رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ دی ۱۳۸۹
با خانم نویسنده- شماره ۷ الف

سنگسار ثریا م، یک فیلم

شهرنوش پارسی پور

این روزها فیلم سنگسار ثریا م روی صحنه سینماهای برکلی است. من به عنوان فردی که فاقد مذهب ویژه‌ای ست و کوچکترین داعیه‌ای درباره اسلام ندارد باید بگویم که از دیدن این فیلم بسیار متاسف شدم.

Download it Here!

هرگز باور نمی‌کردم که درجه نفرت بعضی از اشخاص نسبت به اسلام تا این حد بالا باشد. در عین حال باور نمی‌کردم که بتوان مردمان کشوری را تا این حد خبیث و زشت و نفرت انگیز و چرکمرده به نمایش گذاشت.

این روزها مردم ایران در خیابان‌ها هستند و دارند با زیبائی تمام به مردم جهان نشان می‌دهند که نه تنها آماده پذیرش دموکراسی هستند، بلکه اما زمان درازی است که این آمادگی را دارند. مسئله اما به امروز و فردا تنها ختم نمی‌شود. ایران دیروز نیز پر از ارزش هائی ست که در اوج قله فرهنگ‌های بشری قرار دارد. سعدی در هفتصد سال پیش فریاد زده‌است: بنی آدم اعضای یکدیگرند/که در آفرینش ز یک گوهرند/چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار. و این حافظ است که فرمایش می‌کند: جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه/چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.


پوستر فیلم

نمونه‌های تاریخی تحمل و تسامح در ایران به قدری زیاد است که تصور نمی‌کنم بتوان همانندش را در ادبیات کشورهای دیگر یافت. در چنین هنگامه‌ای تماشای چهره مردم ایران در فیلم سنگسار ثریا م انسان را بسیار متاثر می‌کند. نگاهی بیندازیم به ساختار بسیار ضعیف فیلمنامه این فیلم.

یک خبرنگار فرانسوی-ایرانی در حال سفر در ایران است و به این ده کوره در جائی از ایران رسیده‌است، که ماشینش خراب می‌شود. تعمیرکار ماشین آنقدر حال ندارد تا ماشین را تعمیر کند. البته بعد معلوم می‌شود که در دو روز پیش شاهد سنگسار زن مورد علاقه اش بوده‌است. اما عاقبت می‌پذیرد تا ماشین را تعمیر کند. زن مسنی که انگلیسی را به فصاحت حرف می‌زند (و این خود نکته عجیبی ست) موفق می‌شود توجه خبرنگار را به خود جلب کند. خبرنگار به ترفندی خود را از دست ملا و کدخدای ده خلاص می‌کند و عاقبت موفق می‌شود به خانه زن رفته و صدای او را که شاهد دردمند سنگسار خواهرزاده اش بوده روی نوار آواگیر ضبط کند. زن شرح ماجرا می‌دهد. و ماجرا از این قرار است:

ثریا شوهر سفاکی دارد که چون تصمیم گرفته زن دیگری بگیرد قصد کرده ثریا را طلاق بدهد. اما ثریا که دائم از دست شوهرش به نحو وحشیانه‌ای کتک می‌خورد حاضر به طلاق نیست، چون پول ندارد خرج چهار فرزندش بکند. ملای ده به سراغ ثریا می‌آید و به او پیشنهاد می‌کند از شوهرش طلاق گرفته و صیغه او بشود. خاله ثریا از راه می‌رسد و خاله و خواهرزاده حال ملا را جا می‌آورند. ملا دچار کینه شتری می‌شود و با خودش عهد می‌کند پدر ثریا را در بیاورد. در این میان زن تعمیرکار ماشین می‌میرد. تعمیرکار، که مردی ساده لوح است و در عین حال پسر عقب مانده‌ای دارد به سراغ خاله انگلیسی دان ثریا می‌آید تا ترتیب دفن جسد همسرش را بدهد (البته این خاله‌است که کشف می‌کند زن مرده). در این موقع زنان ده می‌ریزند توی خانه تعمیرکار و شروع به غارت اموال او می‌کنند. چرا؟ مشخص نیست چرا، و روشن نیست در کجای ایران مردم اموال خانه آدمی را که زنده‌است غارت می‌کنند. البته فیلم در اینجا دارد به زور می‌کوشد شبیه زوربای یونانی بشود، که خوشبختانه موفق نمی‌شود. بعد شوهر خبیث و ملا با هم فکر می‌کنند که اگر ثریا را وادارند در خانه تعمیرکار کار کند خیلی احتمال دارد که تعمیرکار عاشق او شده و رابطه‌ای میان آنها برقرار شود. در این صورت این مردان که دائم مراقب ثریا هستند می‌توانند از فرصت استفاده کرده و ترتیب سنگسار ثریا را بدهند. پس کدخدا (که شخصیتی ست بی هویت و ابراهیم نام) به همراه ملا آنقدر به ثریا اصرار می‌کنند تا قبول کند در خانه مرد تعمیرکار کار کند. بعد اما چهار چشمی شروع به تماشای ثریا و مرد تعمیرکار می‌کنند که در ساده لوحی خود عاشق ثریا شده. بعد یک روز در کوچه دیده می‌شود که ثریا بازوی تعمیرکار را لمس می‌کند. غوغای عجیبی راه می‌افتد. این مردان موفق می‌شوند تعمیرکار ساده لوح را نیز وادارند که بگوید ثریا در خانه او خوابیده‌است (یعنی روی زمین خوابیده و استراحت کرده‌است). پس دست جمعی ثریا را محکوم به سنگسار می‌کنند. در اینجا ابراهیم نماز غلیظی می‌خواند و با خدا مشورت می‌کند که او را راهنمائی کند. ظاهرا پاسخ خدا مثبت است.

ثریا را سنگسار می‌کنند. نخستین سنگ را شوهر خبیث می‌زند، بعد پسرهای ثریا را وادار به سنگ زدن می‌کنند. بعد مرد تعمیرکار را می‌آورند که سنگ بزند که او نمی‌زند و در می‌رود. اینک صحنه‌های دلخراشی از سنگسار ثریا در معرض دید قرار می‌گیرد. در سینما شاهد بودم که از جمعیت بسیار محدودی که حضور داشتند دو نفر تالار سینما را ترک کردند.


شهره آغداشلو در فیلم سنگسار ثریا م

و در آخر کار خاله فداکار که به شدت عذاب می‌کشد جسد ثریا را در پلاسی جمع کرده و در کنار رودخانه قرار می‌دهد، که برای آن که این درام آبکی شورتر شود، سگ‌ها جسد ثریا را می‌خورند. استخوان‌هایش را می‌لیسند. و به این ترتیب دنیا می‌بیند که وقتی مردمی ذاتا خبیث و بی رحم و سفاک هستند چگونه عمل می‌کنند. در این فیلم به جز خاله فداکار و انگلیسی دان که یک تنه نمایشگر «بخش بسیار محدود و کوچک روشنفکران ایران» است بقیه مردم شقی، فاسد، ابله و در بهترین شکل عقب مانده هستند. البته بکلی فراموش می‌شود که هزاران تن در ایران اعدام شدند که جلوی همین زیاده روی‌ها را بگیرند. فراموش می‌شود که صدها هزار تن در جبهه‌ها مردند تا از کیان ایران محافظت کنند. به کلی فراموش می‌شود که در هیچ کجای قرآن دستوری برای سنگسار صادر نشده‌است. فراموش می‌شود که این سنت از جامعه‌های دیگر به ایران منتقل شده. مثلا مریم مجدلیه در اورشلیم سنگسار شد.

