تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ورود «خلیج عربی» به نقشه‌های گوگل

پژمان اکبرزاده
http://PejmanAkbarzadeh.com
persia_1980@hotmail.com

"گوگل ارت" (Google Earth) در تازه‌ترین نسخه‌ي خود، عبارت «خلیج عربی» را در کنار نام «خلیج فارس» اضافه کرده است.


در تصاویر ماهواره‌ای «گوگل ارت»، پیش‌تر تنها عنوان «خلیج فارس» به کار برده می‌شد ولی در زمان بزرگ‌نمایی تصویر منطقه، گهگاه این عبارت به «خلیج» تغییر پیدا می‌کرد.

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای «گوگل ارت» اخیراً در فعالیت‌های پژوهشی و رسانه‌های جهانی، گسترش فراوانی یافته است.

در پی اضافه شدن نام «خلیج عربی» در کنار «خلیج فارس»، در تارنمای تبادل نظر کاربران گوگل ارت، این اقدام، به بحث‌های زیادی دامن زده است.

در حال حاضر، در گوگل ارت، چنانچه ماوس رایانه روی عبارت «خلیج عربی» قرار گیرد، گهگاه پنجره‌ای باز می‌شود که در آن نوشته شده: «در ایران و بیشتر دنیا به عنوان "خلیج فارس" شناخته می‌شود ولی به عنوان "خلیج عربی" هم شناخته شده است و برخی منابع نیز آن‌ را "خلیج" می‌نامند.»


تصمیم تازه‌ي «گوگل ارت» هنوز واکنش رسمی نهادهای دولتی یا مستقل ایرانی را در پی نداشته است.

از بابت قرار دادن عبارت «خلیج عربی» در کنار نام «خلیج فارس»، اقدام کمابیش مشابهی از سوی سازمان نشنال جئوگرافیک در اطلس سال 2004 این سازمان صورت گرفت. نشنال جئوگرافیک، دلیل اضافه کردن این نام در کنار عنوان تاریخی «خلیج فارس» را «مصطلح شدن» آن عنوان کرد. این حرکت در پی واکنش ایرانیان مهاجر و در پی آنها، واکنش مقام‌های رسمی ایران، به حذف نام «خلیج عربی» از نسخه اینترنتی اطلس منتهی شد ولی نشنال جئوگرافیک در نقشه‌ي اینترنتی منطقه، یادداشتی با این مضمون اضافه کرد: «نام تاریخی و متداول‌تر این آبراه، خلیج فارس است با اینحال برخی آنرا خلیج عربی می نامند.»

سازمـان ملل متحـد در دو بیانیـه، نام «خلیـج فـارس» (Persian Gulf) را به عنوان تنها نام رسمی این آبراه اعلام کرده است. در خارج از ایران نیز، یک انجمن غیردولتی اینترنتی با عنوان Persian Gulf Online به کوشش برای حفظ نام تاریخی این آبراه مشغول است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آخه شما که اینقدر هوچیگری میکنید چرا خودتان نامهی عربی شهرهای عرب نشین را تغییر دادید.هرکس هم آن شهرها را به نام اصلیشان نام ببرد فورا محکوم میشود.چیزی که عوض داره گله نداره.

-- hani ، Jan 31, 2008

بهترین دفاع حمله است، پیشنهاد می کنم ایرانیان وطن دوست نقشه های عربی را گرفته و تغییر نام های آن به فارسی در شبکه جهانی اینترنت مصطلح کنند تا عقب نشینی را بسرعت شاهد باشیم مثلا کانال سوئز را کانال داریوش، خلیج عدن را خلیج کوروش، امارات را ... بنامید خواهید دید چه می شود.

-- بدون نام ، Jan 31, 2008

آقا جان اين نظام اسلامی ست اسلام عربی ست رهبرش با ال ، الخمينی کلی حال می کرد برای برگرداندن نام اصلی خليج فارس ما بايد قبول کنيم که ايرانی هستيم و هيچ کدام از آنها که نام بردم ايرانی نيُست.

-- نادر ، Jan 31, 2008

خليج هميشه فارس هست و خواهد بود.

-- داريوش مقدم تبريزی ، Jan 31, 2008

با درود و سپاس .
چرا کامنت هانی را چاپ کردید؟
اینها هستند که ایران به چنین روزی افتاده
یکی نیست به این
اقا بگه تو رو سننا تو برو سراغ غنی سازی

-- شاهنگ ، Jan 31, 2008

بیچاره این گربه نشسته بر گوشه ای آرام.
ای کوروش،ای داریوش،ای یزدان پاک،کجائید که عده ای بیگانه بر میراث پاک و سرزمین اهورائی شما مسلط شده اند و به تنها چیزی که فکر نمیکنند این سرزمین است.ما را چه شده که به این سادگی به استیلای دوّم اعراب تن داده ایم ؟

-- کوروش ، Jan 31, 2008

حالا اشكالي نداره! عوضش اين احمدي نژاد هم همه كشورهاي اسلامي را ضابع مي‏كنه!

-- نادر ، Feb 1, 2008

I disagree with what GOOGLE has done. One cannot legally and ethically use the wrong name instead of Persian Gulf. Persian Gulf is recognized by the United Nations with its 22 Arab country members.

We created a site to educated the public, the URL for this site is http://persiangulfonline.org

Dr. Mohammad Ala
Board Member and Founder of Persian Gulf site

-- بدون نام ، Feb 1, 2008

بنظرمن تا وقتی که هويت ايران و ايرانی در معرض مجدد پايمال شدن زيرپای قرار گرفته اين نگرانی بيمورد است. هر وقت ايران اعتبار از دست رفته خود را بازيافت خليج فارس هم اعتبار از دست رفته خود را باز خواهد يافت.

