تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفتگو با ماهان عابدین، کارشناس سیاسی

«نگاه متفاوت به تروریسم و برخورد با آن»

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

Download it Here!

در روزهای ۱۷ و ۱۸ اکتبر، نشست سالیانه‌ي «مرکز پژوهش‌های تروریسم» در لندن برپا شد. کار این مرکز از سال ۲۰۰۶ آغاز شده و گردانندگان آن بر این باور هستند که نگاهی متفاوت به مسئله‌ي تروریسم و شیوه برخورد با آن دارند.

ماهان عابدین، کارشناس مسایل سیاسی مقیم لندن، ‌از پایه‌گذاران مرکز پژوهش‌های تروریسم است. ساعاتی پیش از آغاز نشست با وی گفتگویی داشتم. وی در آغاز، اطلاعات دقیق‌تری درباره فعالیت‌های مرکز به‌دست داد:


ماهان عابدین

ماهان عابدین: این نهاد، در آوریل ۲۰۰۶ تاسیس شد. انگیزه‏ی ما، یک ارائه‏ و تعریف متفاوت از تروریسم، به‌ویژه برخورد با آن بود. من و دیگر مؤسسان مرکز، احساس می‏کردیم که خصوصا پس از وقایع تلخ ۱۱ سپتامبر در آمریکا، غرب دارد در برخورد با این پدیده، راه اشتباهی را طی می‏کند. واکنش بسیار تندی به این مساله نشان دادند و می‏شود گفت که حتا عمل‏کرد خودشان هم تروریستی بود.

اشاره می‏کنم به تجاوزهایی که در سال‏های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ به افغانستان و عراق انجام شد و اشغال آن کشورها؛ به‏ویژه عمل‏کرد آمریکا در گروگان‏گیری بسیاری از افراد از سراسر دنیا و بردن ا‏ین‏ها به زندان‏های مخوف؛ زندان‏های پنهانی در سراسر دنیا، به‏ویژه در اروپای شرقی و هم‏چنین زندان گوانتاناما که در اوایل سال ۲۰۰۲ تاسیس شد.

مجموعه‏ی این واکنش‏ها برای جهانیان بسیار نگران‏کننده بود. مخصوصا برای مسلمان‏ها. اکثریت قاطع مسلمانان و به ویژه کسانی که در اروپا زندگی می‏کنند، احساس خطر کردند. اینکه عمل‏کرد یک اقلیت کوچک، موجب شده تمام پیروان این دین در معرض اتهام قرار بگیرند؛ و این خیلی نگران کننده بود.
مجموعه‏ی این واکنش‏ها و فرایندی که ۵ سال در شرف تکوین بود، موجب شد که ما این نهاد را تاسیس کنیم تا تعریف متفاوتی از تروریسم ارائه بدهیم و واکنش‏ها و برخوردهای جایگزینی به دولت‏مردان غربی و مراکز پژوهشی ارائه دهیم. کار ما، کارشناسی است. جهت‏گیری سیاسی ندارد. مخاطبان ما هم می‏توانند همه باشند، چه دولت‏مردان غربی، چه نهادهای پژوهشی، دانشجویان و… هرکسی به ما مراجعه کند، ما به او توصیه‏های کارشناسی می‏دهیم.

فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های تروریسم بیشتر روی چه زمینه‌هایی متمرکز بوده؟

در دوسال و نیم گذشته، فعالیت‏هایمان را در سه حوزه متمرکز کرده‏ایم: یکی، حوزه‏ی آکادمیک است. ما یک ماهنامه‏ی آکادمیک داریم به نام "Islamism Digest". این ماهنامه با استفاده از مواد اولیه، پژوهش‌های عمیقی روی نهضت‏ها و حرکت‏های اسلامی انجام می‏دهد. از آنجا که دسترسی‏های خوبی به رهبری این نهضت‏ها داریم، به این‏ها مراجعه می‏کنیم و مصاحبه انجام می‏دهیم. این‏ها همه در ماهنامه منعکس می‏شود.
ماهنامه همچنین به طور آکادمیک، سیاست‏های کنونی در حوزه‏ی ضد تروریسم را نقد می‏کند و سیاست‏ها و راهبردهای جایگزینی ارایه می‏دهد. فعالیت دیگر، سمینارهای آموزشی است که ما بعضا برگزار می‏کنیم. همچنین همایش‏هایی که این کنفرانس جمعه و شنبه، نمونه‏ی بارز آن است.