من در طول نمایش فیلم چندبار قصد کردم از جا بلند شوم و بروم، چون پی رنگ داستان بقدری ضعیف بود که روان مرا مشوش کرده بود، اما میهمان یک دوست آمریکائی بودم که او نیز به نوبه خودش از فیلم متنفر شده بود. اینک این مسئله مطرح می‌شود: آیا نبایستی از سنگسار فیلم درست کرد؟ به نظر من چرا، البته. اما کسی که از ایران و ایرانی متنفر است و کینه شتری به این مجموعه فرهنگی دارد حق ندارد چنین فیلمی را بسازد. مسئله سنگسار البته شرم آور و بسیار اسباب سرافکندگی و خجالت مردم ایران است، اما اگربناست فیلمنامه‌ای در این زمینه تهیه شود باید از روانکاوان و جامعه شناسان خواست تا با فیلمنامه نویس همکاری کنند و مسئله را از هر جنبه و سوئی بررسی کنند.

من نوشتم و تاکید می‌کنم که گرچه از خانواده‌ای مسلمان هستم اما هرگز آداب مذهبی را انجام نداده‌ام. منتهی روزی را به خاطر می‌آورم که برای خرید نان به نانوائی مراجعه کرده بودم. طرف‌های ظهر بود و شاطر به نماز ایستاده بود و تنها وقت استراحتش را صرف نماز خواندن می‌کرد. با دقت به او نگاه می‌کردم. مردی بود لاغر و ضعیف. لباسش آردی بود و روشن بود که از بامداد مشغول به انجام کار طاقت فرسائی بوده‌است. اما حالا ایستاده بود و نمازش را می‌خواند. درست در آن لحظه بود که با خودم عهد کردم هرگز به صاحب هیچ مذهبی توهین نکنم.

و کسانی که می‌خواهند اسلام را در ایران از ریشه درآورند آیا می‌دانند که این مذهب نود و هشت درصد مردم است؟ به راستی چه ارزشی را قرار است جانشین آن کنند؟ لطفا به صدای بلند بگوئید تا ما هم بدانیم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شما که ادم با سوادی هستید این امار که مردم ایران 98% مسلمان هستند را از کجا اوردید.اگر امکان دارد ماخذ آنرا اعلام کنید.
در ایران مردم با اعتقادات مختلفی وجود دارند.از جمله:
شیعه ،سنی،یهودی،مسیحی،بهایی،اهل حق،دراویش،زرتشتی،و خیلی مذاهب دیگر که من شاید اطلاع ندارم والبته مقدار قابل توجهی از مردم هیچ دینی ندارند وهیچ کسی را نمی پرستند و عده زیادی هم فقط به آفریدگار اعتقاد دارند وپیامبران را اصلا قبول ندارند.
لطفا تا وقتی که یک سازمان بی طرف در این رابطه یک تحقیقات و آمار گیری علمی نداشته آمار الکی و بی خودی درست نکنید.با سپاس.

-- shahin11 ، Jul 12, 2009 در ساعت 12:05 PM

نود و هشت رو اغراق فرمودید

-- رهگذر ، Jul 12, 2009 در ساعت 12:05 PM

ببین فیلم چه بوده که صدای خانم پارسی پور را هم درآورده! البته راستش کتاب زنان بدون مردان شما هم در شقی نشان دادن قاطبه مردان ایرانی و مسلمان دست کمی ندارد.
با این حال خیلی خوشحالم که دید منصفانه ای پیدا کرده اید.
حافظ فرمود:

دلا دلالت خیرت کنم به راه نجات
به فسق مکن مباهات و زهد هم مفروش

-- میم ، Jul 12, 2009 در ساعت 12:05 PM

از شهره اغداشلو انتظار نداشتیم که برای مبارزه باسنگسار چهره ایرانیان را چنین به کثافت بکشد. این اقدامات در شرایط فعلی غیر سازنده است ونتیجه کاملا برعکس دارد. چون این فیلم در ایران به نمایش در نخواهد امد تا تاثیر گذار باشد. بلکه تنها چهره ایرانیان را در غرب مخدوش می کند.

-- بدون نام ، Jul 12, 2009 در ساعت 12:05 PM

خانم پارسی پور گرامی حتما مرا به عنوان یکی از خواننده های قدیمی و پرطرفداراتان به جا می آورید، تقریبا اکثر اندیشه های شما مورد تایید من است و گفتم که با شما موافقم. در مورد این نقد، خوشحالم که خواندمش چون اصرارم بر ندیدن این فیلم را محکم تر کرد، اما در مورد آخرین پاراگراف می خواهم نکته ای بسیار جدی که همیشه در بحث با بسیاری از دوستان و آشنایان مطرح کردم را اینجا هم ذکر کنم. اینکه مردم ایران 98% مسلمانند را چه کسی گفته؟! آیا آماری که ج.ا. می دهد مورد پذیرش است؟ من به عنوان یک ایرانی که همه ی فامیلم که کوچک هم نیستند به عنوان مسلمان در آمار ذکر می شود، باید عرض کنم نه خود را مسلمان می دانم و نه به هیچ عنوان حاضرم زیر پرچم این مذهب یا مذهب خاص دیگری باشم، اما آمار من را مسلمان می داند! این را با اطمینان می گم که درصد قابل توجه زیادی از این 98% مسلمان نیستند و تعداد بسیاریشون اصلا نمی خواهند مسلمان شمرده شوند. تعدادی زیادی دیگر هم هستند که مسلمان نیستند اما اهمیتی به اینکه جزوء چه آماری شمرده شوند هم نمی دهند. به هر حال خواستم توجه شما را به این نکته جلب کنم.
موفق و سلامت باشید.

-- شهرزاد ، Jul 12, 2009 در ساعت 12:05 PM

ما کسی که از ایران و ایرانی متنفر است و کینه شتری به این مجموعه فرهنگی دارد حق ندارد چنین فیلمی را بسازد.
I believe it completely applies to Ms. Aghdashloo.
Even she left Iran in early 80s and was not there to see all injustice and violence she plays such roles in movies and TV series to make people hates Iran.
I'd like to know why.

