رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ آبان ۱۳۸۹

بزرگ‌ترین نویسنده هلند درگذشت

هری مولیش، نویسنده‌ سرشناس هلندی، شنبه‌شب، هشتم آبان‌ماه در آمستردام درگذشت.

به گزارش خبرگزاری‌های جهان، هری مولیش، نویسنده‌ آثار ماندگاری مانند «کشف آسمان» و «سوءقصد» شنبه‌شب،هشتم آبان‌ماه در خانه‌اش در آمستردام در اثر پیامدهای ابتلا به بیماری سرطان در ۸۳ ‌سالگی درگذشت.


هری مولیش در سال ۱۹۲۷ در یک خانواده‌ نظامی و در شهر هارلم در هلند متولد شد. پدر او افسر ارتش اتریش و مادرش یک زن یهودی آلمانی، اهل شهر فرانکفورت بود.

مهم‌ترین مضمون آثار او که شامل رمان، داستان بلند، نمایشنامه، شعر و حتی اپرا می‌شود، فجایع جنگ جهانی دوم در امپراتوری سوم آلمان است.

او در آثارش نشان می‌دهد که چگونه انسان‌ها در حکومت‌های توتالیتر سازش می‌کنند و شریک جنایتکاران می‌شوند و در همان حال چنین وانمود می‌کنند که زندگی روزانه به روال عادت‌هاشان ادامه می‌یابد.

آثار او خوانندگان بسیاری در سراسر جهان یافت و به‌زودی به یک نویسنده سرشناس جهانی تبدیل شد. برخی از رمان‌های او به ۳۰ زبان ترجمه شده‌اند.

هری مولیش در آثارش نشان می‌دهد که چگونه انسان‌ها گاهی با جنایتکاران همدست می‌شوند و در همان حال وانمود می‌کنند که اتفاقی نیفتاده است.

سال‌ها نام هری مولیش در فهرست نامزدهای جایزه نوبل قرار داشت، اما هرگز این جایزه به او تعلق نگرفت.

هری مولیش که به طنز و مطایبه شهرت داشت، گفته است: «من قصد نداشتم نویسنده شوم. آرزویم این بود که شیمی‌دان شوم و نوبل شیمی به من تعلق بگیرد و آن را رد کنم. دلم می‌خواست شعبده‌باز، سارق بانک یا یک قدیس بشوم، اما متأسفانه نویسنده شدم.»

از هری مولیش سال‌ها به‌عنوان یکی از سه نویسنده بزرگ هلند یاد می‌شد. او در سال ۱۹۶۱ به‌عنوان خبرنگار در محکمه آیشمن، معمار و مبتکر هولوکاست در زمان جنگ جهانی دوم، که در اسرائیل برگزار شد حضور داشت.

او در سال ۱۹۶۲ با هانا آرنت، جامعه‌شناس یهودی آشنا شد و این آشنایی به یک دوستی پایدار انجامید. هانا آرنت هم به‌عنوان گزارشگر در محکمه آیشمن که در آن زمان خبرساز بود و یک حادثه تاریخی به‌شمار می‌آمد حضور داشت.


مولیش در رمانی به نام سوءقصد که در سال ۱۹۸۲ منتشر کرد و در نزد خوانندگان اقبال گسترده‌ای یافت، سرگذشت یک افسر پلیس هلندی را روایت می‌کند که به‌ جان او به‌دلیل همکاری خیانتکارانه‌اش با فاشیست‌های آلمانی سوءقصد شد.

در سال ۱۹۹۲ با انتشار رمان «کشف آسمان» که به رابطه‌ علم و مذهب می‌پردازد به شهرت جهانی دست یافت. این کتاب در ماه مارس ۲۰۰۷ توسط روزنامه‌ هلندی‌زبان آن آر سی به‌عنوان بهترین رمانی که در همه دوران‌ها در هلند منتشر شده است، معرفی شد.


منتقدان ادبی در هلند آثار هری مولیش را از نظر ادبی با آثار توماس مان مقایسه می‌کنند. از او بیش از ۶۰ اثر به یادگار مانده است.

هری مولیش که از نوبل ادبی بی‌نصیب ماند، جوایز و افتخارنامه‌هایی را که در طول زندگی پربار ادبی‌اش دریافت کرده بود، در یک کارتن نگه می‌داشت.

Share/Save/Bookmark