-- شهريار ، Feb 1, 2008

همه ما ایرانیان باید تلاش کنیم که نام و آوازه و قدرت ایران را آنچنان ارتقا دهیم که هیچ کس جرآت تعرض به فرهنگ و تمدن سرزمین مان را به خود راه ندهد. باید همان مبارزه را که با نشنال جیوگرافیک کردیم و نتیجه گرفتیم اینبار با گوگل آغار کنیم. مبارزه برای ایرانی قدرتمند

-- farhad ، Feb 1, 2008

دوباره باید "بمب گوگلی" درست کنیم
همزمان باید یک طومار علیه "گوگل ارث" در دفاع از نام خلیج همیشه فارس بنویسیم و امضاء جمع آوری کنیم.
فعلآ درمورد نشنال جئوگرافی دوستان میتونن به آدرس زیر مراجعه و پتیشن رو امضاء کنن:www.PetitionOnline.com/persian/petition.html

-- نیما ، Feb 1, 2008

Inja khake pake Iran hast va shahrha ham Irani hastand.
In masaleh rabti beh naame jahaniye makani chon khalije phars niz nadarad har chand kasi ghodrate taghire tarikh ra nadarad.

-- Babak ، Feb 1, 2008

بایست به نظردهنده ی قبلی گفت تغییر نام ها به نام های کنونی در خوزستان بازگشت نام های پیش از نام های عربی بر روی شهرهای ایرانی است.
پس آنکه همواره هوچیگری می کند و در پی تغییر هویت نام های ایرانی است، ایرانیان نیستند ...

-- ناخدا ، Feb 1, 2008

از همه ايرانيان مي خواهم نسبت به اين اقدام موذيانه واكنش نشان دهند . به ياد داشته باشيم اين تحريف كه با اندكي محافظه كاري صورت گرفته است تنها درصدد براورد ميزان حساسيت ايرانيان به اين شكل بيان شده است .اگر اين اقدام سريعا محكوم نشود مدتي بعد عنوان " خليج فارس " را به كلي حذف مي كنند .

-- يك ايراني ، Feb 1, 2008

منظورت چه شهرهایی است؟ من بچه‌ی اهوازم و فقط می‌دانم که مردم محلی سوسنگرد به این شهر خفایه یا چیزی همچون این می‌گویند. من به شخصه ندیدم که کسی اشخاصی را به خاطر نام بردن محلی شهری، محکوم کند. در ضمن این چه ربطی به جعل نام خلیج فارس دارد؟ از دید شما اعراب اینکار را در پاسخ به تغییر نام شهرهای عرب‌نشین خوزستان کردند؟!

-- آرمان ، Feb 1, 2008


تفو بر تو ای چرخ گردون تفو!

-- نگهبان خلیج فارس ، Feb 1, 2008

آیا تغییر نام دریای خزر به مازندران توسط مجلس ایران با کار عربها مشابهت ندارد. اگر از تغییر نام منطقه ها و اسامی ناراحت می شوید چرا خود هزاران نام را تغییر دادید. خداوند شما را در حال عذاب توسط عربها قرار داده است تا شما عبرت بگیرید.

-- کوروش ، Feb 1, 2008

شرم آوره
لطفا دوستان آدرس بدهید تا نامه را علیه گوگل امضا کنیم ...

-- irani ، Feb 1, 2008

سانسورچی های رادیو زمانه لطف کنن بگن برای چی شعر فردوسی رو سانسور کردن؟!
به نظر من ما ایرانی ها باید تکلیفمون رو با کشورهایی مثل هلند و انگلیس که به عربیزه کردن و اسلامیزه کردن منطقه و کل جهان دامن میزنن روشن کنیم!
ببین عربها دنیا رو به کجا کشوندن که رادیو زمانه هم شعر "فردوسی"رو سانسور میکنه!!!
تفو ای چرخ گردون تفو!
درضمن تنها راه باقی مونده برای ما ایرانی ها "مقابله به مثله".ما هم باید همون کاری رو که عربها میکنن و کشورهایی مثل انگلیس به اون دامن میزنن انجام بدیم و اسامی عربی رو در نقشه های جغرافیایی تغییر بدیم بطوری که از لحاظ علمی(جغرافیایی ،تاریخی ،فرهنگی) هم قابل توجیه باشه. مثلآ:
دریای عمان = دریای ایران
دریای عرب = دریای بلوچ
کانال سوئز = کانال داریوش
امارات متحده = هرمزگان جنوبی
کویت = خوزستان جنوبی
بحرین (جزیرهء اشغالی)
عراق = ایراک( تلفظ واقعی عراق همون تلفظ لاتینش ،مخفف "ایرانک" به معنی "ایران کوچک"هست)

------------
رادیو زمانه: "زمانه" به عنوان یک رسانه، از انتشار هرگونه توهین و اتهام نسبت به فرد یا ملیتی معذور است

-- نگهبان خلیج فارس ، Feb 1, 2008

کشورهای تازه به دوران رسیده حاشیه نشین خلیج فارس که وسعت و جمعیت تمامی آنها از ایران عزیز ما بسیار کمتر میباشد در ظرف چند سال گذشته سعی بسیار دارند که اهداف دیرینه خود با به ضرب پول و حمایت قدرتهای بیگانه به ما تحمیل کنند... با اتحاد و حمایت مقامات دولتی میتوانیم به آنها نشان بدهیم که اینجا ایران است مهد کوروشها و داریوشها و سربازان و مردمی دلیر و با فرهنگ که اثر گذار تاریخ بشریت بوده اند و جواب هر گونه گستاخی را با رشادت تمام میدهند...