-- ali ، Jul 12, 2009 در ساعت 12:05 PM

درود بر روح بزرگ تو هموطن روشنفکر. در دوران جوانی بعد از دیدن فیلم سوته دلان ، همیشه نظرم در مورد خانم شهره آغداشلو همانی بود که بهروز وثوقی را غیاث میکردم ولی حالا هزار و هشتصد درجه نظرم تغییر کرد و برای ایشان متاسفم و برای تمامی کسانی که اینگونه سعی در تخریب هویت ملی و فرهنگ غنی ایران زمین را دارند دعا میکنم که دچار پشیمانی نشوند . من فکر میکنم پخش این فیلم در این شرایط ظلمی مضائف به جنبش سبز ایران زمین است و کاش میشد از اکران عمومی این فیلم مزخرف جلوگیری کرد .

-- امیز ، Jul 12, 2009 در ساعت 12:05 PM

شرایطی که در پی آن می توان زنا را ثابت کرد و در پی ان حکم به سنگسار داد بسیار سخت تحقق می یابد ؛ اگر نگوئیم محال است

-- بدون نام ، Jul 13, 2009 در ساعت 12:05 PM

کم پیش می آید که در زمانه کامنت بگذارم اما این مطلب شهرنوش خصوصا نگاه به نظر من قابل دفاعش به اسلام خیلی برای من جذاب است.

-- یاسر میردامادی ، Jul 13, 2009 در ساعت 12:05 PM

تا حدودي با شما موافقم اونم اينه كه شما مثل هر ايراني ناراحت ميشي كه فيلم به اون مردم گرم و دوستداشتني توهين ميكنه ولي بنده بايد بگم اسلام 98 درصدي ايران شامل من و شما هم هست.مني كه زياد به داشتن و نداشتنش تعصبي ندارم و مثل شما از اينكه تصوير خشني ارائه ميشود متاثر نميشوم چون خود نيز دوپهلوئي و خشونت در اين دين را بكرات ديده ام و اعتقاد دارم ريشه تمام بدبختي و دربدري هايم همين اسلام است!

-- reza ، Jul 13, 2009 در ساعت 12:05 PM

درود بر پارسی پور عزیز
با این که خوره ادبیاتم اما تا کنون از اثار پارسی پور چیزی نخوانده ام.اما این نوشته و تحلیل و به ویژه این بخش '' من نوشتم و تاکید می‌کنم که گرچه از خانواده‌ای مسلمان هستم اما هرگز آداب مذهبی را انجام نداده‌ام. منتهی روزی را به خاطر می‌آورم که برای خرید نان به نانوائی مراجعه کرده بودم. طرف‌های ظهر بود و شاطر به نماز ایستاده بود و تنها وقت استراحتش را صرف نماز خواندن می‌کرد. با دقت به او نگاه می‌کردم. مردی بود لاغر و ضعیف. لباسش آردی بود و روشن بود که از بامداد مشغول به انجام کار طاقت فرسائی بوده‌است. اما حالا ایستاده بود و نمازش را می‌خواند. درست در آن لحظه بود که با خودم عهد کردم هرگز به صاحب هیچ مذهبی توهین نکنم. '' چنان همدلی در من برانگیخت که بعید می دانم تا اخر این هفته یکی از داستانهای پارسی پور را دست نگیرم:)

-- donya ، Jul 13, 2009 در ساعت 12:05 PM

با سلام،

با تشکر از خانم پارسی‌ پور، من کاملا با شما موافق هستم ولی‌ سوال من از خانم شهره آغداشلو هست که در این فیلم ایفای نقش کردند، آیا ایشون اینقدر درماندهٔ پول هستند که حاضرند در هر فیلمی که هالیوود میسازد به هر قیمتی که شده بازی کند. واقعا انسان متاسف میشود. سوال من از ایشون اینه که ما در ایران در طول سال چند مورد سنگسار داریم آیا واقعا این مساله اونقدر در ایران رایج هست که ایران را با سنگسار بایستی به مردم معرفی‌ کرد؟. اگر چه نمی‌خوام بگم که این مساله کم اهمیت هست ولی‌ آیا مشکله قالب زنان ما در ایران بیشتر مسالهٔ سنگسار هست یا چیز‌های دیگر؟ چرا هالیوود یکی‌ از کشور‌های عربی‌ یا افریقائی را برای مشکل سنگسار انتخاب نکرد که مطمئناً تعداد زنانی که در آنجا‌ها سنگسار میشوند به مراتب بیشتر از ایران هم هست. خانم آغداشلو اگر هالیوود بخواهد راجع به ختنهٔ زنان هم در ایران فیلمی بسازد حتما شما با کمال میل در آن ایفای نقش می‌کنید، آخه میدونید یک جاهائی‌ در دهات غرب کشور یک زمانی‌ یک عدهٔ قلیلی این کار را انجام میداده ‌اند بد نیست که به هالیوود پیشنهاد کنید تا ایران را بهتر به مردم دنیا بشناسانید.

با تشکر

یک شنونده

-- Elham ، Jul 13, 2009 در ساعت 12:05 PM

ما کی باید متوجه شویم که یک فیلم فقط یک فیلم است در باره همان موضوعی که مطرح می کند صدها مورد سنگسار در این 30ساله بوده که بسیار دردناکتر از این داستان هم بوده و ما وهیچ کس دیگر حق ندارد در این مورد فیلم بسازد چون ما حافظ وسعدی داریم و ایرانی در همه فیلمها باید گل وبلبل و خوب نشان داده شود خانم عزیز شما بهتر از من هزاران مورد جنایت بدتر و فجیع تر را شاهد بوده اید .قبلا هم به شما عرض کرده بودم که دلیل پیشرفت غربی هایی که الان در سایه شان دارید زندگی می کنید این بوده که ضعفها مشکلات خود را پنهان نمی کنند درباره ان بحث می کنند کتاب می نویسند و فیلم درست می کنند تا ان مشکل را بشناسند واز سر راه بر دارند . چند مورد فیلم برای شما مثال بزنم که فرانسویها وانگلیسیها و امریکاییها جامعه خودشان را به بی رحمانه ترین شکل مورد انتقاد قرار داده و کوبیده اند . وجالبتر از همه اینکه گناه را هم به گردن انها می اندازید و 2000سال پیش را با قرن 21 مقایسه می کنید .و واقعا می شود نتیجه گرفت که هر ایرانی چه بی سواد و چه مثل شما روشنفکر یک سانسور چی بالقوه است .و ضمنا قرار نیست کسی دینی را ریشه کن کند هر چیز باید در جای خودش قرار گیرد

-- بهروز ، Jul 13, 2009 در ساعت 12:05 PM

خانم آغداشلو با بازی مکرر در نقش تروریست و آدمکش یا حامیان آنها و اظهار نظر دربارۀ کودتا در انتخابات کنونی ایران در تلویزیون فاکس و بعد هم بازی در این فیلم نشان دادند که بسیار فرصت طلب و دنبال نمایش خودشان هستندو حرف هم میزنند انگار دارند فیلم بازی می کنند.
با حرف های خانم پارسی پور موافقم و متاسفم خانم آغداشلو به هالیوود راه پیداکرده اند و متاسفانه به نوعی نماینده زن ایرانی شده اند. خانم آغداشلو معرف و نماینده من نیست. در چنین شرایطی که دنیا دارد با افتخار به ایران نگاه می کند پخش چنین فیلمی خودش داستان یک فیلم دیگر است. هالیوود اگر دنبال بیان حقیقت و ظلم در خاورمیانه بود از نداشتن حق رانندگی زنان عربستان و سنگسار و قطع انگشت آنها حرف می زد. خانم آغداشلو حتی در یک مصاحبه گفتند گلشیفته فراهانی شانسی در اینجا ندارد و بهتر است برگردد ایران بازیگری کند. حق دارند. گلشیفته هرگز هر نقش مخربی را بازی نمی کند و حتما شانسش از خانم آغداشلو کمتر است.
با سپاس از خانم پارسی پور و نوشته به جا و به هنگامشان.
مهتاب

