تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت و گو با آذر علی، طراح:

کارت‌ پستالهایی در مخالفت با لایحه حمایت از خانواده

پژمان اکبرزاده
http://pejmanakbarzadeh.com
persia_1980@hotmail.com

Download it Here!

نام انجمن‌ها و فعالان حقوق زنان را معمولا با سخنرانی‌ها و کمپین‌ها شنیده‌ایم. ولی ظاهراً این فعالیت‌ها دارد وارد مرحله‌ی تازه‌ای می‌شود، با شکل و شمایلی تازه‌تر و مبتکرانه‌تر. یکی از آخرین تلاشها چاپ کارت پستالهایی است برای مخالفت با لایحه‌ی حمایت از خانواده، لایحه‌ای که گفته می‌شود چند همسری را رایج می‌کند. این کارت پستالها توسط نگین احتسابیان و آذر علی طراحی شده‌اند. در همین رابطه با آذر علی گفت‌وگویی کردم. از او پرسیدم از اصل قضیه که این فعالیت‌ها اصلاً از کجا شروع شده است؟


طرحی از آذر علی برای کارت پستالهای مخالفت با لایحه حمایت از خانواده

آذر علی:
اصل قضیه این بود که آن لایحه‌ی حمایت از خانواده به مجلس رفته بود و قرار بود تصویب بشود و گروه‌های زنان هم به این قضیه واکنش نشان داده بودند، بخاطر مسایل منفی‌ای که توی آن لایحه بود. من در حقیقت خودم فعال نیستم و تنها یک هنرمند هستم. ولی خب دغدغه‌های زنان را دارم. بعد خانم شادی صدر با من تماس گرفتند و به من پیشنهاد دادند که برای این کار یکسری طرح بکشم. من دو طرح کشیدم، ولی یکی‌‌اش چاپ شد. همان کاری که یک خانه در آغوش یک زن بود...

منظور چه بود از این طرح؟

منظورم من از این طرح این بود که در حقیقت زنها پایه و جایگاه اصلی خانه هستند و اگر زن نباشد، خانواده ازهم می‌پاشد و این لایحه هم هدفش تنها زنها نیست؛ در حقیقت هدفش، خانواده‌ است و اگر این لایحه به همین شکلی که الان هست تصویب بشود، خیلی می‌تواند روی خانواده اثر منفی بگذارد و طبیعتاً وقتی روی زن اثر منفی می‌گذارد، روی خانواده هم اثر منفی خواهد گذاشت.

این کارتها را چه کردید؟ پخش‌شان کردید در سطح شهر؟

تا جایی که می‌دانم، گویا در بازارچه‌های خیریه و جاهایی نظیر این فروخته شده است. بعد کسانی که این کارتها را خریدند، پشت‌اش را امضا کردند، اسامی‌شان را هم نوشتند و تا جایی که من می‌دانم مثل اینکه برای نماینده‌ها هم فرستاده شده است.


از زمانی که اینها چاپ و پخش شده، هیچ واکنشی نگرفتید؟

تا جایی که شنیدم گویا تاثیر داشته و نماینده‌ها یک‌سری واکنش‌‌هایی نشان دادند.

گفته می‌شود در ایران الان شکافی بین کسانی که در این زمینه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند با عامه‌ی مردم پدید آمده است. شاید یکی از دلایلش مسایل اقتصادی باشد. شما واکنش‌هایی که می‌گیرید، پخش شدن این کارها و انعکاس‌‌اش، فکر می‌کنید بیشتر در همین سطح انجمن‌های دفاع از حقوق زنان هست، یا اینکه بین زنان در داخل جامعه هم نفوذ می‌کند؟

فکر کنم تا حد زیادی اینجوری هست. من فکر می‌کنم این قضیه در حوزه‌ی عامه‌ی مردم خیلی بازتاب ندارد، بخاطر اینکه مردم خیلی درگیر مسایل اقتصادی خودشان هستند و فکر می‌کنم، قضیه حقوق زنان در ایران، یک قضیه ثانوی است. من دقیق نمی‌توانم بگویم، چون با فعالان آشنایی زیاد و صمیمانه‌ای ندارم. اما از طریق وبلاگها و سایتهایشان را که می‌خوانم، همین میزان اطلاعات را دارم. ولی بله، من هم فکر می‌کنم که مردم عام خیلی نسبت به این قضایا واکنش نشان نمی‌دهند.

خب همین چاپ کارتها فکر می‌کنی در نهایت بتواند تاثیری بگذارد که طیف بیشتری از مردم، به ویژه زنها، را جلب بکند؟

شاید، احتمالش هست. بستگی دارد که چطور پخش بشود. این قضیه خیلی مهم است، نحوه‌ای که به دست مردم می‌رسد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تا جائی که من میدونم و خودم هم تجربه کردم این کارتها به صورت دست به دست فروخته می شد یعنی مثلا یکی از همکارهای من چند تاش رو شرکت اورد و همونجا فروخت و خواست ما که خریدیم به آدرس مجلس پست کنیم که ما هم کردیم.

-- ندا ، Jan 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)