-- سعید ، Feb 1, 2008

بنده نمی دانم عیب نام "خلیج عربی" چیست. شط العرب را 1400 سال است همه با همین نام می شناسند ازجمله همه کتابهای فارسی تا چند سال آخر دوره پهلوی که نام مضحک "اروند رود" را برای آن درست کردند و آن هم فقط در سالهای جنگ ایران و عراق کاربرد نظامی پیدا کرد و بس. اگر آن آب شط العرب است چه اشکال دارد که خلیج هم خلیج عرب باشد؟ خود برادران عرب هم انکار نمیکنند که نام قدیم خلیج "خلیج فارس" بوده ولی میگویند آن نامگذاری با توجه به قدرت سابق و تاریخی ایران بوده که روزگاری بر سواحل این آب پنجه در افکنده بود اما حالا که اعراب بر ایرانیان برتری روشن عددی و مالی و سیاسی و علمی و به زودی نظامی یافته اند و از هفت دولت ساحل آن شش دولت عربی است این دریا به حق و انصاف ، دریای عرب است. به هر صورت چهار پنجم صادرات و واردات این دریا هم متعلق به اعراب است. انصافاً و خدا وکیلی در زمانی که وزیر خارجه ایران رسماً سهم ایران را از دریای خزر یازده در صد اعلام می کند و رئیس جمهور ایران در زیر نام خلیج عربی با رؤساء دول شش گانه با افتخار عکس می گیرد و حضور خود را در مجلس آنان و زیر پرچم "کنفرانس دول خلیج عربی" ، سعادت و عزت می نامد حساسیت نشان دادن نسبت به نام این آب به قول آن نویسنده ادیب ایرانی: از خرد دور و به سفاهت نزدیک است. اصلاً حواسمان هست در چه مقطعی از تاریخ ایستاده ایم و ایران و ایرانی چه چهره کریهی در دنیای متمدن امروز دارد و مردم بدبخت ما در چه وضعی هستند که به این حرفها پرداخته ایم؟ شعر زنده یاد ایرج میرزا را به خاطر بیاوریم که در آن قطعه معروف پس از شرح سیر و سلوک عارفانه و توحیدی خود می فرماید:
دو دست او به بند پیچه اش بود
دو دست من توی ماهیچه اش بود!

-- کریم ، Feb 1, 2008

با کامنت هوشیارانه و آگاهانه جناب کریم کاملاً موافقم فقط شش دولت عربی خلیج را به هفت تصحیح فرمایند (عراق ، عربستان ، کویت ، امارات متحده ، قطر ، بحرین ، عمان). همچنین اصطلاح "برادران عرب" را به "همسایگان" تغییر دهند. بر موارد انعطاف و واقع بینی دولت جمهوری اسلامی این یکی را هم بیفزایند که ایران اکنون با افتخار عضو اتحادیه افریقا شده و در کنفرانس آتی دول افریقایی شرکت میکند. یک سایت دولتی ایران هم در توجیه این عضویت و مشارکت صریحاً میگوید: "نژاد ایرانی برابر آنچه در کتاب معتبر ایران و قضیه ایران لرد کرزن آمده از تیره انسان افریقایی است و بنا بر این ایرانیان در آن قاره حق آب و گل دارند". باید خرسند بود که بعد از هفتاد سال تفاخر و لاف بیجا زدن اکنون سیاست ایران عزیز به عقلانیت و درایت تاریخی نزدیک شده و یقین باید داشت که اگر ما بی جهت و به دروغ تاریخبافی نکنیم و لاف بیجا نزنیم و خود را تافته جدا بافته و گل سر سبد آفرینش ندانیم و واقع بین باشیم و زیاده خواهی ننمائیم بدون شک دنیا به ما بیشتر احترام خواهد گذاشت و از این حالت موجود که ایران مضحکه جهان و ایرانیان مسخره جهانیان شده اند نجات خواهیم یافت. ان شاء الله.

-- پرویز ، Feb 1, 2008

Radi Zamaneh betore sistematik sansoor mikonad. Ma'loom nist farghe shoma ba diktatorha chist? lotfan javab bedahid.

-- بدون نام ، Feb 1, 2008

مگر مولانا جلال الدین رومی مشتهر به مولوی نفرمود: اسم بگذار و مسما را بجو. حالا چه شده که با یک تغییر نام کوچک که دیگر عملاً در سراسر دنیا پذیرفته شده دوستان چنین سراسیمه شده و رگ گردن برافراخته اند؟ آیا این عزیزان وقتی در روزنامه ها و سایت ها می خوانند که در ایران دختران جوان از خانواده های محترم برای تأمین زندگی شرافتمندانه مجبور به فروش کلیه خود میشوند همین قدر رگ گردنشان از خشم بر می خیزد؟ ظاهراً این کامنت گذاران محترم همه ساکن خارجند و کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها؟ لطفاً یک سری به ایران تشریف بیاورید و سری به بیمارستان های خریدار کلیه زده و به چشم خود ببینید که صف دختران معصوم فروشنده کلیه در جلوی بیمارستان ها گاه تا دویست متر ادامه دارد. آن وقت آرام شده و این "افتخارات" موهوم ملی را برای ابد فراموش کنید.

-- علیپور ، Feb 1, 2008

دریغ و صد دریغ؛ دیگر امیدی هست، آیا؟

-- امین کیا ، Feb 1, 2008

همه چیز در کشور ما عربی هست. حتی رهبران ما عرب ها را حمایت می کنند. همه اسمهای خیابانها داره عربی میشه و اسمهای اصیل ایرانی نمی تونیم برای بچه هایمون انتخاب کنیم. اینها نشون میده که ایراد از خودمونه نه از گوگل یا نشنال جئوگرافیک. بیایید خودمان را اصلاح کنیم نه دیگران را محکوم کنیم.