-- مهتاب صدیق ، Jul 13, 2009 در ساعت 12:05 PM

آفرین به این تحلیل شفاف و در انتها با نتیجه گیریِ کاملا عارفانهِ سرشار از وجهِ تسامح و تحمل...سبز باشید
باران از آلمان

-- baran ، Jul 13, 2009 در ساعت 12:05 PM

بسیار عالی‌ بود. اینروز ها از یک طرف دلمون واسه ایران خون و از طرف دیگه باید حرص بخوریم که این خانوم آغداشلو از موقعییت استفاده کرده و توی شبکهای مختلف این فیلمو تبلیغ می‌کنه و تازه تفسیر‌های سیاسی هم ارائه می‌کند

-- aram ، Jul 14, 2009 در ساعت 12:05 PM

در عجبم چرا معترض عنوان شدن واقعیت ها هستید وقتی جامعه ی ما در حال دست و پنجه نرم کردن با وحشیانه ترین قوانین بجا مانده از عصر حجر است تا کی سکوت و پنهانکاری.
پنهان کردن آنچه رخ می دهد از دید جهانیان چه کمکی به زنان جامعه ی ما می کند.
شاید هم از آنچه در کشورمان می گذرد بی خبرید وایران را تهران و 4 شهر بزرگش می دانید.
از همینجادرود و سپاس فراوان به شهره و همه ی ایرانیانی که با شهامت در امر روشنگری قدم برمی دارند.

-- پری سیما ، Jul 14, 2009 در ساعت 12:05 PM

98 % رو چطور حساب کردین؟ کسی مثل من رو هم که چون بعد از انقلاب بدنیا امدم بزور توی شناسنامه ام نوشته اند مسلمان جزو آن 98% حساب می کنید؟ با سیاه نمایی های این فیلم در مورد ایران مخالفم ولی چرا به جای واقع بینی در مورد اسلام سعی در اب کشیدن ظاهر اسلام دارید؟ حتما شما هم اعتقاد دارید که اسلام واقعی این نیست. میشه در طول تاریخ یک مثال از اسلام واقعی بیارید که سنگسار و ادم کشی و شلاق و قطع دست و پا نداشته باشه؟

-- سامان ، Jul 14, 2009 در ساعت 12:05 PM

- زمانه، اولين نوشته ام را سانسور كردي تو را به خدا اين يكي را سانسور نكن.

اين چه استدلالي است كه به خاطر لطمه نخوردن اسلام بايد در مقابل مرگ زجرآور و ناحق انسانها ساكت بمانيم.
حرمت جان حتي يك انسان از تمام مكاتب و عقايد بالاتر است.
سنگسار اتفاق گذشته نيست كه براي خوشايند متعصبين بخواهيم از آن اغماض كنيم بلكه هم اكنون و در آينده گريبان انسانها را مي گيرد. وقتي مي دانيد پديده اي هنوز در حال لگدمال كردن حرمت انسان است، آيا عادلانه است كه ساكت بمانيد، بلكه به كسي كه با هنرورزي اين پديده شوم را به چالش مي كشد بتازيد.
البته روي سخن من با اهالي ديار . . . كه چنين احكامي را تاييد مي كنند نيست. روي سخن من با كسي است كه خود را در زمره روشنفكران به شمار مي آورد ولي سكوت در مقابل قتل نفس را به خاطر ايمان مومنين لازم مي داند.
از كجا مي دانيد 98درصد مردم مسلمانند؟
نمي دانيد چقدر از مردم غيرمذهبي شده اند؟
نمي دانيد چقدر از آنها به اديان ديگر گرايش پيدا كرده و مي كنند؟
آيا به خاطر نماز خواندن مومنين، مثل آن شاطر، جايز است در مقابل حكم قتل افراد متهم به ارتداد ساكت باشيم؟ مي دانيد هم اكنون مريم و مرضيه كه به مسيحيت گرويده اند در آستانه اعدام قرار دارند؟ اينها را به نام همين اسلام شما انجام مي دهند.
آيا اگر كسي عليه اين حكم فيلم بسازد باز هم به ياد شاطر آن را محكوم مي كنيد؟ نكند شما هم مثل آن كامنت گذار (الهام) معتقديد اگر تعداد كساني كه به ناحق، به طور رسمي و در محضر وجدان جامعه كشته مي شوند كم! باشد،اشكالي ندارد؟
مسلماً بي تفاوتي در مقابل قتل ناحق انسانها، منش يك انسان آزاده، با كرامت و عدالتخواه نيست.

-- اميد ، Jul 14, 2009 در ساعت 12:05 PM

حناب بهرور شاید یک دلیل انتقاد بی پروا باشد ولی فراموش نکنید که دلیل اصلی استعمار کشورهای امثال ما بوده....

-- بدون نام ، Jul 14, 2009 در ساعت 12:05 PM

khanoom parsipoor aziz
mamaoon az naghde besyar ghashangetoon. man faghat meekham begam mardom az in film esteghbal nakhahand kard. Vaghtee to in zaman ke mardom to iran das be dast dadan va yek seda azadi ro talab meekonan ma be onvan ye Ironi kharej az keshvar chera bayad moozoo 100 sal pish to ye dohat ro be beenande kharej az keshvar neshoon bedeem ke fekr konan ke hame ironi a sangsar meekonan mesle zamanee ke bedoon dokhtaram hargez hame kharejee ha fekr meekardan hame mardaye ironi zaneshoono meezanan.

-- shahrzad Khonsari ، Jul 14, 2009 در ساعت 12:05 PM

متاسفانه برخی از حرف‌های درست خانم پارسی‌پور برای عقده‌گشایی یا اثبات تئوری‌های توطئه‌شان استفاده می‌کنند.سری اگر به سایت imdb بزنید،می‌بینید که نه کمپانی سازنده‌ی این فیلم و نه پخش‌کننده‌ی آن ربطی به هالیوود ندارند و این فیلم کاملاً مستقل تهیه شده.خوب یا بد،این فیلمی است که منبع فکری و اجرایی‌ش ایرانی‌های خارج از کشور هستند که متاسفانه نگاهی سطحی به وقایع داخل ایران دارند.

