تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تحصن در مقابل سازمان ملل برای آزادی ستوده

شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل به همراه شش تن ديگر از فعالان زن، در اعتراض به وضعيت نسرين ستوده، وکيل زندانی در ايران، از روز دوشنبه ۲۹ آذر در مقابل دفتر سازمان ملل در ژنو تحصن می‌کنند.

به گزارش راديو زمانه اين فعالان زن به دليل بی‌توجهی مسئولان قضايی ايران به وضعيت نسرين ستوده که بيش از ۱۰۳ روز است که در زندان به‌سر می‌برد و برای دومين بار دست به اعتصاب غذا زده است اين تحصن را انجام می‌دهند. آن‌ها از مردم درخواست کرده‌اند که به اين اعتراض عمومی بپيوندند.






شيرين عبادی، خديجه مقدم، منصوره شجاعی، پروين اردلان، شادی صدر، آسيه امينی و محبوبه عباس‌قلی‌زاده با اعلام اين تحصن طی بيانيه‌ای از همه مردم، به‌ويژه فعالان زن و فعالان حقوق بشر درخواست کرده‌اند که با اعتراض به وضعيت نامناسب نسرين ستوده در زندان، خواستار آزادی وی شوند.

اين فعالان زن در مورد وضعيت نسرين ستوده در زندان نوشته‌اند که پس از پايان يافتن تحقيقات مقدماتی و ختم دادرسی حداکثر طی يک هفته می‌بايستی نسبت به اتهام وی اظهارنظر شود.

اين فعالان زن نگرانی عميق خود را نسبت به خطری که جان اين وکيل زندانی را تهديد می‌کند ابراز داشته‌اند

آن‌ها افزوده‌اند که بر اساس مقررات قضايی ايران، پس از شروع محاکمه نگهداری زندانی در سلول انفرادی ممنوع است اما نسرين ستوده از نخستين روز بازداشت تاکنون در سلول انفرادی به سر می‌برد و به درخواست‌های مکرر او و وکلايش برای آزادی به قيد وثيقه توجهی نشده است و در نتيجه خانم ستوده به اجبار در اعتراض به عدم رعايت قوانين از تاريخ ۱۳ آذر، دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

اين هفت فعال زن تأکيد کرده‌اند که در اين مدت نه تنها به درخواست‌های قانونی نسرين ستوده ترتيب اثر داده نشده، بلکه به اتهامات جديدی همچون عدم رعايت حجاب اسلامی نيز متهم شده است.

به همين خاطر اين فعالان زن نگرانی عميق خود را نسبت به خطری که جان اين وکيل زندانی را تهديد می‌کند ابراز داشته‌اند.

آن‌ها نوشته‌اند: «از کليه آزادانديشان جهان، فعالان حقوق زن و از اعضای خانواده جهانی حقوق بشر درخواست داريم در همبستگی با اين حرکت خواهران‌شان برای آزادی هرچه سريع‌تر نسرين ستوده به ما ملحق شوند و به هر شيوه ممکن، از پيوستن به تحصن گرفته تا ارسال ای‌ميل و نامه اعتراضی به دولت ايران، يا تجمع در مقابل سفارتخانه‌های ايران در کشورهای مختلف يا به هر شيوه ممکن ديگری، ما را ياری کنند تا صدای حق‌طلبی همراه دربندمان را به گوش جهانيان برسانيم.»

نسرين ستوده که عمدتاً وکالت پرونده‌های حقوق بشری را در ايران بر عهده دارد، ۱۳ شهريور ٨٩ پس از مراجعه به دادگاه، بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوين زندانی است.

بر اساس خبری که روز گذشته منتشر شد نسرين ستوده، بر اثر ادامه اعتصاب غذای خشک و به دليل وخامت حالش به بهداری زندان متنقل شده است.

پيش از اين يک بار در دهم مهرماه ٨٩، شيرين عبادی به همراه سازمان عفو بين‌الملل، ديده‌بان حقوق بشر، کميسيون بين‌المللی قضات، فدراسيون بين‌المللی حقوق بشر، ليگ ايرانی دفاع ازحقوق بشر، اتحاديه بين‌المللی وکلا، سازمان جهانی عليه شکنجه و کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نسبت به ادامه بازداشت بدون اتهام و يا محاکمه نسرين ستوده در ايران اعتراض کرده بودند.

نسرين ستوده فارغ‌التحصيل حقوق بين‌الملل است. مدارک ليسانس و فوق ليسانس‌اش را از دانشگاه شهيد بهشتی دريافت کرده است و در سال ۱۳۸۲، کار خود را به طور رسمی به‌عنوان وکيل دادگستری آغاز کرد.

وی برنده جايزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بين‌الملل در سال ۲۰۰۸ است و در روزنامه‌هايی چون توس و نشاط مطالب حقوقی می‌نوشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما همه نیز با شما هم صدایم

-- بدون نام ، Dec 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)