شما در صحبت‏هایتان اشاره کردید به تعریف متفاوت‌تان از تروریسم و برخورد با آن. می‏توانید کمی دقیق‏تر توضیح بدهید که منظور از این «برخورد متفاوت»، دقیقا چیست؟

ببینید، اشتباه غرب، به‏ویژه آمریکا، این است که تروریسم را به عنوان یک تاکتیک یا استراتژی مطالعه نکرده‏اند. یعنی، گفتند این‏ها تروریست‏های مطلق هستند. حال مخاطبان آن‏ها هرکسی باشد، وارد جزییات نمی‏شویم.

بر پایه‌ي این شناخت و این تجزیه و تحلیل، مساله را در چارچوب "جنگ با تروریسم" پیش بردند. خود این اصطلاح، خیلی خنده‏دار است. ما خوشحالیم که هر روز که می‏گذرد، دیگر کمتر از این اصطلاح استفاده می‏کنند. چون پی بردند که به طور خیلی ناشیانه با این مساله برخورد کرده‌اند.

تروریسم، پدیده‏ای است که قدرت‏های بزرگ ا‏ز آن استفاده‏های زیادی کرده‏اند. یک اصطلاح در زبان انگلیسی هست که می‏گوید: «شخصی که از یک ناحیه تروریست محسوب می‏شود، مطمئنا از ناحیه‏ی دیگر یک آزادی‏خواه محسوب می‏شود». بنابراین باید این را هم درنظر بگیریم.
تا آنجایی که به خود آمریکا برمی‏گردد، می‏بینیم درست است که یک شبکه‏ و گروه‏‏های خاصی که منافع آن‏ها را در دنیا تهدید می‏کنند، تروریست می‏دانند، ولی در جاهای دیگر از گروه‏هایی پشتیبانی می‏کنند که از همان شیوه‏ها و ابزارها استفاده می‏کنند، با این تفاوت که به جای این که آمریکا و دوستان آمریکا را هدف قرار بدهند، دشمنان آمریکا را هدف قرار داده‏اند. بنابراین آمریکا از آن‏ها حمایت می‏کند.

نمونه‏هایش خیلی زیاد است. در دهه‏ی هشتاد نمونه‏های زیادی از آن در آمریکای مرکزی بود، همچنین در آمریکای جنوبی، در کشور خود ما، ایران، نمونه‏ و مدرک‏اش هست که آمریکایی‏ها از گروه‏های معارض در داخل ایران حمایت کرده‏اند، گروه‏هایی که در ایران بمب‏گذاری کرده‏اند، آدم‏کشی کرده‏اند. یک نمونه‏ی خیلی بارز آن، یک گروه معارض ایرانی است که پیش‌تر تحت پشتیبانی رژیم صدام حسین بود. زمانی که آمریکایی‏ها عراق را اشغال کردند، علی‏رغم این که خیلی از گروه‏های تروریستی دیگر را از صحنه خارج و نابود کردند، این گروه را تحت حفاظت نگه داشتند. این خودش یک تناقض است، یک نوع دوگانگی در برخورد با مساله‏ی تروریسم.

در رابطه با نشست سالیانه مرکز پژوهش‌های تروریسم که در ۱۸ اکتبر برگزار می‏شود به طور فشرده برایمان بگویید که چه موضوعاتی مطرح می‌شود؟

همایش‏های ما در دو سال و نیم گذشته، شاخص‏های بارز و مهمی داشته است. یکی اینکه که ما چهره‏های سرشناسی را از سراسر جهان اسلام و حتی خارج از آن، روشنفکران مسلمان در اروپا و آمریکا یا روشنفکران غربی که نسبت به دیدگاه ما موضع‏گیری خوب و مناسبی دارند، دعوت می‏کنیم که در همایش‏ها شرکت کنند.

همایش روز جمعه و شنبه هم چیز مستثنایی نیست، اتفاقا یکی از بزرگ‏ترین همایش‏های ما است که افراد زیادی به آن دعوت شده‏اند؛ از جمله آقای غیرت بهیر از افغانستان که ۶ سال اسیر نیروهایی امریکایی بود و سابقا در حزب اسلامی آقای حکمت‏یار فعالیت داشته است. او چهره‏ی خوب و مثبتی، حتی در درون حاکمیت افغانستان برشمرده می‏شود و بسیار زیاد هستند افرادی که در دولت آقای کرزای از ایشان حمایت می‏کنند. افراد دیگر، آقای عبدالمنعم ابوالفتوح، یکی از رهبران برجسته‏ی اخوان‏المسلمین، آقای پروفسور رابرت کرین، مشاور پیشین رییس جمهور آمریکا و ... افراد متعددی دعوت می‏شوند تا نظرات خودشان را ارائه می‏دهند. مخاطبان هم از حوزه‏های گوناگون می‏آیند. نمایندگان دولت‌ها نیز حضور دارند که می‏خواهند از نظرات این روشنفکران و اندیشمندان استفاده کنند و همچنین از رسانه‌ها و نهادهای پژوهشی.