-- م. ، Feb 1, 2008

ملتی که گذشته ندارد آینده ای نیز نخواهد داشت، به این سادگی گذشته خود را تاراج نکنید که حالا چه می شود که یک اسم عوض شود، ساده برادر خیلی چیزی می شود اگر مهم نیست چرا عرب ها برای خود بدنبال ساختن تاریخ مجعول به هر قیمتی هستند، تو باید هویتی داشته باشی تا بتوانی بر آن ساختار اجتماعی، فرهنگی و... خود را بنا کنی، با توجه به اینکه اولین پیام تغییر نا مهای عربی را گذاشتم و بزرگواری آن را تکمیل کرد تنها چاره ساختن نقشه های اینتر نتی با نام های تاریخی فارسی برای آن چیزی است که عرب ها در طول تاریخ تغییر نام داده اند، بزرگوار فکر می کنید از دلایل خود فروشی زن ایرانی در حاشیه خلیج همیشه فارس نمی تواند بی توجهی من و تو به ایرانی بودن و بعد ان ناموس این ملت باشد، هزارن خون ریخت تا من و تو از فارس، ترک، کرد، عرب، بلوچ، لر و... ایرانی بمانیم، ساده انگار نباشید. ع.م. م

-- بدون نام ، Feb 2, 2008

بی توجهی حاکمان و من و تو به مسایل اجتماعی که موجب رشد شدید اسیب های اجتماعی و فقر در جامعه ثروتمند ایرانی است با این مقوله از دو جنس است که هر کدام را باید جداگانه وارد شد، شما نمی توانید برای دفاع از یک ارزش انسانی یک ارزش را نادیده بگیرید ولی می توانید در دفاع از هر دو ارزش بنویسید.

-- بدون نام ، Feb 2, 2008

خلیج فارس همیشه خیلج فارس خواهد بود . هر کس باید با این گونه اقدامات مقابله کند . برای نمونه کارهایی مانند بمب گوگلی یا تحریم گوگل از سوی کاربران ایرانی از یک لحظه ی خاص که در دنیا خبرساز شود .

-- امیرحسین ، Feb 2, 2008

خوب ناصرالدین شاه نیمی از آب دریای خزر را با چند زن روسی عوض کرد و بقیه آنرا هم احمدی نژاد در مقابل حمایت روسیه از سیاست جنگجویی او به هیچ فروخت و حالا به قول متکی وزیر امور خارجه سهم ایران از دریای خزر 11.3 میباشد خوب حال هم خلیح فارس را به اعراب میدهند و حتما بعدا هم جنوب را به انگلیس ها و پرتقالی ها و آذربایجان را به آذربایجانی ها . این قصه ادامه پیدا میکند تا دیگر هیج از ایران به جز سایتهای اتمی بوشهر و نظنز نماند. خوب انرژی اتمی حق مسلم ماست.

-- داریوش ، Feb 2, 2008

aghaiun khanuma inhame dariush kurush nakonin toro bekhoda,ma alan faghat ie ahmadi najad darim ke unam be daste khodemun sare kaar umade ,in taghiire nam haa ham kuchektarin khesaaratie ke be vasileie in aghaiun be sare ma umade!

-- ali ، Feb 2, 2008

تحمیق شدگان ایرانی که در مقابل"استعمال" نام دروغین بجای خلیج فارس به مزخرف گویی می پردازند وتوهین غرب ،بخصوص انگلیس را که از دهان سران عرب برای تفرقه بین ایرانیان واعراب بمنظورحفظ منافع غرب جنایتکاررا
قبول میکنندوخم به ابرو نمی آورندولی درمقابل هر عمل ج. ا با لجن پراکنی غرب همکاری دارند
باید گفت چراآمریکابعدازدزدیدن نیمی ازسرزمین مکزیک و ملحق کردن آن به آمریکا نام خلیج مکزیک عوض نشد؟ خلیج فارس همیشه این نام را داشته است و خواهد داشت. ایرانیان زمانی از هند تا حبشه حکمرانی میکردند. کسانی که فکر میکنند سران عرب که جمعیت خود را به این خفت کشانده و تمام منابع و زمین هایشان دراشغال غارتگران و جنایتکاران آمریکایی، فرانسوی ، انگلیسی،یهودیان نژادپرست اروپا وامریکاست قدرت و نفوذشان بیشتروبهمین جهت شایسته
"خلیج عربی" هستند بدانندکه این مزدوران و تحمیق شدگان شایسته هیچگونه جوابی نخواهند بود . امروز حتی روشنفکران عرب هم به این نتیجه رسیده اندکه آمریکاوهمدستانش
دشمنان واقعی اعراب و مردم منطقه هستند و بیش از پیش اتحاد با ایرانیان را برای مقابله با غارتگران غرب لازم و ضروری می بینند. ایرانیان مزدور و تحمیق شده از خواب غفلت بیدار شوند.

-- آزاده ، Feb 2, 2008

در طول تاریخ,همواره ایران بزرگ,خاری بوده بر دل مملکتهای اطراف آن و همه آنها از روی حسادت, سعی بر ضربه زدن به آن را,به هر روش ممکن داشته اند. در داخل ایران هم,ناایرانیان به آنها کمکهای بسیاری نموده اند.گواه آن,جداسازی مناطق بسیاری از ایران در طول تاریخ بوده است و هنوز هم ادامه دارد.علاوه بر عربها, ترکها هم به خلیج فارس ایران,بصره کوفره سی(خلیج بصره)میگویندو درتمامی نقشه های آنها مشهود است...
خانه از پای بست ویران است...

