گذارد روی دولت کانادا و روی وزارت مهاجرت و تابعیت تا بازهم می‌گویم یک مینی‌موم خدمات را ارائه کنند در سفارت کانادا در تهران.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

This is a big problem for us.
Thank you for your help.
Mohammad

-- Mohammad Pishyar ، Feb 24, 2009 در ساعت 11:00 AM

کانادا در دادن روادید به ایرانیها نوعی تبعیض طبقاتی و مالی قائل است و مردم ایران را دسته بندی کرده و به کسانی که از تمام موانع رد میشوند و واجد شرایط هستند بصورت رندوم ویزا میدهد

-- بدون نام ، Feb 25, 2009 در ساعت 11:00 AM

نکته این جاست که غالباً درخواست ویزای شهروندان معمولی رد می‏شود، نه کسانی که به نوعی باعث سردی روابط بین دو کشور شده اند. خود من از مردودین این کنکور مسخره بودم. به این دلیل که مدرک محکمی دال بر بازگشتم وجود ندارد: "وابستگان درجه یکِ یک، سند ملک، درآمد قابل توجه...!" در مجموع مدعی شده بودند احتمالاً من بین "ماندن و نماندن" اولی را ترجیح می‏دهم، ولی این که چرا سه سال قبل یک پنجم زمان مجاز مانده و برگشته بودم مسأله درخور اهمیتی نبوده است!!!
درضمن سفارت کانادا از بی‏نظم ترین سفارت ها در تهران است. معلوم نیست با این همه درآمد چرا به مکان بزگ‏تر و خلوت‏تری منتقل نمی‏شود؟ چند تن از کارمندان ایرانی آن رفتار بسیار ناشایستی با هم‏وطنان خود دارند و شیوه‏ی رسیدگی به پرونده‏ها هم که نگو و نپرس است. همه چیز به ظاهر شبیه شرکت در قرعه کشی می‏ماند، نه درخواست قانونی برای یک مسافرت ساده. فکرنمی‏کنم ایرانی‏های مقیم کانادا افراد بدنام وناشایستی از آب درآمده باشند که سخت‏گیری در این حد شرط عقل باشد!

-- س.ن. ، Feb 25, 2009 در ساعت 11:00 AM

باید فشار بیاوریم ، تا کی باید حق ما خورده شود .

-- آرش ، Feb 25, 2009 در ساعت 11:00 AM

اين كار سفارت كانادا دقيقا مانند حركات دولتي هاي ايران هست و نشان از تاثير پذيري منفي سفار كانادا از فرهنگ ج ا ا دارد

-- سعيد ، Feb 25, 2009 در ساعت 11:00 AM

طبق بررسی آماری که توسط دانشجوهایی که درخواست ویزای دانشجویی داده بودند به دست آمد، دانشجوهایی که کمک مالی از سوی دانشگاه نداشتند، اگر گزارش مانده‌ی حساب کمتر از ۳۰ میلیون تومان داده بودند به دلیل عدم استطاعت مالی ویزا نگرفتند. آنهایی که گزارش مانده‌ی بیش از ۶۰ میلیون تومان ارائه داده بودند، به دلیل عدم وجود بستگی اجتماعی (social tie) ویزا نگرفتند!

-- یک دانشجو ، Feb 25, 2009 در ساعت 11:00 AM

من شهروند کانادا هستم. برای اینکه خواهرم بتواند بعنوان سرمایه گذار به کانادا مهاجرت کند میباید مصاحبه اش در کانادا انجام پذیرد، سه بار برای ایشان درخواست ویزا کرده ایم و سفارت کانادا در ایران با کمال پر رویی هر سه دفعه ایشان را رد نمود. دلیل از آسمان و ریسمان هر چی بفرمایید نوشته بودند، با مامورانی بسیار بد اخلاق که انگاری زنجیر پاره کرده اند. از ساعت 5 صبح در صف باید بایستی و زیاد حرف نزنی و....... !!!!!!!

-- حسین ، Feb 25, 2009 در ساعت 11:00 AM

به خدا ایران از کانادا خیلی... بهتره این غرور ایرانی هایست که اعتراف نمی کنن...
١٧ سال زندگی در کانادا- مقیم ایران

-- Reza ، Feb 25, 2009 در ساعت 11:00 AM

دختر من امسال چهارمین سال تحصیلی را در کانادامیگذراند من یک بار و شوهرم دو بار تقاضای ویزا کردیم وبااین وجد که هیچگونه ایرادی نتوانستند بگیرند به بهانه مسخره اینکه مطمئن نیستیم برگردید به ما ویزا ندادند اگر آقای والائی امثال مرا راهنمائی کنند که چه کمکی میتوانیم به این حرکت خیر ایشان بکنیم بسیار ممنون خواهم شد یک مادر

-- akramsafari ، Feb 25, 2009 در ساعت 11:00 AM

اگر قراربود اختيار صدور ويزا به ميل واراده درخواست کننده باشد ونه مقامات قانوني کشور مربوطه،اصلاً چه نيازي به دريافت ويزا بود. توقع ما ايرانيان به راستي که حد ومرزي ندارد.

-- بدون نام ، Feb 25, 2009 در ساعت 11:00 AM

Man Australia zendegi mikonam va akhiran baraye pedaram eghdam kardam ke biad va baraye eyd pishe ham bashim ba vojood e tamame nokate mosbat amma dar nabavari parvandeye pedaram mardod shod. in dar haliye ke inja az barabary va ghavanine zede tabiez harf ziad zade mishe va man mikham peygiri va shekayat konam.

albate pedaram goft ke az 100 nafar 5 nafar visa gereftand! agar mitoonid rahnamaee be man bedin ghabl az gozashtane shekayat mamnoon misham. ba tashakor

-- bahareh faraji ، Feb 26, 2009 در ساعت 11:00 AM

از دربان معروف سفارت گرفته تا کارمندانش رفتار بسیار نا شایستی دارند. ممنون از آقای والایی به خاطر این اقداماتشون. پول ما را که خوردند رفت ولی امیدوارم وضعیت بهتر بشه.

