رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ تیر ۱۳۸۹

بررسی مسایل ایران در «جی ٨»

رهبران هشت کشور صنعتی جهان موسوم به «جی ٨» صبح امروز، شنبه در کانادا درباره مسایل هسته‌ای و حقوق بشر ایران گفت‌وگو می‌کنند.

پیش‌نویس مذاکرات گروه «جی ٨» نشان می‌دهد که اعضای گروه از برنامه‌های هسته‌ای ایران نگران هستند و قرار است چگونگی اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را در کشورهای جهان بررسی کنند.


به گزارش خبرگزاری آلمانی «دی پی آ»، پیش‌نویس گفت‌وگوها نشان از «نگرانی شدید» این گروه از مسئله هسته‌ای ایران دارد. اجرای تحریم‌های اخیر سازمان ملل متحد علیه ایران در جهان یکی از نکات مهم، در دستور کار سیاست خارجی این گروه است.

این گروه همچنین در پیش‌نویس بیانیه خود آورده‌اند که از ادامه برنامه غنی‌سازی اورانیوم حدود ٢٠ درصد توسط ایران «عمیقا» نگران‌اند.

کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده آمریکا، روسیه و کانادا از اعضای این گروه هستند.

دیپلمات‌ها می‌گویند که همچنین انتظار می‌رود در نشست «جی ٨»، درباره سرکوب‌های سیاسی بعد از انتخابات توسط دولت ایران نیز گفت‌وگو شود. طبق گفته آن‌ها، گروه در بیانیه‌ای رسمی از تهران می‌خواهد تا به حقوق بشر احترام بگذارد.

گروه «جی ٨» در پیش‌نویس بیانیه خود آورده‌اند که از ادامه برنامه غنی‌سازی اورانیوم حدود ٢٠ درصد توسط ایران «عمیقا» نگران‌اند

در هفته‌های اخیر علاوه بر قطع‌نامه‌ ١٩٢٩ سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آمریکا و استرالیا هر یک تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران به تصویب رسانده‌اند.

این درحالی است که علاوه بر کشورهای دارای حق وتو در شورای امنیت یعنی بریتانیا، فرانسه، روسیه و آمریکا دیگر اعضای گروه «جی ٨» نیز از تحریم‌های سازمان ملل حمایت کرده‌اند.

از سوی دیگر تصویب تحریم‌های بیش‌تر و یک‌جانبه اتحادیه‌ اروپا و آمریکا علیه ایران، روسیه یعنی یکی از شرکای تجاری ایران را به شدت عصبانی کرده است.

رهبران هشت کشور صنعتی جهان موسوم به «جی ٨» برای مذاکره دو روزه درباره مسائل اقتصادی جهان، جمعه در کانادا گرد هم آمده‌اند.


کشورهای غربی همواره ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند و ایران نیز بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش تاکید دارد.

Share/Save/Bookmark