رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ مهر ۱۳۸۹

پايان ديدار نهم هوگو چاوز از ايران

رئيس جمهور ونزوئلا شامگاه چهارشنبه تهران را ترک کرد. در ديدار نهم چاوز از ايران ۱۱ سند همکاری بين دو کشور امضا شد. دو رئيس دولت مواضع مشترک خود را در برابر آمريکا و کشورهای غربی اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، در سفر دو روزه رئيس‌جمهور ونزوئلا به ايران افزون بر مذاکرات سران و مقامات دو کشور، ۱۱ يادداشت تفاهم و قرارداد همکاری در حوزه‌های نفت و انرژی، صنعتی و بازرگانی به امضا رسيد.


محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، شامگاه چهارشنبه در پايان سفر چاوز و پس از امضای ۱۱ سند همکاری طی سخنانی اعلام کرد که مواضع دو کشور درباره اداره کشورهای خود و تأثيرگذاری و مديريت جهانی «بسيار به هم نزديک است.»

احمدی‌نژاد و چاوز تأکيد کردند که «امپرياليسم در ورطه سقوط قرار گرفته و با مقاومت و همکاری ملت‌های آزادی‌خواه با سرعت بيشتری به سوی نابودی سوق می‌يابد.»

گفته می‌شد سفر چاوز به ايران به موضوع اختلافات ايران و روسيه نيز مربوط می‌شود

محمود احمدی‌نژاد گفت: «دو کشور برای برچيدن نظام ظالمانه حاکم بر جهان و برقراری نظم جديد بر اساس عدالت متحد و مصمم هستند.»

احمدی‌نژاد دموکراسی غرب را چيزی جز «ديکتاتوری خشن» ندانست و افزود: «اگر روزی تعداد محدودی از دولت‌ها و ملت‌های مستقل در جبهه ضد استکباری ايستاده بودند اما امروز در جهان، صفوف طولانی از رؤسای دولت‌ها و ملت‌های انقلابی تشکيل شده است.»

هوگو چاوز ضمن محکوم کردن تهديدات نظامی و تحريم‌ها عليه ايران گفت: «ما در کنار يکديگر در مقابل امپرياليسم مقاومت خواهيم کرد و مسلماً پيروز خواهيم شد.»

وی افزود: « تمام سعی و تلاش دو کشور اين است که از مجرای همکاری‌های مشترک اتحاد خود را برای ساختن دنيای جديد گسترش دهند.»

يادداشت تفاهم همکاری در بخش نفت‌کش، موافقت‌نامه تشکيل شرکت مشترک نفت بين شرکت پتروپارس ايران و شرکت نفت ونزوئلا، قرارداد مشارکت شرکت نفت ونزوئلا در فاز ۱۲ پارس جنوبی از جمله موارد مورد توافق دو کشور بود.


در بيانيه مشترک دو کشور ضمن پشتيبانی از برنامه هسته‌ای ايران و محکوم نمودن تحريم‌های جهانی عليه اين کشور، وقايع اکوادور به‌عنوان يک «کودتا» و همچنين اقدامات نظامی اسرائيل محکوم و از مردم فلسطين دفاع شد.

هوگو چاوز در رأس يک هيئت بلندپايه شامگاه دوشنبه به ايران وارد شده بود. گفته می‌شد سفر وی به ايران به موضوع اختلافات ايران و روسيه نيز مربوط می‌شود.

چاوز پيش از سفر خود به ايران به روسيه رفت و قراردادهای مختلفی با اين کشور امضا کرد.

ساخت نيروگاه هسته‌ای هزار و دويست کيلوواتی با کمک روسيه که روز جمعه گذشته خبر آن منتشر شد، از جمله اين قراردادهاست. افزون بر اين قرارداد نظامی بين اين دو کشور به ارزش دو ميليارد دلار امضا شد.

از سوی ديگر روز شنبه گذشته روسيه اعلام کرد سامانه موشکی اس۳۰۰ که قرار بود به ايران تحويل داده شود، ممکن است به ونزوئلا واگذار گردد.

سايت‌های مدافع دولت ايران نيز در چند روز اخير نوشتند که سامانه موشکی اس۳۰۰ قرار است از طريق ونزوئلا به ايران برسد و اين موضوع را نشانی از «عقب‌نشينی» مسکو دانستند.

با اين‌حال روز گذشته سردار احمد وحيدی، وزير دفاع ايران با اشاره به خبرهای مبنی بر خريد موشک‌های اس۳۰۰ از ونزوئلا، اين مطلب را شايعه دانست.

Share/Save/Bookmark