-- بدون نام ، Feb 26, 2009 در ساعت 11:00 AM

خوشحالم که می بینم برخی از ایرانی هاپی گیر سیاست های کج و کوله ی سفارت کانادا در تهران شده اند. همان طور که در گزارش اشاره شد، سفارت کانادا سیاست های معول در کانادا را دنبال نمی کند. من پس از رسیدن به کانادا چندین بار از طرف دانشگاهم دعوت شده ام که در جلسه ی راهنمایی برای درخواست مهاجرت شرکت کنم و جالب این جاست که دانشگاه ما هزینه ی اقدام برای مهاجرت را به دانشجوها برمی گرداند (550 دلار). و حالا مسخره این است که سفارت کانادا در تهران نگران مهاجرت ایرانی ها پس از رسیدن به کاناداست.

البته کل موضوع بسیار پیچیده است. چون سفارت کانادا نگران امنیت ساختمان و کارمندانش است و هیچ کدام از درخواست کننده ها را به درون ساختمان راه نمی دهد، مگر در مرحله نهایی برای چند دقیقه، در حالی که درون ساختمان امکانات کافی برای منظرت ماندن مردم وجود دارد. نتیجه این است که مردم مجبور می شوند مانند صف نان و شیر در برابر ساختمان سفارت منتظر بمانند. امیدوارم دولت ایران تلاش هایی در جهت بهبود رابطه با کشورهایی که سر به تنشان می ارزر بکند.

-- خودم ، Feb 26, 2009 در ساعت 11:00 AM

اي كاش گزارشي هم درباره سفارت انگليس در تهران منتشر كنيد...200 هزارتومتن همان اول از كسي كه در دانشگاه انگليسي ثبت نام كرده مي گيرند و سه روز بعد به بهانه هايي از قبيل اينكه منبع ثروتت نامعلوم است يا گره هاي اجتماعي نداري و ... كه همگي به نوعي بي احترامي به شخصيت فرد است، به او جواب منفي مي دهند...ظاهرا دكان دستگاه درست كرده اند و براي اينكه خيلي شك برانگيز نباشد به يك عده اي به صورت تصادفي ويزا مي دهند...

-- J.O. ، Feb 26, 2009 در ساعت 11:00 AM

بهترین راه این است که از طریق نماینده پارلمان فشار وارد کنیم.

-- Reza Nezami ، Feb 26, 2009 در ساعت 11:00 AM

بهترین کار تجمع مقابل سفارت کانادا در تهران و حتی تحصن است و شدیدا به این موضوع اعتراض شود...

-- امیر ، Feb 26, 2009 در ساعت 11:00 AM

من پذیرش از دانشگاه آلبرتا برای دوره دکتری با فاند دارم دو بار تقاضای ویزای من رد شد. من متاهلم و یک دختر دارم . شاید دلیل رد شدنم این بوده. ولی این منصفانه نیست چون من برای به دست آوردن این پذیرش و امتحان آیلتس دو سال عمرم را صرف کردم و حتی کارم را از دست دادم.در هر گونه حرکت دست جمعی برای پیگیری این قضیه حاضرم و از همه شما هموطنان دلسوز سپاس گزارم.

-- فرانک ، Feb 28, 2009 در ساعت 11:00 AM

ببینید
یک چیز جالب بگم
من دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس هستم
یک پذیرش فرصت مطالعاتی 6 ماهه از دانشگاه کارلتون کانادا دارم
متاهل هم هستم و خانمم و دخترم قرار ایران بمونند و من برای فرصت مطالعاتی زیر نظر پرفسور دالبی به اوتاوا برم
کنسول عزیز تقاضای من را به عنوان متقاضی کار بررسی کرده اند و به من ویزا نداده اند.
واقعا آدم به توهین اینها چی بگه

از شما هم برای پی گیری این کار ممنون هستم
مرتضی

-- مرتضی ، Apr 4, 2009 در ساعت 11:00 AM

به نظر من علت اصلی این مشکل در ابتدای خبر اومده. همه این مسائل در درجه اول ناشی از سیاست های خارجی دولت ماست(خصوصا چهار سال اخیر). موضع خصمانه ایران در قبال غرب، مسئله هسته ای، موضع گیری های نسنجیده علیه اسرائیل و...
اوضاع پرونده ما در سفارت استرالیا هم بهتر از سفارت کانادا نیست.

-- یک دانشجو ، Apr 9, 2009 در ساعت 11:00 AM

برای شرکت در یک کنفرانس مهم در زمینه ی علوم انسانی، با دعوت نامه ی رسمی از دانشگاه اوتاوا به بهانه های واهی ویزا به من ندادند.

-- یک پژوهشگر ، May 19, 2009 در ساعت 11:00 AM

من تازه به کانادا آمده ام. در مدت 5 ماه متوجه شدم که مدینه فاضله فقط در ذهن ما می باشد. ایران مانند چاقوکش ها عربده می کشد و آبروی خود را می برد وگرنه این کشورهای غربی مانند تجار حقه باز ظاهر فریب هستند که با پنبه سر می برند. به امید روزی که کشور ما از استبداد آزاد شود و به چنان بزرگی برسیم که نیازی به این کشورها نداشته باشیم و در خانه خودمان با سرافرازی زندگی کنیم.

-- علی ، Aug 10, 2010 در ساعت 11:00 AM