تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مجلس با تفحص از بازداشتگاه‌ها مخالفت کرد

نمایندگان مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه‌های کشور مخالفت کردند.

این تقاضا از سوی مصطفی کواکبیان، نماینده نزدیک به اصلاح‌طلبان در مجلس مطرح شده بود.

این تقاضا امروز سه‌شنبه در دستور کار مجلس قرار گرفت که در نهایت با ۶۲ رای موافق، ۹۰ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع، از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر کنار گذاشته شد.


آقای کواکبیان گفته که انگیزه‌اش از ارائه چنین درخواستی، «خطی، ربطی و جناحی» نیست و براساس دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر تعطیلی بازداشتگاه کهریزک است.

بازداشتگاه کهریزک که زیرنظر پلیس اداره می‌شد، در حوادث پس از انتخابات، مدتی محل نگهداری بازداشت‌شدگان بود که بر اثر خشونت‌های اعمال شده در آن، دست‌کم چهار تن جان خود را از دست دادند.

«اگر شما برای انجام این تقاضا تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه‌های کشور رای دهید، بدون هیچ ایرادی این تقاضا انجام می‌شود»

این بازداشتگاه مدتی بعد به دستور آقای خامنه‌ای بسته شد و ۱۲ متهم آن به طور غیرعلنی دادگاهی شدند که تاکنون نتیجه این دادگاه مشخص نشده است.

کواکبیان پیش از رای‌گیری درباره درخواست خود، خطاب به نمایندگان گفت: «اگر شما برای انجام این تقاضا به تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه‌های کشور رای دهید، بدون هیچ ایرادی این تقاضا انجام می‌شود.»

براساس اصل ۷۶ قانون اساسی، نمایندگان مجلس می‌توانند علاوه بر پیگیری‌های قضایی، در خصوص برخی مسائل تقاضای تحقیق و تفحص کنند.

آمار دقیقی از تعداد بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ایران در دسترس نیست. آن‌طور که نهاد‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند برخی نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی بازداشتگاه‌هایی دارند که مستقل از قوه قضائیه عمل می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

روح ستارخان بار دیگر در گور لرزید.

-- بدون نام ، May 18, 2010

در یک کشور معمولی، بازدید یک نماینده مجلس که قاعدتا باید نماینده مردم باشد، از هرجایی، ازجمله زندان ها، نیازی به قانون ندارد. این، حق نماینده مردم است.
این ها با این کار، در واقع نشان میدهند که نه تنها نمایندۀ کسی نیستند، بلکه برای یک کار معمولی هم نیاز به اجازۀ چاقوکشان حاکم دارند.

-- رضا ، May 18, 2010

تمامی این اراجیف و خزعبلات برای منحرف کردن ذهن مردم از غده سرطانی بدخیم یعنی کل رژیم دیکتاتوری جمهوری اسلامی است.
ریشه ار بیخ و بن خراب است و این باید با تبر تیز و برنده مردم که همانا اتحاد و یکپارچگی ملت ایران است زده شود.صد تا تحقیق و تفحص هم بکنید دیگه حناتون نزد مردم رنگی نداره.
شهامت به خرج بدید و خودتون رو تسلیم قانون بکنید.کاسه صبر مردم دیگه داره لبریز میشه.

-- ناصر- ایران ، May 18, 2010

چرا مخالفت کردید ؟ شما مفتری ها دارید به اسلام خیانت می کنید. بگذارید اسلام ناب محمدی را در زندان ها ببینند. بگذراید از دهان شکنجه گران آیه های قران را بشنوند. کدام شگنجه و اعدامی بود که با استناد به آیه ای از قران آنجام نگرفت.مگر اسلام چه عیبی دارد که قائمش می کنید. ای بی دینان کاری نکنید که تن امام خمینی در گور بلرزد.

-- بدون نام ، May 18, 2010

الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم

-- بدون نام ، May 18, 2010

از یک عده مفت خور و نوکر رهبر چه انتظاری دارید...... پرویز

-- Parviz ، May 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)