رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ شهریور ۱۳۸۶
گفتگو با برت فراگنر، ایرانشناس اتریشی

ششمین همایش ایرانشناسی اروپا به پایان رسید

پژمان اکبرزاده
persia_1980@hotmail.com

فایل شنیداری

از ۱۸ تا ۲۲ سپتامبر ششمین همایش جهانی ایرانشناسی اروپا در وین برپا بوده است. امروز این همایش به کار خود پایان داد. تعداد زیادی از ایرانشناسان در این همایش از ایران و دیگر کشورها شرکت کردند. مدیر همایش، برت فراگنر، ایرانشناس اتریشی‌ست که از تالار همایش با «زمانه» از این همایش گفته است:


انجمن ایرانشناسی اروپا که تقریباً در سال ۱۹۸۳ در رم تاسیس شده هر چهارسال یک کنگره‌ی عمده‌ برگزار می‌کند. به این ترتیب ما در سال ۱۹۸۷ نخستین همایش ایرانشناسی اروپا را در ایتالیا داشتیم، دومین‌ همایش در سال ۱۹۹۹ در آلمان، ۲۰۰۳ در ایتالیا و امسال در اتریش.

از لحاظ سیاسی، وضعیت ایران در حال حاضر بسیار متفاوت‌ است نسبت به چهارسال پیش. فکر می‌کنید این مسایل سیاسی و این تنش‌ها در کنفرانس تاثیری گذاشته؟
نه، به‌هیچ‌وجه، به‌خاطر اینکه این کنفرانسی که ما داریم فرصتی‌ست تا کسانی که در زمینه‌ها‌ی علمی، علوم انسانی و اجتماعی مربوط به تحقیقات فرهنگ‌ها و تمدن‌های ایرانی، نه تنها در خود ایران،‌ بلکه مثلاً وجوهی از تاریخ هندوستان و افغانستان، آسیای میانه از قبیل تاجیکستان، قفقاز، دور هم جمع شوند؛ آثاری از مثلاً تمدن فارسی‌زبان در عثمانی یا جاهای دیگر در سراسر جهان،‌ حتا در چین، همه‌ي اینها را در نظر می‌گیریم از دیدگاه تاریخی. اگر معاصر باشد کمتر به امور سیاسی، بلکه بیشتر با توجه به امور فرهنگی و زبانشناسی اینها پرداخته می‌شود. این اصل موضوع‌مان است.

ما انجمنی هستیم از ایرانشناسان، هرچهارسال افرادی که در چنین کاوش‌ها و پژوهش‌هایی مشغول هستند و تخصص‌شان را گرفته‌اند، این فرصت را دارند که هر چهارسال یکبار جمع بشوند و با هم تبادل نظر داشته باشند، با هم تبادل نتایج پژوهش‌هایشان را داشته باشند، تحقیقات خودشان را معرفی کنند. ما اصلاً به امور اقتصادی و سیاسی دست نمی‌زنیم. میهمانان عزیزمان از ایران، اروپا، اسراییل، آمریکا و کانادا آمده‌اند. ما ابلاغ می‌کنیم که این کنفرانس اجرا خواهد شد و افراد گوناگون می‌توانند به خرج خودشان آزادانه اسم‌شان را بنویسند. اینها به خرج خودشان می‌آیند و ما هم در زمینه‌ی موضوع سخنرانی‌هایشان هیچ دخالتی نمی‌کنیم. هر کسی که موضوعی داشته باشد می‌تواند بیاید، [جز] سیاست و اقتصاد که ما قبول نداریم.


برت فراگنر،‌ ایرانشناس اتریشی و مدیر همایش

همایش امسال با دوره‌ی قبلی که در ایتالیا برگزار شده بود تفاوتی هم دارد؟
نه! تفاوت‌اش این است که امسال می‌توان گفت سیصد نفر آمدند. چهارسال پیش تعداد شرکت‌کنندگان کمی کمتر بود. در پاریس بیشتر بود و آنجا حدود ۴۰۰ نفر آمده‌ بودند و تعداد کسانی هم که آن زمان از ایران آمده بودند خیلی بالا بود. ولی روی‌هم‌رفته می‌توان گفت که این کنفرانس درست طبق معمول به همان ترتیبی اجرا شد که تا به‌حال انجام گرفته است.

مقالاتی که در همایش ارائه می‌شوند یا سخنرانی‌ها به‌صورت کتاب هم چاپ می‌شوند؟
ما معمولاً سخنرانی‌ها را چاپ می‌کنیم. تا به‌حال هم رسم بوده که اینها را جمع کنیم. در ایتالیا مثلاً متن‌هایی که درباره‌ی ایران باستان بود را چاپ کرده‌اند. جلد دوم‌اش هنوز چاپ نشده و فکر می‌کنم زیرچاپ است و ایتالیایی‌ها این کار را می‌کنند. ما هم در نظر داریم که اینها را چاپ کنیم.

از طرف دولت ایران هم واکنشی دیده‌اید نسبت به این همایش؟
نه! اصلاً! نه دولت اتریش، نه دولت ایران و نه دولت ایتالیا هیچ دولتی در اینجا دخالتی ندارد.

شرکت کرده‌اند در کنفرانس؟
کاملاً آزاد است و به دولت ربطی ندارد. نماینده‌ای مثلاً حتاً از سفارت ایران نیامده است. همیشه همین‌طور است. از طرف مقامات اتریشی‌ هم کسی دعوت نشده، ولی آنچه باید گفت اینکه شهردار وین ما را دیشب دعوت کرد و به ما افتخار داد. ما این را قبول داشتیم ولی روی‌هم‌رفته این اصل موضوع ما است که کاملاً از سیاست خارج باشیم. برنامه وجه نمایشی ندارد. هرکسی از بیرون می‌خواست شرکت کند، می‌توانست بلیط روزانه را با بهای ۱۵ یورو بگیرد و در سالن بنشینند ولی سخنرانی‌ها مربوط به علایق است. از مردم عادی تقریباً کسی نبود، چون هدف این کنفرانس این بوده که یک متخصص حرف خودش را به متخصص دیگر بزند و او نیز پاسخ‌اش را بدهد.

پیوند مرتبط

ششمین کنفرانس اروپایی مطالعات ایران در اتریش

Share/Save/Bookmark