-- alen ، Feb 3, 2008

البته سرزمين كهن ما يك كشور اهورايى است كه كورش و داريوش كبير آن را دعاى نيك كرده اند . اگر چند تا شيخك بى ارداه و بى شخصيت از روى سوءنيت و با مشاهدهء انزواى اين دولت غير ايرانى جمهورى اسلامى ، پا از گليم خود بيرون گذاشته اند و از نام خليج عربى استفاده ميكنند ، رئيس جمهور آمريكا كه بعنوان ابر قدرت جهان آن را هميشه خليج فارس مينامد ... ولى ما ايرانيان چرا اسامى عربى فارس ، آذربايجان ، اصفهان و ... استفاده مينماييم ؟ مگر واژگان كهن و درست پارس ، آذرآتروپان ، اسپهان و ... چه اشكالى دارند ؟ و حتى چرا پيشتر نرفته و خط زيبا و ايرانى پهلوى را جانشين اين خط عربى فعلى نميكنيم ؟ در مورد گوگل هم مطمئن باشيد پول گرفته و اين كار را كرده درست مثل موزهءلوور و جغرافياى ملى كه از اين عربهاى كله پوك پول گرفته اند مهران / آمستردام

-- مهران / آمستردام ، Feb 3, 2008

در بالاترین لینک داده شد
پیروز باشید

-- اختر ، Feb 3, 2008

aghaye Hani, arabe gerami,

Jayi keh shoma azash sohbat mikonid bakhshi az khake sarzamine Iran hast na khake arabha keh naame arabi bekhahad dashteh bashad'

Agar shoma ham sakene iran va zadeye iran hastid, bayad khod ra Irani bedanid.

Agar khod ra Irani nemidanid, nemitavanid bekhatere hozuretan dar sarzamine Iran , entezar dashteh bashid keh ma naame shahrhayeman ra arabi konim.

Magar Iranian moghime California hargez khastare irani kardane naamhaye shahrhaye in eyakat shodand keh shoma hes mikonid bayad haghe arabi kardane naame shahrhaye Iran ra dashteh bashid

begzarim keh Khuzestan hargez naamhaye arabi nadashteh chera keh az parsi tarin va tarikhitarin ostanhaye Iran hast.

maghlateh nakonid

-- Ruzbeh ، Feb 3, 2008

آیا بزرگترین مشکل ما نام یک خلیج است

-- بدون نام ، Feb 3, 2008


درضمن شما که انقدر نسبت به "توهین" به ملیت ها حساس هستین چطور سخنان توهین آمیز یک عرب (که با چندتا کامنت) ایرانی ها رو "مسخره" کرده سانسور نمیکنین؟!؟!
خدمت یک رآس عرب که اینجا اظهار فضل میکنن که چرا ایرانی ها نسبت به یک تغییر نام"ساده!" جنجال راه میندازن هم باید عرض کنم همین سوال رو از خودتون و شیخ های عرب بپرسین! اگه ما درمورد "جعل نام" بصورت متمدنانه داریم اعتراض میکنیم ،چرا خود اعراب برای یک جعل نام"ساده!" اینقدر خودشون رو دارن جر میدن و میلیاردها دلار پول برای یک تغییرنام"ساده!" حروم میکنن؟!؟!
نگهبان خلیج فارس

-- نگهبان خلیج فارس ، Feb 3, 2008

نظر من رو دوباره باالکل حذف کردین!
هیچ توهینی هم نداشت!
دلیلش چیه؟؟؟
شما هم از اعراب پول میگیرین؟

-- نگهبان خلیج فارس ، Feb 3, 2008

جالبه که وقتی مسأله ی خلیج فارس و خلیج عربی مطرح می شه آن قدر کامنت های عصبی جورواجور گذاشته می شه که می تونه کلی آدم را سرگرم کنه. راستی آقای علیپور از صف دویست متری دختران کلیه فروش گفته بودند که به نظرم نوعی خیال بافی عصبی است. "کوروش" و "مصدق" هم موضوعات خوبی برای جمع کردن این کامنت ها هستند. ضمناً مگه نام خلیج عربی چه اشکالی داره؟ یا همون خلیج خالی؟ نه واقعا، یکی روشن و شفاف بگه چه فرقی به حال و روز ما می کنه؟ حالا هند که یک اقیانوس به نامش است (اقیانوس هند) چه طرفی از این موضوع بسته؟ تأکید روی اسم وقتی خوبه که مسمّا چیز دندان گیری باشد، در غیر این صورت تأکید روی اسم مایه ی رسوائی است.

-- مهرداد ، Feb 3, 2008

من با اعترض نسبت به خلیج عربی مخالف نیستم ولی جوابی ندارم برای اون خارجی که از من میپرسه شماکه برای اون خلیجی که اسمش رو میخوان عوض کنن اینقدر غیرت دارین پس چرا عربها بیشتر از شما دارن اونجا ساخت وساز میکنن و سکوی نفتی میزنن و نفت وگاز زیر دریا رو غارت میکنن. دنیا داره حماقت ما رو میسنجد.ما ایرانیان هنوز درگیر ظاهر هستیم.اگر کل منابع زیر و روی این خلیج دست ما بود کسی جسارت نمیکرد در مورد عوض کردن نام خلیح فارس نظر بدهد.

-- ایرانی ، Feb 3, 2008

جناب مهرداد! دقیقآ همین سوالی رو که مطرح کردی از "خودت" و شیخ های خلیج فارس هم بپرس!!!

-- نگهبان خلیج فارس ، Feb 3, 2008

يك نام و اينهمه سر و صدا؟ ايا اين مقدمه يك حكومت ملي گرا بجاي حكومت زوار درفته ج. ا است؟ به نظر من اين رگ غيرت بر افروختگان همانند همان كساني كه عكس خميني را در ماه ميدند مستعد يك حكومت فاشيستي يا جنگ با ساير مليتهاي ايراني مي باشند.فراموش نكنيم كه سواحل جنوبي ايران در كنار خليج كلا از هموطنان عرب زبان هستند. به فكر دختركان تن فروش يا نداران كليه فروش باشيم.

-- خروشا ، Feb 3, 2008

Well done Pejman . You are indeed a leading Iranian in defending Persian Gulf. I would have never expected such an ignorance from Google. I wonder if Mr. Kordestani has advised them of this great misktake. I Just hope they rectify it as soon
as possible
Abbas Atrvash

-- Abbas Atrvash ، Feb 3, 2008

اگه کسی علاقه منده که اعتراضش رو به گوگل ابراز کنه این نامه رو که تهیه شده به آدرس ایمیل press@google.com بفرسته.
-------------------------------------------------------------
Dear Google,

This is in regards to the recent Google Earth Version where the incorrect and erroneous term Arabian Gulf, was used to identify the Persian Gulf.

