تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

گنجی برنده جایزه میلتون فریدمن شد

اکبر گنجی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، به خاطر تلاش برای پیشبرد آزادی، برنده جایزه ۵۰۰ هزار دلاری میلتون فریدمن سال ۲۰۱۰ شد.

موسسه تحقیقاتی کیتو اعلام کرده که این جایزه را به علت حمایت آقای گنجی از «دموکراسی سکولار و افشای نقش حکومت مذهبی ایران در قتل مخالفان» به وی اعطا می‌کند.


اکبر گنجی

این جایزه قرار است ۱۳ ماه مه، در مراسمی در واشینگتن، به گنجی اهدا شود.

ادوارد اچ.کرین، رئیس موسسه کیتو در بیانیه‌ای، با اشاره به «رنج‌های بزرگ» گنجی در مبارزه برای آزادی در ایران، نوشته است: «با توجه به این رنج‌ها، اگر او از ادامه راه منصرف می‌شد، کسی بر وی خرده نمی‌گرفت، اما گنجی همچنان به تلاش برای بهبود شرایط ایران برای مردمش، ادامه داد.»

رئیس موسسه کیتو، با اشاره به «رنج‌های بزرگ» گنجی در مبارزه برای آزادی در ایران، نوشته است: «با توجه به این رنج‌ها، اگر او از ادامه راه منصرف می‌شد، کسی بر وی خرده نمی‌گرفت، اما گنجی همچنان به تلاش برای بهبود شرایط ایران برای مردمش، ادامه داد»

در این بیانیه، به «مقالات کاوشگرانه» گنجی در سال ۱۹۹۹ درباره قتل‌های زنجیره‌ای در ایران اشاره شده و آمده است که «این مقالات، به شکست انتخاباتی محافظه‌کاران در انتخابات مجلس در سال ۲۰۰۰ کمک کرد.»

اکبر گنجی که با انتشار مقالاتی درباره قتل‌های زنجیره‌ای و کتاب «تاریکخانه اشباح» مشهور شد، شش سال را در ایران در زندان گذراند. وی در حال حاضر در نیویورک زندگی می‌کند.

او در دوران زندان، به اعتصاب غذایی طولانی پرداخت که موجب واکنش گروه‌های حقوق بشری و برندگان جایزه نوبل شد.

موسسه کیتو به مخالفت گنجی با حمله آمریکا به ایران و عراق اشاره کرده و افزوده است که «نمی‌توان با حمله نظامی، برای یک کشور، دموکراسی به ارمغان آورد.»

جایزه میلتون فریدمن، در سال ۲۰۰۲ میلادی برای پیشبرد آزادی تاسیس شد. در میان اسامی اعضای کمیته گزینش برنده سال ۲۰۱۰، افرادی چون فرید زکریا، سردبیر نیوزویک و ساموئل بریتان، نویسنده روزنامه فایننشال تایمز دیده می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر اکبر گنجی و سایر مبارزان ایرانی
امیدوارم این جایزه باعث گشایشی در زندگی و کمکی به پیشبرد اهداف ایشان باشد.

-- بدون نام ، Apr 13, 2010

با سپاسگزاری از گنجی و آنها که قدر او را دانستند. گنجی روزی رییس جمهور ایران خواهد شد. جمهوری ایرانی ایران!

-- بدون نام ، Apr 13, 2010

درود به گنجي و مبارك جنبش فراگير سبز

-- علي ، Apr 13, 2010

درود بر اکبر گنجی و همه مبارزان آزادی، پیشرفت و عدالت اجتماعی!

-- ستاره ت ، Apr 13, 2010

من هم به اقای گنجی تبریک میگویم کسی که ٦ سال از عمرش را در زندانهای ... خامنه ای گذارانید. امیدوارم جایزه میلتون فریدمن کمکی بشود که اقای گنجی افکار مدرن را با نوشتن هر بیشتر به جامعه ی جعل زده ی ایران ادامه بدهد .

-- kia ، Apr 13, 2010

آقای گنجی زحما تش در خدمت به آزادی و صلح قابل تحسین است و به او تبریک میگویم !!
علی شاکری

-- بدون نام ، Apr 13, 2010

اکبر گنجی انصافاً سزاوار اين جايزه بود . اميدوارم شاد و تندرست درجهت افکار و آرمانهای خود کوشا باشد .

-- بدون نام ، Apr 13, 2010

با آرزوی موفقیت برای تمامی روزنامه نگاران آزادیخواه ؛ جا دارد که در این زمانه به یاد "احمد زیدآبادی" که اکنون در شرایط گذشته "اکبر گنجی"(در دوران زندان و اعتصاب غذا) قرار گرفته ، باشیم.

-- آرش ، Apr 13, 2010

گنجی از بسیاری جلو است! زیرا شیادی های خامنه ای و رفسنجانی هر را با هم دیده بود و قربانی این دو با هم شده بود. و تبریک به خاطره این جایزه که سزاورش هستی. قربانت بزودی در ایران ترا خواهم دید. ولی انگاری حمله داره حتمی میشه!