-- علیرضا ، Jul 15, 2009 در ساعت 12:05 PM

I have watched this film; I agree with the points well made in this article. I also believe such tragic injustices must be exposed, but the expose must be brought forth without acrimonious subjectivity, and fairly covered from all angles. As the author stated, let the world be made aware this cruel practice has no correlation to Islam and in fact predates Islam as evident in old Biblical text. Additionally, let it be known this inhumane act is a judicial import and absolutely un-Iranian. Moreover, stoning cases in Iran have been extremely rare and highly isolated. May the Omnipotent free our land from evildoers, and grant us the wisdom to comprehend the purity of our glorious roots. Payandeh baad IRAN, Irane azad.

-- Farshad ، Jul 15, 2009 در ساعت 12:05 PM

khanom pasi poor besiar azizam talilieh behsiar roshangaranehi bood man ham motahged hastam in masahleh yani sangsar bahyd bah amigetarin shekelh an bahresi shavad choon in fahghat dar mooredh yek yah doo zahn nahbousdh dar mooredeh tahmahmeh zahnahn irani booudeh vah mahnandeh shamshire hamisheh bahlahi sar zahnahn irani boodeh,vah ensahn hay ziadi rah che behtooreh mostahghim yah ghiereh moostahghim tahdid karedh hast.shana

-- بدون نام ، Jul 18, 2009 در ساعت 12:05 PM

به اظلاع دوستان تفسیر گذار می رسانم که شهره آغداشلو دوست من است و هنرمند بسیار درخور احترامی ست. این هم بسیار مهم است که او با تلاش و کوشش موفق شده وارد میدان کار هولیوود بشود. این فیلم کارگردان و فیلمنامه نویس هم دارد. روی سخن من بیشتر با این اشخاص بوده است. این فیلم ضعیفی ست و حیثیت ایرانی را زیر سوال می برد.
من خود درداستان دانش شیوا یک صحنه سنگسار دارم . منتهی این صحنه به نحوی تنظیم شده که در کنار هیولایانی که دست به این عمل می زنند لشکری از مردم شریف هم وجود دارند که رنج می برند و واکنش دارند. به عقیده من جتما باید از سنگسار فیلم ساخت اما به صورت سه بعدی.
اما کسانی که از آمار نود و هشت درصد شگفت زده شده اند باید توجه بفرمایند که این آمار درست است. منتهی تمامی کسانی که مسلمان تلقی شده اند آداب مذهبی را به جای نمی آورند . بسیاری نیز ار مذهب روی گردانده اند. در آینده البته این آمار عوض خواهد شد، اما فعلا چنین است.
من در یک برنامه مستقل به پرسش ها پاسخ داده ام که پخش خواهد شد.

-- شهرنوش پارسی پور ، Jul 20, 2009 در ساعت 12:05 PM

دیگه ایران اینقدر ها هم افغانستانی نیست بابا

-- بدون نام ، Jul 22, 2009 در ساعت 12:05 PM

من البته تاکنون فیلم را ندیده ام و فقط موفق شده ام خلاصه داستان ونقدهای متعددی را در باره آن بخوانم که تقریباً همگی داستان را یک جور روایت کرده اند.
بعنوان یک ایرانی زخم خورده و در عین حال پایبند به دیانت اسلام از خانم پارسی پور بابت نقد منصفانه و مشفقانه ودقیقشان سپاسگزاری میکنم
کاش آقای نورسته هم آنقدر عرق میهنی و ملی داشت که برای دستمالی اسکندریه را به آتش نمیکشید و داستان یک ده کوره را (حتی اگر واقعیت داشته باشد و اغراقی در آن نبوده باشد )بعنوان نمادی از کل میهن و مردم ایران به نمایش نمیگذاشت، شوربختانه تر آنکه او بیش از آنکه داستان ایران و ایرانی را به دیگران نشان داده باشد، بی هویتی و وطن فروشی و بی علاقگی خود را به خاک و میهنش ارائه کرده است.
ضمناً گفته خانم پارسی پور مبنی بر 98% مسلمان در ایران را قاطعانه تایید میکنم زیرا در رفراندوم ایران بیش از 2/98% به جمهوری اسلامی رای دادند که قطعاً بهایی و یهودی و ارمنی و ... دلیلی برای رای به شیوه حاکمیتی اسلام نداشته اند، ثانیاً اسلام اعم است از شیعه و سنی یا دراویش و حتی مسلمانانی که عملاً به مناسک دینی اسلام پایبند نیستند، زیرا هیچ یک ازین افراد در رزومه خود را غیر مسلمان ذکر نمیکنند

-- علی ، Jul 26, 2009 در ساعت 12:05 PM

سرکار خانم
لطقا ابتدا قرآن را بخوانید بعد نظر بدهید. چند آیه برای شما بیاورم که بیانگر زن ستیزی است که سنگسار هم جزو آن است. فکر می کنم که شما ایران زندگی نکردید و حتی از کوچکترین قوانین هم اطلاع ندارید پس از این گونه مطالب ننویسید.

-- نیلوفر ، Jul 27, 2009 در ساعت 12:05 PM

98% راجع به اون 98% نظر داده اند در حالیکه منظور مقاله چیز دیگری بوده و منظور از 98% هم صرفاً نشان دادن اکثریتی بودن اسلام در ایران است

-- میثم ، Jul 31, 2009 در ساعت 12:05 PM

You say you have a script on sangsaari that is better than our movie....good...make it.... I for one will buy a ticket and support it...and I promise I won`t write articles out of jealousy to discaurage people from seeing it....I love and respect artists who make movies about injustice that has been caused by Islam in our country....So, good luck with your project.

-- ali pourtash ، Aug 5, 2009 در ساعت 12:05 PM

در فراسوی تمامی نظریات و جمعبندی اندیشه های دوستان مخالف و موافق انچه که برجسته است سنگسار زن نگونبختی است که بی هیچ افق روشنی تنها ارزویش در ان لحظه یک تیر خلاص است و بس .از بدو بالغ شدنش اسیر پوشش ناخواسته و تحقیر هویت انسانیش و تن دادن به اوامر جنایتبار قرانی که در لوحه لوحه و سطرسطر کتابیست که همین ادمها با قلبی صاف و مطهر بر ان بوسه زده و با همین پاکنیتی مشتی سنگ را برداشته و روانه پیکر انسانی میسازند دیگر چه جای صحبت و بحثی باقی میگذارد و بیخود و بی جهت وارد مسائل بی ارزش دیگری شد . بنظر من انجام وظیفه هنرمندان برجسته ای چون اغداشلو - صیاد و سایرین بمنظور وسعت بخشیدن و متمرکز نمودن افکار مردم جهان به این نوع فاجعه کم نظیر که بنا به وظیفه ای که در خور توان در خود میبینند_ شایان ارج و قدر و سپاسگزاری است تا بی هیچ تامل و ژرف نگری این عزیزان را هم بنوعی سنگسار نمود