Please be advised that the internationally, historically and geographically correct name for the
body of water situated south of Iran between Iran and Saudi Arabia is the Persian Gulf . The only body of water that can reasonably be called the "Arabian Gulf" is the "Red Sea". The Persian Gulf has no other internationally recognized name.

The historically and geographically correct name of Persian Gulf has been endorsed by the United Nations on many occasions. The last UN Directive endorsing the name of the Persian Gulf was Directive reference ST/CS/SER.A/29/Add.2 on August 18th 1994.

There is no room for politics in the world of geography, nor should Google pander to any special
group. I hope that you will take the necessary steps to correct the prejudiced and false name in the Google Earth Version.

I must now urge you to correct the mistake on Google Earth Version site as a matter of urgency. I shall wait your affirmative response.


Kind Regards,

-- سولماز ، Feb 3, 2008

وقتی که عربها دیدند با روی کار آمدن جمهوری اسلامی همه شئون زندگی پارسی ما عربی شد. بجای بدرود و خداخاقظ و فی امان اله و..و بیت امام و .. حتا نامهای ما عربی شد و خدیجه و سمیه و مهدی و هادی و سجاد و روح الله اجباری شدو نام خیابانها و مدارس ما عربی شد و مراسم و اداب زندگی ما عربی شدو لباس و ظاهر ما عربی شد...چرا زمین و خیلج مان هم عربی نباشد.
عربها می دانند که سردمداران جمهوری اسلامی بدشان نمی اید که همه چیز ما عربی بشود. و میدانند که اعتراض جدی نمی کنند.
همین چیزهاست که ادم را ناخواسته و خلاف میلش وامیدارد تا گاه ناسیونالیستی فکر کند.

-- مهاجر ، Feb 3, 2008

اين ثمره يک ايران قدرتمند اسلامی است.

-- khakpash mahdi ، Feb 4, 2008

عرب ها می دانند که ایران یر زمین فردوسی است که پارسی ماند و بر خلاف تمام کشورهای همسایه شان زبان و دشداشه شان را نپذیرفت تمام دردشان این است، بیایید به زبان بین المللی انگلیسی به آنان بفهانیم که در سرزمین زنده بگور کردن دختران افتخاری نبوده که ایران زمین بدان مزین شود پس بروند دنبال کارشان .ع.م.م

-- بدون نام ، Feb 4, 2008

همگی شما دوستان را به خدای ایران قسم میدهم که با یک واکنش قوی مثل ارسال نامه از سرتاسر دنیا به گوگل اعتراض خود را اعلام کنیم ننگ بر دولت خائن احمدی نزاد و وزیر امور خارجه بی غیرت ایران ودرود و سپاس بر تمامی ایران پرستان هوشیار و بیدار در داخل و خارج از کشور و با تشکر از پزمان اکبرزاده

-- رضا ، Feb 4, 2008

Please refer to wikipedia and see "Persian Gulf"
It is impotant that all Iranians and al world scholars who care about the world cultural heritages which includes the ancient names protest to google.

-- ناصر ، Feb 5, 2008

تنها راه تغییر نام کشورهای عربی است مثلا عربستان به تازیستان یا امارات به اسارات یا قطر به سطر حالا که بازی است و اینها انقدز جاهل هستند که حالیشون نباید به کینه و دشمنی دامن بزنند و ایران هم تحت اشغال آخوندهایی هست که دکونشون تازی نامه (قرآن) هست ملت ایران باید شروع کنن به تغییر نام این شیخ- شبه کشورها و تا میشه حالشونو گرفت

-- بدون نام ، Feb 5, 2008

دوستان عزیز باید هوشیار بود اگر می خواهیم به تاراج نرودیم بایستی پیشرفت کنیم در داخل ایران امکان پیشرفت وجود ندارد چون اساس حکوکت مخالفت با هر گونه نوآوری و بهبود و رفاه ایرانیان است آنها به نصایح آقا محمد خان قاجار که خود آخوند بود عمل می کنند به هندی ها نگاه کنید که چطور در خارج از هند پیشرفت کرده اند و بر داخل هند تاثیر گذار شدند با علم و ثروت شان . پس بکوشید آگاهی را گسترش دکان دین را رسوا کنید و خرد و عقلانیت را جایگزین

-- ایران بان ، Feb 5, 2008

با سلام
ما ايرانيان مي توانيم به عنوان كساني كه در وبلاگ نويسي در مقام 4 قرار داريم مثل دفعات قبل جواب قاطعي به همه كساني كه چشم به اين سرزمين دارند بدهيم . اما نكته ديگر كه در كامنت ها آمده بود و برايم جالب بود اين كه ما و مردم ما 8 سال در برابر همه ابر قدرت ها ايستاديم براي دفاع از كيان ايرانمان حال واقعاً اينقدر ضعيف شده ايم . با اتحاد در سراسر دنيا مي توانيم اين مشكلات را حل كنيم . به شرطي كه منم منم ها را كنار بگذاريم . دوباره مي سازمت وطن

-- AHK ، Feb 5, 2008

جناب خروشا! درست حدس زدی! این مقدمهء یک حکومت ملی گرا (و دموکراتیک) بجای حکومت زوار در رفتهء جمهوری اسلامی است. و هیچ ربطی هم به عکس خمینی و حکومت فاشیستی نداره!

-- نگهبان خلیج فارس ، Feb 5, 2008

shoma joz petiton emza kardan o kharab kardan kari balad nistin...
alan araba har kar ke doost daran mikonan..aslan age bekhaan esmesh roo mizaran amme iran .....