-- بدون نام ، Apr 13, 2010

وضعیت ایران چقدر خراب است که چند نفری پیدا شده‌اند و امثال گنجی را برای ریاست جمهوری ایران مناسب می‌دانند. شرط درستی ادعای روشن‌فکری عملا رفتار کردن به آن است وگرنه همه می‌توانند ادعای روشنفکری کنند. گنجی اول زن خود را از چادر درآورد بعد ادعای آزادی و برابری بین انسان‌ها کند. کسی که زن خودش را هنوز در چادر نگه داشته مسلّما برای احقاق حقوق زنان ایران مثبت فکر نخواهد کرد. زنی که شوهرش او را چادری نخواهد اما خودش به زور سراغ چادر سرکردن برود یعنی فکرش ناجور است و حسابی شست و شوی مغزی شده است. هر وقت گنجی رسما اعلام کند که زنش دیگر چادری نخواهد بود آن وقت بعنی به فکر روشن‌فکری است.

-- شرط درستی ادعای روشن‌فکری ، Apr 13, 2010

معنی روشنفکری رو هم فهمیدیم !
مرسی از نظر دهنده بالا به خاطر روشن گریهایش !
( در ضمن نحوه لباس پوشیدن هر انسانی به خودش مربوط است. )

-- آرش ، Apr 14, 2010

به آقای گنجی تبریک می‌گویم و امیدوارم همیشه در راهی که انتخاب کرده پیروز باشد اما در جواب کسی که گفته اول خانمش را از چادر در آورد آنوقت ادعای روشنفکری کند باید بگویم آزادی و آزاداندیشی در این است که به عقاید و افکار دیگران و البته خودت احترام بگذاری نه اینکه چیزی را به آنها تحمیل کنید اگر خانمش خودش مایل به چادر زدن است و به آن اعتقاد دارد هیچ اشکالی ندارد ولی اگر آقای گنجی او را مجبور به این نوع پوشش کرده چرا جای گله و شکایت دارد و آزاداندیشی و روشنفکری او جای بسی تامل دارد

-- فرناز ، Apr 14, 2010

به نظر می‌رسد جنبش سبز یک ماسک بیشتر نیست. اینها که دم از جنبش سبز می‌زنند همگی به فکر چسبیدن به مذهب و چادر و شستشوی مغزی هستند و فقط می‌خواهند جای احمدی‌نژاد را با آدم‌های مذهبی دیگر مثل گنجی عوض کنند. البته درست است که نحوه لباس پوشیدن هر کسی به خودش مربوط است اما مردی که زن چادری دارد یعنی زن مذهبی برای زندگی‌اش انتخاب کرده پس نمی‌تواند ذهن آزاد از دین و روشنفکری داشته باشد چه برسد به این که کشوری تاریخی مثل ایران را بخواهد اداره کند! اصولا ریاست‌جمهوری در کشوری مثل ایران اگر به دست گنجی و امثال او بیفتد تفاوتی با ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد ندارد. متاسفانه یک عده هنوز نمی‌دانند که فراغت ذهن از ریاکاری‌های مذهبی کشوری تاریخی مثل ایران را به پسرفت دچار کرده و هنوز با نگاه ارتجاعی به همه چیز حتی به مقوله روشنگری نگاه می‌کنند. به همان جنبش سبز مذهبی‌تان بچسبید و گنجی هم رییس‌جمهور سبزهای چادری و مذهبی بماند اما رییس‌جمهور ایران نخواهد شد. ریاست چمهوری ایران فقط برازنده زنان شیردلی مثل شیرین عبادی است.

-- معنای جنبش سبز ، Apr 14, 2010

چادری بودن همسر گنجی یا رییس جمهور ایران هیچ ایرادی ندارد مهم عدم دخالت مذهب در امور زندگی سیاسی و شخصی است. مگر همسر نخست وزیر ترکیه حجاب بر سر ندارد؟ ظاهرا انصار حزب الهی که میخواهد به زور چادر سر ملت کند با انصار حزب اله ان وری که همه پیشرفت ها را در بر داشتن حجاب میبیند هر دو از ابشخور تند روی اب میخورند. تفکر خامی است اگر فکر کنیم میشود مذهب را به طور کامل از ایران بیرون ریخت.

-- Ali ، Apr 14, 2010

بنیانگزاران سپاه پاسداران(مثل سازگارا) که ارگان سرکوب اصلی بسیاری از دگر اندیشان بوده است و همکاران این نهاد که سالها در این نهاد در تثبیت رژیم همکاری کردند مثل گنجی، امروز برندگان جوایز دفاع از حقوق بشر میشوند. تا ما هم باور کنیم که اینان نباید پاسخگوی اعمال خود باشند. اینان حتی تا کنون یک عذر خواهی ساده هم از مردم نکرده اند.
مقایسه کنید با کشورهایی مثل آلمان که به حافظه تاریخی و گذشته خود حساسند و بر مسئولیت فردی پا فشاری میکنند. در این کشورها هنوز پس از 60 سال از سقوط فاشیسم، اگر کسی حتی دو روز با نازی ها همکاری کرده باشد، محاکمه میشود.
آری به همین دلیل است که ما سزاوار بسیاری چیزها نیستیم.
خلایق ...
بدبخت ملتی که آمال و آرزوهایش را در امثال گنجی جستجو کند...

-- شادی ، Apr 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)