تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بیانیه کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران به مناسبت دوازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده بیانیه‌ای صادر کرد و در این بیانیه خواستار مجازات آمران و عاملان قتل‌ها و حذف سانسور شد.

کانون نویسندگان ایران در آستانه برگزاری دوازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری، شاعر سرشناس و محمد جعفر پوینده، مترجم نام‌آشنا بیانیه‌ای صادر کرد. این کانون در این بیانیه یادآوری کرد که آمران و عاملان قتل‌های زنجیره‌ای هنوز بازداشت نشده و به مجازات نرسیده‌اند.


کانون نویسندگان ایران در این بیانیه نوشت: «اکنون همگان می‌دانند که قتل‌های سياسی سال ۷۷ موسوم به قتل‌های زنجيره‌‌ای جريانی برای حذف فيزيکی دگرانديشان و آزادی‌خواهان بود. اين جنايت با قتل ددمنشانه‌ فعالان سياسی داريوش فروهر و پروانه‌ اسکندری آغاز شد و با ربودن و خفه کردن دو يار سربلند کانون نويسندگان ايران، محمد مختاری و محمدجعفر پوينده، به اوج رسيد و برای جانيان آدمکش چيزی جز نفرت و خشم مردم ايران و جهانيان در پی نداشت.»

کانون نویسندگان ایران پس از یادآوری بازتاب قتل‌های زنجیره‌ای در جامعه می‌نویسد: « طی سال‌هايی که از اين جنايت می‌گذرد نه‌تنها ابتدايی‌ترين خواسته‌های انسانی ناديده گرفته شد، بلکه با سرکوب و دستگيری و حبس و سانسور فضايی سربی بر جامعه حاکم کردند و گوی سبقت را از خودکامگان قرون‌وسطايی ربودند. اکنون اعمال زور و سرکوب شيوه‌ی رايج در چهارگوشه‌ی کشور است. يورش به خانه‌ها،‌ دستگيری‌های گسترده،‌ دادگاه‌های عدالت‌ستيز و محکوميت‌های طولانی ابعادی وسيع می‌يابد. بسياری از منتقدان اجتماعی بدون ارايه‌ی کوچک‌ترين مدرکی در زندان‌ها به سر می‌برند و کار به جايی رسيده است که وکلای مدافع حقوق زندانيان سياسی نيز دستگير و زندانی می‌شوند.»

کانون نویسندگان ایران خواهان معرفی و محاکمه آمران و عاملان قتل‌های زنجیره‌ای، آزادی زندانیان سیاسی و حذف سانسور از تمامی زمينه‌های اجتماعی و فرهنگی و تأمين آزادی انديشه و بيان برای همگان شد

کانون نویسندگان ایران در ادامه این بیانیه به آمران و عاملان قتل‌ها اشاره می‌کند و می‌نویسد: «از يک سو، سعيد امامی را از ميان بردند، و با صدور قرار موقوفیِ تعقيب و بدين‌سان حذف همه‌ی اقارير او از پرونده، رابطه‌ی بالا و پايين در آمريت و اجرای اين قتل‌ها يک‌سره گسسته شد. سپس پرونده را از طول و عرض و ارتفاع مثله کردند و سرانجام مشتی عوامل اجرايیِ خرده‌پا را به محاکمه‌ای کشيدند که جريان دادرسی آن ماهرانه از پيش تعيين شده بود. و سرانجام ناصر زرافشان، يکی از وکلای خانواده‌های قربانيان، محاکمه و به «جرم» دفاع از موکلان خود به پنج سال زندان محکوم شد.»

سپس کانون نویسندگان ایران ضمن گرامی‌داشت یاد محمد مختاری و محمد جعفر پوینده خواهان معرفی و محاکمه امران و عاملان قتل‌های زنجیره‌ای، آزادی زندانیان سیاسی و حذف سانسور از تمامی زمينه‌های اجتماعی و فرهنگی و تأمين آزادی انديشه و بيان برای همگان شد.

محمد مختاری، شاعر و محمد جعفر پوینده، مترجم از اعضای کانون نویسندگان ایران و همچنین عضو هیأت دبیران آن بودند. این دو نویسنده و شاعر نام‌آشنا در پاییز ۱۳۷۷ ترور شدند. ترور او آنها همراه با ترور داریوش فروهر و پروانه اسکندری به قتل‌های زنجیره‌ای معروف شد و مقامات وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعتراف کردند که این قتل‌ها به دست عوامل این وزارتخانه صورت گرفته‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا که جنبش سبز را شکستند اعلامیه میدهند تا بگن ما هنوز هستیم. اما به حکم زندانی شرف اهل قلم و توکلی و .... اعتراضی نمی کنند

-- framasonery ، Dec 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)