-- بدون نام ، Feb 6, 2008

"" ببینید ! چه سوزشی دارد نام سرزمینی که سالها به نام " خلیج فارس " می نامید تغییر می دهند . ""
دوستان ! یک نگاهی به نوشته های بالا بیاندازید . واقعا میشود یک آمار کلی از افکار افراد نسبتا تحصیل کرده ایرانی در داخل و خارج به دست آورد . عزیزان ! فکر نمی کنید بسیاری از این حرفها و اظهارات ؛منفعلانه ، نژاد پرستانه و از روی عرب ستیزی و یا اصولا غیر آریایی ستیزی است. " دریای کورش و داریوش و هرمزگان جنوبی و ..." .
در مساله نام خلیج فارس شدت نژاد پرستی خیلی ها روشن میشود . در چنین فضای وهم آلودی ، انصاف کنید که چه ستمی " ازلحاظ فرهنگی " و در نیتیجه سیاسی و اقتصادی بر قومیتهای داخل سرزمین ایران میشود . تحمیل نژاد آریایی بر عرب ها به نامهای خوزی و غیره ، ترکهای آذربایجان به نام فارسهای تغییر زبان داده و یا حتی بر قومیتهای کرد و بلوچ و .. که آریایی اند ولی چون فارس و هم مذهب نیستند چه ستمهایی که نرفته. شماهایی که از بی عدالتی و ظلم جمهوری اسلامی می نالید وقتی به مساله قومیتها میرسید یا موضع حکومت را تایید می کنید و یا بدتر از آن داعیه دار انحلال کلیه قومیتها و استحلال در فرهنگ فارس آریایی می شوید .
ببینید چه سوزشی دارد نام سرزمینی که سالها به آن نام " خلیج فارس " می نامیددش تغییر دهند . شما ها که اسلافتان صدها نام کردی ، ترکی و عربی که صدها سال نام و نشانی داشتند را به فارسی برگردانید.
مثال :
سولدوز : میاندواب
اوجان : بستان آباد
خیاو : مشگین شهر
هیرو : خلخال
ساوالان : سبلان
کاپلانتی : قافلانکوه
مغان : پارس آباد
سوق بلاغ : مهاباد
گیوی : کوثر
آجی چای : تلخه رود
آق چای : سفید رود
آراز : ارس
سرین : سرعین
و صدها روستا و شهر کوچک و صدها سرزمین پست و بلند و کوه و رود ..
و از همه بدتر اسم دریای همیشه خزر به دریای .......
خجالت آور است از دست اعراب ناراحت باشیم در حالی خودمان پیش قدم چنین جنایت های فرهنگی باشیم .
کمی به خودتان بیاییم و انصاف داشته باشیم.

-- معراک ، Feb 6, 2008

بعنوان یک "آذری" و البته ایرانی خدمت جناب "معراک" باید عرض کنم که:
1- بنده هم طرفدار و مدافع حفاظت از فرهنگ و زبان و مذهب "قومیتهای ایرانی" هستم. اما زبان و فرهنگ قومیتهای اصیل ایرانی(کرد ،لر ،بلوچ و...) هیچ ربطی به زبان های تحمیلی "عربی و ترکی" نداره! این دو زبان "به زور شمشیر" ترکان مغول و اعراب حجاز وارد ایران شده.
2- جنابعالی "ما" ایرانی ها رو متهم به همکاری با جمهوری اسلامی کردین برای تغییر زبان ها ،فرهنگها و مذاهب"ایرانی"! درحالی که در زمان جمهوری اسلامی هیچ نام غیر فارسی به "زبان فارسی" تغییر نکرده بلکه برعکس ،این نامهای "فارسی" بودن که به زبان "عربی" تغییر پیدا کرن!! لطفآ کمتر دروغ بگین تا قومیت خودتون رو بیش از این بی آبرو نکنین! همچنین اگه یک ایرانی که به زور شمشیر اعراب "مسلمون" شده بخواد به مذهب اصلی و ایرانی خودش (آیین زرتشت) برگرده جمهوری اسلامی اون شخص رو بنابر "فرهنگ عربی" اعدام میکنه! پس این آریایی ها نیستن که میخوان خودشون رو به اعراب تحمیل کنن! قضیه کاملآ برعکسه!تکرار میکنم "دروغ" رو به فرهنگ ما "تحمیل" نفرمایید جناب "معراک"!
3- فرمودین ما ایرانی هایی که داریم از هویت و فرهنگ خودمون "دفاع" میکنیم "نژاد پرست" هستیم!! با این "تعریف" از نژادپرستی باید گفت تمام ملت های دنیا نژادپرست هستن!!!
مخالفت با جعل اسامی تاریخی هیچ ربطی به "نژادپرستی" نداره! "نژادپرست" اعرابی هستن که نام خلیج فارس رو به نفع "نژاد عرب" جعل میکنن!

یک آذری ایرانی

-- simin ، Feb 7, 2008

کجایی کورش کجایی داریوش

-- خشایار ، Feb 9, 2008

بدور از هر گونه هوچي گري بايد به اين مسئله نگاه كرد. كشورهاي عربي حق دارند درياي كه مشرف بر ساحل ان قرار دارند و بر اساس معادات بين المللي سهمي از ان دارند حق دارند ان را به همان نامي بنامند كه مد نظر انها باشد ما كه مالك دريا نيستيم تازه استان فارس فاصله‌اش از ذريا زياد است در حاليكه قسمت وسيعي از سرزمي هاي كشورهاي عربي در اين دريا قرار دارد

-- احمد ، Feb 10, 2008

وقتي كه پارس گرايان افراطي در روز روشن محمره را به خرمشهر، عبادان را به آبادان، فلاحيه را به شادگان، معشور را ماهشهر، خفاجيه را به سوسنگرد و ..... تغيير مي‌دهيد جاعل بزرگ تاريخ در اين جا مشخص مي‌شود

-- علي ، Feb 10, 2008

چطور نام دریای مازندران را که هزاران سال است معتبر است به خزر تغییر نام دادید؟ حالا خدا داره این بلا رو سر شما می یاره تا شما باشین نام اصیل دریای ما رو که تموم دنیا به نام ما یعنی کاسپین است تغییر ندین، دستشون درد نکنه

-- خوب شد ، Feb 11, 2008

Thanks for your time and efforts Pejman jaan. Thanks also to many of our Hamvatans who care about our history and heritage.