-- فریبرز سلطانی ، Sep 13, 2009 در ساعت 12:05 PM

بجای اظهار نظر های غیر کارشناسانه و بجای جنگیدن با عوامل فیلم حداقل توان خودتانرا برای نابودی فرهنگ و مذهب فلاکتبار اسلامی بکار ببرید . ایا تاکنون شلاق خورده اید ؟ زندانی حکومت اسلامی بوده اید ؟ در چاله سنگسار قرار گرفته اید ؟ ایا احساسشان کرده اید ؟ اگر نه - بجای سنگ اندازی و تفسیر فیلم و نگاه کردن به دهان مفسری دیگر و با نگرش عمیق به مسئله - در صدد پاک کردن صورت مسئله برایید

-- سیما ، Sep 13, 2009 در ساعت 12:05 PM

بجای اظهار نظر های غیر کارشناسانه و بجای جنگیدن با عوامل فیلم حداقل توان خودتانرا برای نابودی فرهنگ و مذهب فلاکتبار اسلامی بکار ببرید - ایا تاکنون شلاق خورده اید . زندانی حکومت اسلامی بوده اید . در چاله سنگسار قرار گرفته اید . ایا احساسشان کرده اید - اگر نه - بجای سنگ اندازی و تفسیر فیلم و نگاه کردن به دهان مفسری دیگر و با نگرش عمیق به مسئله- در صدد پاک کردن صورت مسئله برایید

-- سیما ، Sep 13, 2009 در ساعت 12:05 PM

چند هفته پيش از طريق يكي از دوستان مطلع شدم كه چنين فيلمي بر روي پرده سينما قرار دارد. از يكي ديگر از دوستانم كه ايراني است خواستم كه با هم بديدن اين فيلم برويم.

فيلم يك ابزار تبليغ جمعي و پروپاگانداست. نميتوان گفت كه فيلمي بدون غرض ساخته ميشود. اگر بدون قصد و منظور ساخته شود آنرا مستند ميگويند حتي فيلمهاي مستند هم با هدف خاصي ساخته ميشوند كه فيلمساز يا سفارش دهنده فيلم تفكري را براي القاء براي بيننده از قبل در نظر گرفته است
طنزهاي صبح جمعه با شما كه توسط مرحوم منوچهر نوذري اجرا ميشد را در ذهن دارم كه نقش آقاي ملون را بر عهده داشت. و فرد ديگري كه زرگنده نام داشت و باو ميگفت باز هم گند زدي. يكي از گندهايي كه در اين فيلم مشاهده شد اين بود كه خاله ثريا به خبرنگار ايراني-فرانسوي گفت آيا انگليسي بلدي؟ خوب وقتي فردي ايراني فرانسوي است چه نيازي به انگليسي دانستن دارد؟
نقد اساسي من اين است كه اين فيلم نه تنها بر ضد ايرانيان نيست بلكه ميخواهد مظلوميت ايرانيان و مخصوصا زنان را به منصه ظهور برساند و با بزرگنمايي هايي كه در سنگسار كردن بنمايش داده شد اين مطلب را بگويد كه ايرانيان و مخصوصا زنان به اسارت گرفته شده توسط يك ايدئولوزي سنگسار شده و چه بسا هر روز سنگسار ميشوند. مگر نه اين است كه در هيچ بخشي از زندگي ايرانيان به اسارت گرفته شده توسط شركت جمهوري اسلامي و شركا مورد آزار و تهديد قرار گرفته شده و حتي در مورد پوشيدن لباس و انتخاب مذهب و آزادي بيان در خفقان شديد قرار گرفته اند. كدامين اداره دولتي كاري را براي مردم يكروزه انجام ميدهد؟ وقتي شما جرات و جسارت انتقاد از يك كارمند جزء يك اداره دولتي را بخاطر عدم انجام بموقع كارتان نداريد و كارتان از امروز به فردا به تعويق مي افتد و بايد يك پارتي پيدا كنيد و يا اينكه سر كيسه را شل كنيد آيا سنگسار نميشويد؟
منظور اصلي اين فيلم همين است كه يك نفر مظلومانه بخاطر يك راهپيمايي در سكوت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زنداني شده و سپس مورد تجاوز قرار گرفته و شايد هم باتهام محارب بودن به مرگ محكوم شود. آيا اين همان سنگسار نيست؟ اگر وكيلي به حكم 10 سال زندان موكلش اعتراض كند و در پاسخ در عوض تقليل مدت محكوميت فرد را اعدام كنند همان داستان سنگسار نيست؟
نكته هايي را ميخواهم بازگو كنم كه به بقرار ذيل است:
1. شيادان به نام دين بخاطر مغارض شخصي از آن بهره برده و يا سوء استفاده ميكنند. خصوصا رهبران ديني در هر مرتبه اي
2. آيا دين خشونت ايجاد ميكند يا دينداران و دين فروشان
3. با سنگسار كردن يك فرد چه بهره اي به اجتماع ميرسد
4. عوام فريبي و سوء استفاده از خامي و سادگي مردم عامي باعث خشونت زائي ميشود
5. هر كس كه كتاب ديني در دست گرفت و لباس روحانيت پوشيد دليل بر معصوميت و روحانيت فرد نميشود
6. اين فيلم اخبار و گزارشي را به جهان اعلام كرد
7. ممكن است نمايش اين فيلم باعث تخريب چهره تمام ايرانيان در سراسر دنيا شود مانند فيلم بدون دخترم هرگز
8. چون عده قليلي (در يك روستاي دور افتاده) عملي ضد انساني انجام دادند نميتوان تمام مردم كشور را نيز شريك جرم دانست
9. آيا دادگاه صالحه اي وجود نداشت تا يك عده دسيسه باز حكم به سنگسار دهند
10. چرا مردان بايد اشرف بر زنان باشند
11. زن و مرد داراي شعور و احساس يكسان و برابر ميباشند ولي در جامعه اسلامي مردان از زنان برابرترند
12. قوانين هزاره هاي قبل را نميتوان به دنياي معاصر تحميل نمود خصوصا قوانين خشن و ضد انساني
13. قرون وسطي پس از قرنها در ايران تكرار شد وليكن اينبار نه باسم مسيحيت بلكه استبداد و بيدادگري باسم اسلام
14. اين داستان ترجمه داستاني است كه ابتدا يك زن آنرا به يك خبرنگار گفت سپس تبديل به كتاب شد و در آخر فيلم
15. اين داستان ترجمه يك ايدئولوزي است و بازگو كننده طعم آن
16. اين داستان در واقع شرح قصه داستان يك داستان ديگر است
17. اين داستاني تازه نيست
18. اين آخرين داستان نخواهد بود
19. اين داستان ادامه خواهد داشت ولي قصه گوئي ديگر آنرا بشكلي ديگر نقل خواهد كرد
20. وقتي فريسيان و كاتبان يهود زني زناكار را نزد مسيح براي حكم دادن بردند فرمود طبق شريعت موسي بايد سنگسار شود ولي اولين سنگ را كسي بيندازد كه تا بحال گناهي نكرده است و همگي او را ترك كردند و مسيح به زن گفت برو و ديگر گناه مكن و اين بود تغييري كه مسيح ايجاد نمود و ترجمه محبت و عشق بود

-- بهروز ، Dec 14, 2009 در ساعت 12:05 PM

حقیقت تلخ است؟هراس داری ازحقیقت؟ متاسفم که هنوز معنای واقعی هنر را نمیدانی وهنر را در سانسور تفسیر میکنی.

