رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ مرداد ۱۳۸۹

متهم شدن حزب‌الله به ترور رفیق حریری

سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان با اعلام این‌که شنیده اعضای حزب‌الله به دست داشتن در ترور رفیق حریری متهم شده‌اند گفت در صورت هرگونه تعقیب اعضای گروه‌اش، مقابل این اقدام خواهد ایستاد.

به گزارش رویترز، او روز پنج شنبه در جریان یک کنفرانس ویدئویی در بیروت گفت که شنیده است دادگاه بین‌المللی لاهه تعدادی از اعضای حزب‌الله را به دست داشتن در ترور رفیق حریری در سال ٢٠٠٥ متهم کرده است.


رفیق حریری

حسن نصرالله گفت که این خبر را از سعد حریری شنیده است.

نصرالله همچنین گفت که حریری تاکید کرده است اگرچه به زودی علیه این افراد اعلام جرم خواهد شد اما او به طور علنی می‌گوید که این‌ها افرادی «خودسر» بوده‌اند که جدای از مجموعه حزب‌الله این اقدام را انجام داده‌اند.

نصرالله اما با رد هرگونه دخالت اعضای گروهش در جریان ترور حریری گفت که او از افراد گروهش با تمام توان حمایت خواهد کرد.

نصرالله با اعلام این‌که اسرائیل دلایل کافی برای ترور حریری داشته تصریح کرد از آن‌جا که در تحقیقات دادگاه، اسرائیل جایی نداشته پس این حکم «مغرضانه» است

او همچنین با بیان این‌که «نگران» این موضوع نیست تصریح کرد که حزب‌الله می‌داند چگونه از خود «دفاع» کند.

نصرالله با اعلام این‌که اسرائیل دلائل کافی برای ترور حریری داشته تصریح کرد از آن‌جا که در تحقیقات دادگاه، اسرائیل جایی نداشته پس این حکم «مغرضانه» است.

در سال ٢٠٠٥ و در جریان یک انفجار مهیب، رفیق حریری و تعدادی از نزدیکانش کشته شدند. از آن‌جا که حریری از مخالفان سوریه بود پیروان او دولت سوریه را به دست داشتن در این اقدام متهم کردند.

هرچند دولت سوریه این اتهام را رد کرد اما با ادامه یافتن اعتراضات ارتش سوریه مجبور به خروج از لبنان شد.

پس از آن درگیری‌های شدیدی میان نیروهای مخالف سوریه به رهبری سعد حریری و حزب‌الله که هوادار اصلی سوریه در لبنان است، شکل گرفت. در جریان این درگیری‌ها که در سال ٢٠٠٨ به رویارویی مسلحانه منجر شد بیش از یکصد نفر از دو طرف جان خود را از دست دادند.

پس از چند سال بحران سیاسی در لبنان اما سرانجام دو طرف از مواضع خود کوتاه آمده و سعد حریری، نخست وزیری دولت ائتلافی را عهده دار شد که حزب‌الله نیز عضوی از آن است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ضرب المثل ایرانی میگوید تا چوب را برداری گربه دزده فرار میکند .مضمون این ضرب المثل به ماهیت عملکرد افرادی است که مخفیانه اقدامات خلاف قانون را انجام داده (دور از انظار عمومی ) وقتیکه نشانه های ردیابی را میشنوند فورا خودشان را لو میدهند.بعید نیست افراد حزب الله در این ترور و جنایت دست داشته باشند و چه بسا با جمهوری اسلامی هم هماهنگی قبلی کرده باشند اما عصبانیت حسن نصرالله نیر جالب است .او حامیان خود در تهران را بسیار ضعیف و لرزان میبیند و بیشتر نگران خودش و حزبش است

-- amiri.ali30@yahoo.com ، Jul 24, 2010 در ساعت 10:36 AM