رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ مرداد ۱۳۸۹

راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر آغاز شد

مرحله مقدماتی راه‌اندازی نيروگاه بوشهر امروز با حضور هيئت روسی به سرپرستی سرگئی کريينکو، مدير کل «روس اتم»، سازمان انرژی اتمی دولت روسيه و مجری طرح نيروگاه بوشهر، علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران و ۲۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی، آغاز شد.

مرحله مقدماتی عبارت است از انتقال سوخت هسته‌ای مورد نياز به استخر هم‌جوار رآکتور، تا پس از مدتی از استخر به قلب رآکتور منتقل شده و نيروگاه شروع به توليد برق کند.


علی‌اکبر صالحی و سرگئی کريينکو در نشست مطبوعاتی

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا)، سوخت نيروگاه بوشهر برای اولين بارگذاری شامل ۱۶۳ مجتمع سوخت می‌باشد که پس از استقرار در ساختمان رآکتور و انجام بازرسی‌های لازم به داخل قلب رآکتور منتقل می‌شود.

علی‌اکبر صالحی پيش از اين گفته بود که از زمان سوخت‌گذاری در قلب رآکتور تا يک ماه و نيم بعد، رآکتور به ۵۰ درصد قدرت خود خواهد رسيد و در اين زمان به شبکه سراسری برق متصل خواهد شد و رسيدن رآکتور به صد در صد قدرت خود ۶ الی ۷ ماه زمان می‌برد.

صالحی: همراهی روسيه موجب جاودانه‌شدن اين کشور در تاريخ ايران خواهد شد

علی‌اکبر صالحی و سرگئی کريينکو امروز به‌مناسبت آغاز راه‌اندازی نيروگاه بوشهر در يک نشست مطبوعاتی‌ شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در اين نشست رئيس سازمان انرژی اتمی روسيه گفت: «اين پروژه از آن جهت مهم است که روسيه پای‌بندی خود به تعهدات‌اش را در اين زمينه نشان داد.»

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران نيز گفت: «همراهی روسيه در راه‌اندازی نيروگاه بوشهر موجب ثبت نام اين کشور در تاريخ زرين ايران شده و همچنين موجب جاودانه‌شدن روسيه در تاريخ ايران خواهد شد.» وی افزود «تهران در تامين سوخت رآکتور بوشهر به روسيه اعتماد کامل دارد.»

در حاشيه اين نشست مطبوعاتی، جمهوری اسلامی ايران و فدراسيون روسيه با حضور مقامات دو کشور در بوشهر سه سند همکاری در راستای راه‌اندازی اين نيروگاه امضا کردند.

سند نخست، گواهی کارفرما و پيمانکار نيروگاه اتمی بوشهر جهت اعلام نيروگاه هسته‌ای بوشهر به‌عنوان يک نيروگاه راه‌اندازی شده است.

در سند دوم مقامات دو کشور با صدور توافق‌نامه‌ای مقرر کردند شرکت مشترکی جهت همکاری در زمينه نيروگاه‌های هسته‌ای بوشهر از جمله بهره‌برداری مطمئن از اين نيروگاه، تاسيس شود.

بر اساس يادداشت تفاهم سوم، طرفين در راستای انجام برخی اقدامات که تا زمان راه‌اندازی کامل نيروگاه اتمی بوشهر لازم است، توافق کردند.

دو روز پيش سرگئی لاورف، وزير امور خارجه روسيه از کمک‌های اين دولت به جمهوری اسلامی ايران در ساخت اين نيروگاه دفاع کرد و گفت: «ايران اطمينان داده است که از انرژی اتمی در اين نيروگاه تنها به منظور مقاصد غير نظامی استفاده خواهد کرد.»

وی افزود: «اين مهم‌ترين حلقه‌ای است که می‌تواند ايران را به منع گسترش فعاليت‌های هسته‌ای متعهد گرداند.»

در پی انتشار خبر بازگشايی نيروگاه اتمی بوشهر در هفته گذشته، از سويی، آمريکا آن را نشانه‌ای از «عدم نياز» ايران به دنبال‌کردن برنامه مناقشه‌برانگيز غنی‌سازی خود دانست و از سوی ديگر، برخی رسانه‌های خبری جهان به گمانه‌زنی در باره احتمال حمله اسراييل به اين نيروگاه پرداختند.

حتا جان بولتون، سفير پيشين آمريکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که اسرائيل ديگر زمان زيادی برای حمله به اين نيروگاه ندارد.

ساخت نيروگاه اتمی بوشهر پيش از پيروزی انقلاب اسلامی در ايران توسط کمپانی زيمنس آلمان آغاز شد اما با پيروزی انقلاب متوقف گرديد تا اين‌که از سال ۱۹۹۷ کمپانی «اتم استروی اکسپورت» روسيه احداث آن را تکميل کرد.

پيش از اين، علی‌رغم انتظار مقامات ايران در راه‌اندازی هر چه سريع‌تر اين نيروگاه، دولت روسيه هر بار به دلايل گوناگون اين امر را به تعويق انداخته بود.

Share/Save/Bookmark