رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ مرداد ۱۳۸۹

پايان عمليات نظامی آمريکا در عراق

رسانه‌های ايالات متحده آمريکا اعلام کردند که عمليات نظامی اين کشور در خاک عراق به‌طور رسمی پايان يافت.
بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، صبح‌گاه پنج‌شنبه ۱۹ آگوست به وقت محلی، يک کاروان نظامی با آخرين نيروهای رزمی آمريکايی از مرز عراق عبور کرده و وارد کويت شده است.

خروج آخرين نيروهای رزمی آمريکا از عراق دو هفته زودتر از موعدی صورت می‌گيرد که دولت آمريکا برای خروج نيروهای خود در نظر گرفته بود.


طبق اعلام قبلی قرار بود اين نيروها تا ۳۱ آگوست خاک عراق را ترک کنند.

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه ۱۲ آگوست گفته بود: «ما طبق زمان‌بندی اعلام شده، تا پايان ماه آگوست به عمليات نظامی در خاک عراق پايان می‌دهيم.»


خروج نزديک به ۱۴ هزار سرباز آمريکايی از روز شنبه گذشته آغاز شده بود

فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا به شبکه تلويزيونی «ام. اس ان. بی. سی» گفت که پايان عمليات نظامی آمريکا در خاک عراق به معنای پايان هفت سال «عمليات آزادی عراق» است. وی از خروج نيروهای رزمی ارتش آمريکا از خاک عراق به‌عنوان «لحظه‌ای تاريخی» نام برد.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا عصر روز گذشته، پيش از آن که خبر خروج نيروهای آمريکايی منتشر شود؛ در اوهايو گفت: «ما به وعده خود عمل می‌کنيم. ماموريت نظامی ما در قبال عراق پايان می‌يابد.»

براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، خروج نزديک به ۱۴ هزار سرباز آمريکايی از بغداد، از روز شنبه گذشته آغاز شده بود. اين نيروها بدون استفاده از هواپيما، ۵۸۰ کيلومتر را زمينی به سوی مرز کويت طی کردند.

روزنامه‌نگاران حاضر در ارتش آمريکا اجازه نداشتند تا صبح امروز و ورود آخرين سرباز به خاک کويت، خبر خروج کامل نيروهای آمريکايی را اعلام کنند تا خطری جان سربازان را تهديد نکند.

براساس اطلاعات شبکه تلويزيونی «سی‌ان‌ان» اکنون تنها ۵۶ هزار سرباز آمريکايی در عراق به‌سر می‌برند. ۶ هزار نفر از نيروهای ويژه آمريکا نيز قرار است تا آخر اين ماه خاک عراق را ترک کنند.

از اول سپتامبر نيز قرار است عمليات «افق تازه» آغاز شود. اين عمليات آموزش نيروهای امنيتی عراق در مقابله با تروريسم، توسط ۵۰ هزار سرباز باقی‌مانده ارتش آمريکا در اين کشور است.

طبق برنامه باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، نيروهای باقی‌مانده ارتش آمريکا در عراق تا پايان سال ۲۰۱۱ ميلادی خاک عراق را ترک خواهند کرد.

از زمان اشغال نظامی عراق در ماه مارس ۲۰۰۳ تا کنون ۴۴۰۰ سرباز آمريکايی کشته شده‌اند.

باراک اوباما بازگشت کامل نيروهای نظامی آمريکا از خاک عراق را به منظور تمرکز بيش‌تر بر افغانستان و مبارزه با تروريسم در خاک اين کشور ارزيابی کرده است.

پايان عمليات نظامی ارتش آمريکا به معنای پذيرش مسئوليت بزرگ امنيت اين کشور توسط دولت عراق است.

هفته گذشته، ژنرال بابکر زيباری، رئيس ستاد مشترک ارتش عراق، نگرانی خود را از خروج نيروهای نظامی آمريکا اعلام کرد.

وی گفت نگران است که با رفتن ارتشيان آمريکا، عراق به خلأ امنيتی دچار شود و نيروهای ضد دولتی به آشوب و ناامنی در کشور دامن بزنند.

ژنرال زيباری افزود «ارتش عراق تا سال ۲۰۲۰ قادر نخواهد بود امنيت کشور را تضمين کند، لذا نيروهای آمريکايی بايد حداقل تا ۱۰ سال ديگر در عراق بمانند.» او گفت: «نيروهای آمريکايی به راحتی عراق را ترک خواهند کرد، اما پس از آن مشکلات شروع خواهد شد. سياست‌مداران بايد راهی برای پرکردن اين خلاء پيدا کنند.»

پيش از آغاز خروج نيروهای آمريکايی، شورشيان حملات خود به نيروهای امنيتی عراق را افزايش دادند.

دو روز پيش، شديدترين عمليات تروريستی از آغاز امسال تا کنون، در عراق صورت گرفت. در اين بمب‌گذاری که در مقر داوطلبين شرکت در ارتش عراق انجام يافت ۵۸ نفر کشته شدند.

در ماه مه گذشته و در يک سری عمليات تروريستی نيز ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

Share/Save/Bookmark