-- بدون نام ، Dec 16, 2009 در ساعت 12:05 PM

من خودم یکی از بازیگران این فیلم هستم. با اینکه خیلی به ایران و تصویر ایران در دنیا حساس ام ولی به نظر من اگر این فیلم بتونه حتی جان فقط یک انسان رو از مرگی چنین وحشتناک نجات بده، فیلم تونسته رسالت خودشو انجام بده.
به نظر من این فیلم نه با ایران و نه با اسلام هیچگونه ضدیت و دشمنی نداره و فقط سعی میکنه زشتی های یک عمل غیر انسانی - و به نظر من غیر اسلامی - به نام سنگسار رو به طور تاثیر گذاری نشون بده.
قبول دارم که نه سیروس و نه بتسی (کارگردان و فیلمنامه نویس) اطلاعات درستی از واقعیت های جامعه ایران نداشتند (حداقل در زمان نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم) و بخاطر بودجه کم فیلم هم نتونستن مشاورهای اجتماعی مناسبی استخدام کنن. و این یکی از بزرگترین نقطه ضعفهای این فیلم- از دید من- هست.
ای کاش بتونیم کمی تعصب های ملی و مذهبی مون رو کمتر کنیم و بجای اینکه ادای ملتهای متمدن رو در بیاریم و همش نگران تصور بقیه از خودمون باشیم، سعی کنیم بزرگ بشیم و کمی هم جهانی تر و انسانی تر فکر کنیم.

-- ارس ، Dec 23, 2009 در ساعت 12:05 PM

به نام خدا. سلام.
خانم پارسی پور بسیار نقد به جایی بود و بنده در یک سایت دیگر هم مشابه نقد شما را در مورد تحریف چهره واقعی ایرانیان عزیز نوشتم.
بنده یک طلبه هستم در یکی از شهرستانهای ایران.
در شهرهای مختلف زندگی کرده ام با انواع انسانها برخورد داشته ام انواع افراطها و تفریطها را دیده ام اما هیچ گاه چنین چهره خشن و بی رحمی حتی از افراطی ترین مردم ایران هم ندیده ام.
این فیلم یک دروغ و یک تهمت بزرگ است.
ایرانیان افراد بسیار مهربان و با گذشتی هستند و مخصوصا در ایران فعلی قوانین اسلامی اصلا اجازه نمی دهد که این چنین بدون گناه شخصی بخواهد سنگسار شود آن هم به دست پدر و پسران خودش!

البته به نظر بنده هم اکثریت جمعیت ایران را مسلمانان تشکیل می دهند ولی 98 درصد فکر نکنم باشند. منتها تذکر یک نکته ضروری است:
شخصی که پدر و مادرش مسلمان بوده اند و او بعد از آنها به طور رسمی اعلام تغییر مذهب نکرده باشد باز در آمار جزء مسلمانان محسوب می شود.
و گرنه اگر اسلام بنا بر واقعیت افراد باشد که درصد بسیار پایین تر می آید.
هر چند مسلما مردم مسلمان بسیار خوبی داریم.
خدا پشت و پناهشان در هر جای جهان.

-- سید ، Jan 19, 2010 در ساعت 12:05 PM

با سلام
متاسفم که باز هم مثل بیشتر مواقع، شاهد اظهار نظرهایی از روی شتابزدگی هستم. فیلم سنگسار ثریا را دیدم، فیلم بدون دخترم هرگز را هم دیده ام. اصلا قابل مقایسه نیستند. بدون دخترم هرگز، فیلمی است که اگر نخواهم بگویم مغرضانه است، می توان آن را ناآگاهانه و معلول عدم آگاهی شخصی که مدت کمی در بین ایرانیان زندگی کرده، دانست به اضافه این که خانم نویسنده می خواست عمل خود را در ربودن فرزندش، توجیه کند. اما فیلم سنگسار ثریا این گونه نیست. توجه کنید که همه مردم ده با این کار موافق نیستند اما در مقابل شوهر زن که از مامورین حکومتی است و آخوند و کدخدا و کمیته ای های اسلحه به دست چه می توانند بکنند؟ کجای فیلم همه را وحشی نشان داده اند؟ چرا دقت نمی کنید که همان ها هم که با سنگسار موافقند، تحت تاثیر آخوند هستند، یعنی همان تعالیم اسلامی!!!
سرکار خانم پارسی پور، آیا حتی امروزه که سال ها از ماجرایی که قصه اش در این فیلم اتفاق افتاده، گذشته دیگر حکم سنگسار صادر نمی شود؟ آیا نمی دانید که در همین لحظه چند نفر در سراسر ایران منتظر اجرای حکم سنگسارشان هستند؟ آیا نمی دانید که به راحتی و با شهادت دو یا حداکثر چهار شاهد، می توانند حکم سنگسار بدهند؟ چرا خود را به ندانستن می زنید و از آبرویی که برایمان باقی نمانده حرف می زنید؟ آیا برای آن که خود را موجه کنیم باید با عربستان یا کشورهای آفریقایی مقایسه شویم؟ ما ایرانی هستیم و ایرانی بودن فقط به حرف نیست. باید ارزش های خود را بشناسیم. به ما چه ارتباط دارد که در دیگر کشورها قوانین چه و چه است؟ آن ها هم مردمانی دارند که اگر ناراضی باشند می توانند اعتراض کنند، فیلم بسازند، قصه بنویسند، شعر بگویند و ...
آیا آلمان پس از سقوط هیتلر، نباید راجع به فجایع دوران نازیسم کتاب می نوشت و فیلم می ساخت که مبادا چهره اش در بین جهانیان مخدوش شود؟! با شما موافق نیستم هم وطن عزیز. باید هرچه بیشتر بدانیم و بدانند که همان اسلام که می گویید، چه بر سر یک جامعه آورده است. اسلام به عنوان یک ایدئولوژی می تواند در مساجد باشد نه در حکومت. و هر که خواست به آن باور داشته باشد و دستوراتش را عمل کند. نه بیشتر. همان گونه که امروزه مسیحیت عمل می کند.

-- معصومه ، Jan 22, 2010 در ساعت 12:05 PM

به نظر من شما نباید این قدر با دید منفی به قصد کارگردان و نویسنده از ساخت این فیلم نگاه کنید. ممکن است دست اندکاران فیلم در در این فیلم چهره مردم ده را بیش از حد سیاه نشان داده باشد (که لزوما نماینده مردم ایران نیستند بلکه نشان دهنده متولیانی است که از دین در جهت منافع خود استفاده میکنند و همچنین بیانگر تعصب افرادی است که بدون
تفکر و کور کورانه به دنبال آنها می روند) اما باید در نظر داشت که کارگردان در انتهای فیلم به هدف خود رسیده است و آن نشان دادن دقیق واقعیتی به نام سنگسار به چشم جهانیان است حتی به خود ما که گاهی
عادت کرده ایم بشنویم بر اساس قوانین جزایی کشورمان هنوز سنگسار اجرا می شود ولی شاید تصور دقیقی از آن را مانند تصویری که این فیلم از میزان خشونت و بی رحمی و شدت خونریزی اجرای این حکم نمایان می کند در ذهن نداشته ایم. مسلما بعد از نمایش این فیلم حساسیت ها نسبت به ادامه اجرای این حکم قرون وسطایی بالا می رود و تاثیر خود را خواهد گذاشت.