-- Dr. Mohammad Ala ، Feb 22, 2008

افتزاح بود.

-- فوزیه ، Feb 22, 2008

اين مردم همه چيز خود را از دست داده اند .اين هم يكي.

-- حميد ، Mar 15, 2008

از دست من کاری ساخته نیست.این حکومت هم که نمیداند "ایران" یعنی چه؟ چه میتوانم بکنم جز اینکه مرگم را از خدا بخواهم.من دیوانه ام.دیوانه ی ایران.وای ایران من . . .

-- protester ، Mar 20, 2008

نام اصلی دریای خزر"caspian sea" به معنای دریای قزوین است که تمام دنیا این را قبول دارد جز خود ما! خزرها اقوام مهاجمی بودند که همیشه با ایران نزاع و جنگ داشته اند.شبکه 4 مدتی پیش در برنامه 2 قدم مانده به صبح این ها را به من یاد داد.

-- protester ، Mar 20, 2008

simin هورا simin هورا!!!

-- protester ، Mar 20, 2008

بد نبود

-- ندا ، Apr 4, 2008

موضوع خلیج فارس ربطی به سیاست نداره . در اینکه یه مشت عرب بر ما حکومت می کنند هیچ شکی نیست . در اینکه با سنتهای ایرانی مبارزه میکنند . میخوان جشنهای ایرانی رو از بین ببرند . مملکت رو به نابودی بکشونن هم همینطور . ولی ربطی به موضوع خلیج فارس نداره . اینو فعلن امضا کنید شاید اثری بذاره .

-- نادیا ، Apr 11, 2008

عرب ها بر ما حکومت میکنند . رهبر ، رییس جمهور ، مجلس ، قوه قضاییه و ...
این میشه نتیجه ش دیگه .

-- مریم ، Apr 11, 2008

اگر قرار باشه خلیج همیشه فارس ما به دلیل عرب بودن کشور های اطرافش بشه خلیج عرب پس باید اردبیل-آذربایجان غربی وشرقی بشن متعلق به ترکیه -آذربایجان - ارمنستان و همدان -کرمانشاه-کردستان هم متعلق به عراق و...
خلیج فارس برای ایران و ایرانی ست پس همیشه پارس می ماند ......

-- بهار ، Apr 12, 2008

خلیج فارس همیشه باید فارس بماند.
اینو باید همه عربها آویزه گوششان بکنند.

-- مهدی ، Apr 12, 2008

خلیج فارس خلیج ایرانیان خلیج پارسیان حتی اگه از نقشه ی گوگل هم حذف بشه باز هم خلیج فقط خلیج همیشه فارسه

-- مهدی تبیانیان ، Apr 13, 2008

این کار گوگل واقعا بیشر مانس تمام ما ایرانی ها چه خارج از کشور چه داخل کشور باید اعتراض خودمون رو اعلام کنیم دیگه کم مونده اسم کشور مون رو هم عوض کنند

-- شادو ، Apr 13, 2008

تمام ایرانی هایی که داخل یا خارج کشور زندگی می کنند باید یک واکنش اساسی در رابطه با این موضوع از خودشون نشون بدن .اینها تمام نتایج کارهای مثلا درست و حساب شده آقای احمدی نژاد ه .یعنی واقعا انرژی هسته ای مهمتر از این که هویت مون داره از بین میره کم مونده برای انرژی هسته ای کل کشور رو هم تقدیم دیگران کنند.

-- shadow ، Apr 13, 2008

خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده وهمیشه همان خلیج فارس خواهد بود

-- بدون نام ، Apr 13, 2008

خلیج فارس بهترین نام بوده ، هست و خواهد بود

-- فرشته ، Apr 14, 2008

خلیج فارس بهترین نام بوده ، هست و خواهد بود- که ایران نباشد تن من مباد

-- فرشته ، Apr 14, 2008

در جواب دوستاني كه ميگن اين مسئله مهم نيست.ما با اعتراض نكردنامون.دين.آيين وهرچيز با ارزش ايران رو داريم از دست ميديم.فقر اين مملكت كه باعث نه كليه فروشي كه خود فروشي وصادرات دختراي ايراني!!!!!!!!به كشورهاي عربي!!!!!!!.حتي عربهاي خوزستاني هم ايرانين.مثل كردهاي كردستان وتركهاي آذربايجان.ما همه ايراني هستيم وبايد اون چيزي كه از ايرا بزرگ زمان كوروش كبير مونده حفظ كنيم.حلا هر زبوني صحبت كنيم وهرجاي اين خاك پاك زندگي كنيم

-- goli ، Apr 15, 2008

چه فرقی میکنه که اسم این آبراه چی باشه
مهم اینه که دستهای پشت پرده به هدفشون یعنی درگیر کردن مردم منطقه به مسائل پیش پپا افتاده و قبیله ای رسیدند و با خیال راحت مشغول چپاول و غارت ما هستند

-- بدون نام ، Apr 29, 2008

خليج فارس

-- بدون نام ، May 1, 2008

عزیزان رادیو زمانه لطفا از سر سفره انگلیس بکشن کنار و دست از سر ایران عزیز بردارن!
ما خودمون تکلیفمون رو با این عربها میدونیم.

-- یک دوست ، May 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)