رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ مرداد ۱۳۸۹

الظواهری: ترکيه با اسرائيل همکاری می‌کند

ايمن الظواهری، نفر دوم شبکه تروريستی القاعده، ترکيه را متهم کرد که با اسرائيل همکاری می‌کند و «مسئول کشتار مردم مسلمان افغانستان» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الظواهری در پيام ويدئويی خود که بر روی يک تارنمای اسلامی منتشر شده‌ از مردم ترکيه خواسته‌است که دولت خود را به‌خاطر همکاری با اسرائيل مورد بازخواست قرار دهند.


معاون القاعده در اين پيام ويدئويی گفته‌است: «آنکارا تظاهر به هم‌دردی با مردم فلسطين می‌کند اما واقعيت آن است که با اسرائيل مذاکره می‌کند؛ عمليات نظامی مشترک انجام می‌دهد و اطلاعات امنيتی مبادله می‌کند.»

اسرائيل و ترکيه سال‌ها روابط دوستانه و تنگاتنگی داشتند. سردی روابط دو کشور با حمله نظامی اسرائيل به غزه در سال ۲۰۰۸ ميلادی آغاز شد.

ترکيه نزديک به ۱۸۵۰ نظامی خود را در خاک افغانستان مستقر کرده‌است

دو سال پيش، پس از اين حمله نظامی و در جريان ميزگردی در کنفرانس «مجمع اقتصاد جهانی» در داووس سوييس، درگيری لفظی‌ای ميان رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه و شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل بر سر عمليات نظامی اسرائيل در غزه رخ داد. پرز از اين عمليات پشتيبانی و اردوغان از آن انتقاد می‌کرد.

نخست وزير ترکيه در اين نشست در اعتراض به سخنان شيمون پرز، سالن کنفرانس را ترک کرد.

بعد از اين مشاجره محمود احمدی‌نژاد رئيس جمهوری وقت ايران از اردوغان به‌خاطر مواضع‌اش در قبال اسرائيل قدردانی کرد و اقدام وی را «شجاعانه» ناميد.

در ۳۱ ماه ‌مای گذشته، با حمله نظامی اسرائيل به کشتی امدادرسانی به غزه و کشته‌شدن ۹ تن از شهروندان ترکيه‌ای، روابط دو کشور ترکيه و اسرائيل باز هم به تيرگی گراييد.

ايمن الظواهری در پيام ويدئويی خود همچنين ترکيه را به «جنايت» عليه مردم افغانستان متهم کرد. وی اظهار داشت: «ارتش ترکيه در کشتار مردم مسلمان افغانستان و آتش‌زدن روستاها و ويران‌ساختن خانه‌های آنان شرکت دارد.»

الظواهری دولت ترکيه را متهم به «هم‌دستی با آمريکا در مبارزه با اسلام» کرد.

ترکيه نزديک به ۱۸۵۰ نظامی خود را تحت فرماندهی نيروهای پيمان نظامی ناتو در خاک افغانستان مستقر کرده‌است.

ايمن الظواهری که دولت آمريکا برای دستگيری وی ۲۵ ميليون دلار جايزه تعيين کرده، پيش از اين در ماه جولای گذشته پيام ديگری منتشر کرده‌بود و در آن نيز از مردم ترکيه خواسته‌بود تا دولت اين کشور را مجبور سازند اسرائيل را به‌رسميت نشناسد.

Share/Save/Bookmark