نظراتی که ارائه می‌شود، مطمئنا جایگزینی ولی بعضا جنجالی است که این خود یک فضای جالب روشنفکری را ایجاد می‏کند که حاضران مجبور می‏شوند راجع به این قضیه فکر کنند.
انگیزه‏ی اصلی ما هم این است که صاحب‏نظران، کسانی که مستقیما در این پرونده‏ها دخالت دارند، روی‏کردهای قبلی خودشان را نقد کنند تا این که به راه‏حل‏های تازه و موثرتری دسترسی داشته باشند.


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
می شه این جمله را برای خواننده معنی بفرمایید:"نظراتی که ارائه می‌شود، مطمئنا جایگزینی ولی بعضا جنجالی است که این خود یک فضای جالب روشنفکری را ایجاد می‏کند ".متاسفانه اکثر نوشته ها و مصاحبه ها در رادیو زمانه دچار این آَشفتگی دستوری است.بی توجهی به خواننده تا به کجا؟!
کمیت مطالب بر کیفیت آن در حال غلبه است و این جای تاسف دارد

-- نی لبک ، Oct 20, 2008

موضوع تروریسم موضوع فوق العاده بحث انگیزی است که نظرات و تعاریف در خصوص آن بسیار متفاوت است. آقای ماهان عابدین تعاریف درست و دقیقی داده اند که مشخص میکند بسیاری که ادعای مبارزه ضد تروریستی دارند در واقع منافع دیگری را دنبال میکنند.

-- ابراهیم خدابنده ، Oct 21, 2008

اینها بالا وپائین رفتن تا اعتراض بکنند برای محاهدین این همه خشونت آمریکا و انگلیس را نادیده می گیرند تجاوز به افغانستان و عراق را توجیه می کنند بعد برای خوش خدمتی به رژیم ایران یقه ی مجاهدین را می گیرند . تروریزم دلائل اقتصادی سیاسی و اجتماعی دارد ناشی از اختناق رژیمهائی ست که آمریکا و انگلیس و دیگران برای روابط تجاریشان حمایت می کنند تروریزم را آنان پرورش می دهند که فقط در زندان اوین در سال ٦٧ بیش از ٤٠٠٠ نفر زندانی منتظر آزادی را اعدام می کنند و در سراسر کشور بیش از ٣٤٠٠٠ نفر را اعدام می کنند تروریزم را سرمایه داری جهانی که عملا با راهزنی قانونی زندگی فلاکت بار را بر اکثر اهالی دنیا تحمیل کرده اند ایجاد می کنند از این واضح تر که بحران اقتصادی دنیا را که به حباب مشهور شده از راه راهزنی قانونی جیب مردم را در دو جهت خالی کرده اند از یک سو اعتبارات ساختگی را به مردم فروخته و از سوی دیگر دولتها از بودجه ی عمومی جهت نجات از بحران دست به حمایت می زنند . آیا راهی برای مشقات مردم پیش پای مردم هست که تروریزم تقویت نشود ؟ اما ما تروریزم را نیز روی سکه ی دیگر ی می دانیم که انحصارات همه توان به مردم تحمیل می کنند تا با ایجاد اختناق مبارزات مسالمت آمیز مردم را سرکوب کنند . خدماتی که تروریزم سالها به جمهوری اسلامی کرد که سرکوب خشنش را محق جلوه دهد به اندازه ی جنگ ایران و عراق برای جمهوری اسلامی سودمند بود تروریزم ناشی از اختناق بر کشورهائی ست که عضو سازمان ملل هستند و مجامع بین المللی و سایر کشورها آن را به رسمیت شناخته اند برای پایمال کردن حقوق مردم دنیا . اگر عدالت ایجاد شود جنگ و تجاوز و تروریزم تبدیل به افسانه می شوند .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 21, 2008

Bayad ma Iranyha movazeb harakat mashkook bashim .Man nemidanam chera va ba che anghizeiy Aghay Mahan mikhahad khood ra be syasathay rasmy jomhory Islamy nazdik koonad .

Ama aghar khob be sohbathay ou tavajoh konid motevaje mishavid ke in jomalat ra khodash tolid nakarde .

Besiary az harfhay ishan daray many moshakhasy nist .Masalan mighoyad Amrika neghah estratejik be terorism nadarad . Many in chist va chera in jomle ba jomalat bady hamkhany nadarad .

Shahab

-- بدون نام ، Oct 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)