-- محمد ، Feb 8, 2010 در ساعت 12:05 PM

به نظر من شما نباید این قدر با دید منفی به قصد کارگردان و نویسنده از ساخت این فیلم نگاه کنید. ممکن است دست اندکاران فیلم در در این فیلم چهره مردم ده را بیش از حد سیاه نشان داده باشد (که لزوما نماینده مردم ایران نیستند بلکه نشان دهنده متولیانی است که از دین در جهت منافع خود استفاده میکنند و همچنین بیانگر تعصب افرادی است که بدون
تفکر و کور کورانه به دنبال آنها می روند) اما باید در نظر داشت که کارگردان در انتهای فیلم به هدف خود رسیده است و آن نشان دادن دقیق واقعیتی به نام سنگسار به چشم جهانیان است حتی به خود ما که گاهی
عادت کرده ایم بشنویم بر اساس قوانین جزایی کشورمان هنوز سنگسار اجرا می شود ولی شاید تصور دقیقی از آن را مانند تصویری که این فیلم از میزان خشونت و بی رحمی و شدت خونریزی اجرای این حکم نمایان می کند در ذهن نداشته ایم. مسلما بعد از نمایش این فیلم حساسیت ها نسبت به ادامه اجرای این حکم قرون وسطایی بالا می رود و تاثیر خود را خواهد گذاشت.

-- محمد ، Feb 8, 2010 در ساعت 12:05 PM

من خیلی متاسفم برای ایرانی ها این فیلم واقعا ضربه بزرگی به ایران و فرهنگ ایرانی می زنه اولا که هیچ وقت این خبرا توی ایران نیست دوما آمریکایی ها یه نگاه به جنایتهای خودشون بندازند که با سیاه پوستها و سرخ پوستها چه کردند چه بلاهایی که برسرشون نیاوردند حالا اومدن ادعای حقوق بشر می کنند
كاش فیلم ساز ها ونویسنده های ماهم تكانی بخود میدادند تا فیلمی از واقعیت های{اشبتاه ونا بهنجار} غرب ومخصوصا امریكا میساختند

-- شهره ، Apr 1, 2010 در ساعت 12:05 PM


من خیلی متاسفم برای ایرانی ها این فیلم واقعا ضربه بزرگی به ایران و فرهنگ ایرانی می زنه اولا که هیچ وقت این خبرا توی ایران نیست دوما آمریکایی ها یه ناگه به جنایتهای خودشون بندازند که با سیاه پوستها و سرخ پوستها چه کردند چه بلاهایی که برسرشون نیاوردند حالا اومدن ادعای حقوق بشر می کنند
كاش فیلم ساز ها ونویسنده های ماهم تكانی بخود میدادند تا فیلمی از واقعیت های{اشبتاه ونا بهنجار} غرب ومخصوصا امریكا میساختند

-- SHOHRE ، Apr 3, 2010 در ساعت 12:05 PM

١-تنها اقای پرویز صیاد به زبان روستایی صحبت میکند.-
٢-ثریا مثل بچه ٥ساله صحبت میکند.لباسش ارایش و طرز نگاه کردنش هیچ شباهتی به روستایی ندارد.---
٣- فیلم ٣٠٠ با بازی ایرانی های خارجی شده است.-
٤-محکوم کردن جنایت سنگسار +++
٥-ش اقداشلو بطور کامل کلیشه ای و بازاری پسند بازی میکند,بجای زبان روستایی لاتی صحبت میکند.---

نتیجه من = بیان حقیقت بطور اشتباه ,موجب از بین رفتن حق مظلوم میشود,و ادامه ظلم ظالم.از ماست که بر ماست.

-- Behnam ، May 27, 2010 در ساعت 12:05 PM

بهروز: "دلیل پیشرفت غربی هایی که الان در سایه شان دارید زندگی می کنید این بوده که ضعفها مشکلات خود را پنهان نمی کنند درباره ان بحث می کنند کتاب می نویسند و فیلم درست می کنند تا ان مشکل را بشناسند واز سر راه بر دارند". مسئله همینه که اونها هم خودشون رو نقد میکنند و هم دیگران رو ولی دیگران رو نه چندان منصفانه نقد میکنند. شاهدش هم چندین فیلم و داستان که یکیش هم همینi. ما هم هر وقت که بتونیم به قدرت و ظرفیت نقد خودمون برسیم و پیش از اونکه دیگران نقطه ضعفهامون رو با بی رحمی به خودمون نشون بدن خودمون این کار رو بکنیم و اونها رو ببینیم میتونیم راه رو نقدهای غیرمنصفانه ببندیم. در غیر این صورت، همین میشه که الان هست.

-- مسعود ، Jun 6, 2010 در ساعت 12:05 PM

اقای بهروز
شما خیلی خوب مغلطه میکنید.
اگر سواد روز دارید ,سری به کتب و رایانه بزنید,تا بفهمید کسانی که شما زیر سایه انها زندگی میکنید(نه من),چه جنایتهای پنهانی و اشکار میکنند.
سنگسار وحشیانه است.شک نیست.اما با امسال ٣٠٠ و این فیلم فقط باعث جلب توجه میشود,مردم و تاریخ ایران ابزار شهرت کارگردانان جویا نام شده.

بیان حقیقت بطور اشتباه ,موجب از بین رفتن حق مظلوم میشود,و ادامه ظلم ظالم.از ماست که بر ماست.

-- Behnam ، Jun 6, 2010 در ساعت 12:05 PM

دوستان، آندسته از ایرانیهایی که خود را مسلمان می پندارند، لزوما" مسلمان نیستند. تصوری خود ساخته از اسلام دارند و هیچوقت با آغوش باز به مذاهب دیگر فرصت تبلور نداده اند. بنابر این اگر حتی ایرانیان را همگی مسلمان بخوانیم، حق کلام را نگفته ایم.

-- بردیا ، Oct 21, 2010 در ساعت 12:05 PM

واقعا من هم بعد از دیدن فیلم خیلی ناراحت شدم که شهره اغداشلو ابروی هر چه ایرانیست برده .واقعا اگر با دولت ایران مشکل داریم چطور و با چه دلیلی خودمان را میتوانیم راضی کنیم که همچین فیلمی بازی کنیم.وخودمان و ملتی که خودمان هم عضوی از آن هستیم را به گند بکشیم.یعنی این خانم اغداشلو کلا ایرانی بودنشان را فراموش کرده اند ؟آیا فامیل ایشان هم همچین رفتاری دارند؟یا خودشان ؟!

-- ایرانی ، Dec 23, 2010 در ساعت 12:05 PM