رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ دی ۱۳۸۸

بازداشت گسترده دانشجویان در ایران

منابع دانشجویی اعلام کرده‌اند که بیش از ۸۰ دانشجو در مشهد در بازداشتگاه‌های اطلاعات و پلیس امنیت این شهر به‌سر می‌برند.

این دانشجویان جزو ده‌ها دانشجویی هستند که در روز‌های اخیر در شهر مشهد بازداشت شده‌اند. مقام‌های قضایی این شهر برای آزادی گروهی از این دانشجویان، وثیقه‌هایی ۱۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته‌اند.

آن‌طور که خبرنامه امیرکبیر گزارش کرده است، پس از حمله نیرو‌های لباس شخصی به تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد (نهم و دهم دی ماه)، بیش از ۲۵۰ دانشجو دستگیر شده‌اند.


یکی از دانشجویان آزاد شده به این خبرنامه گفته که دانشجویان بازداشتی در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برند و از سوی بازجویان، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تحت فشار‌ شدید قرار دارند.

دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، فردوسی، خیام و سجاد مشهد اعلام کرده‌اند در صورت ادامه بازداشت همکلاسی خود، اعتصاب خواهند کرد و امتحانات پایان ترم را تحریم و لغو می‌کنند.

دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، فردوسی، خیام و سجاد مشهد اعلام کرده‌اند در صورت ادامه بازداشت همکلاسی خود، اعتصاب خواهند کرد و امتحانات پایان ترم را تحریم و لغو می‌کنند

دانشجویان معترض در برخی دانشگاه‌های کشور نیز در اعتراض به بازداشت همکلاسی‌های خود از شرکت در امتحانات پایان ترم خودداری کرده‌اند.

با وجود تهدید مسئولان آموزش عالی ایران، تاکنون بیش از ۴۰ امتحان دانشگاه امیرکبیر در سه روز گذشته لغو شده است.

احضار دانشجویان ادامه دارد
در ادامه اعمال فشار‌ها به فعالان دانشجویی، وب‌سایت ادوار‌نیوز از احضار بیش از ۱۵۰ دانشجوی کرمان به کمیته انضباطی خبر داده است.

وب‌سایت کلمه نیز گزارش کرده که روز گذشته، بهرنگ تنکابنی سردبیر نشریه فرهنگ و آهنگ و کیوان فرزین، منتقد هنری در دفتر این نشریه بازداشت شده‌اند

احضار این دانشجویان پس از برگزاری تجمعات اعتراضی در دانشگاه باهنر کرمان در روزهای ۱۳ آبان و ۱۶ آذر و همچنین برپایی مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری، صورت گرفته است.

آن‌طور که ادوار‌نیوز گزارش کرده، تاکنون برای حدود ۵۰ دانشجو، احکام «محرومیت از تحصیل به مدت یک ترم و تسهیلات رفاهی دانشگاه» صادر شده است.

این وب‌سایت همچنین از بازداشت مرتضی سمیاری، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم در تهران خبر داده است.

براساس آمار وب‌سایت جرس، طی در هفته‌‌های اخیر، ۱۲ عضو نهضت آزادی و بستگان آنها، ۱۰ مشاور میرحسین موسوی، سه مشاور مهدی کروبی، ۱۷ روزنامه‌نگار، هفت عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، شش عضو جبهه مشارکت، چهار عضو جبهه ملی، ۱۲ بهایی و ۹ فعال زنان و حقوق بشر بازداشت شده‌اند

پیش از وی، سه عضو دیگر دفتر تحکیم؛ مهدی عربشاهی، بهاره هدایت و میلاد اسدی بازداشت شده بودند.

وب‌سایت کلمه نیز گزارش کرده که روز گذشته، بهرنگ تنکابنی سردبیر نشریه فرهنگ و آهنگ و کیوان فرزین، منتقد هنری در دفتر این نشریه بازداشت شده‌اند.

براساس آمار وب‌سایت جرس، طی در هفته‌‌های اخیر، ۱۲ عضو نهضت آزادی و بستگان آنها، ۱۰ مشاور میرحسین موسوی، سه مشاور مهدی کروبی، ۱۷ روزنامه‌نگار، هفت عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، شش عضو جبهه مشارکت، چهار عضو جبهه ملی، ۱۲ بهایی و ۹ فعال زنان و حقوق بشر بازداشت شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شمارش معکوس برای فروپاشی کامل جمهوری ... اسلامی.چنان درسی به ...علی خامنه ای بدهیم که تا قرنهای متمادی آیندگان برومند ما آن را در کتابهای تاریخ ورق بزنند و بخوانند.منتظر خشم سهمگین و کوبنده ایرانیان غیور باشید.انتقام خون تمام جوانان این مرز و بوم را خواهیم گرفت.
در ناامیدی بسی امید است
پایان شب سیه بسیار بسیار سپید است

-- خلیل- م ، Jan 6, 2010 در ساعت 02:00 PM

جمهوری اسلامی خودش برای خودش گردنه های سرنگونی بر ساخته است! تاریخ ایران نیز گردنه هایی بس مهیب برایش درست کرده شما فقط بشمارید این گردنه ها را:
یک: اربعین حسینی!
دو: بیست و دو بهمن!
سه: چهارشنبه سوری!
چهار: نوروز پیروز!
پنج: دوازدهم فروردین!
شش: سیزده بدر!
همین شش تا برایش کلافی ست! در یکی از این گردنه ها سرنگون خواهد شد! یادمان باشد، که حسین شریعتمداری ...این شمشیر ولایت .. در کیهان سیاه چاپخانه ولایت نوشته بود که ما ترمز نظام ولایت را کنده ایم و هر کس را زیر گرفته و نابود خواهیم کرد. حالا بی ترمزی را خود والیان ولایت نوشته بودند ولی جنبش سبز فرمان آنها را نیز کنده است. حالا شما فکرش را بکنید این ماشین نظام در سرازیری و با اینهمه گردنه و پیچ و بی فرمان و بی ترمز! خب البته که این ماشین می تواند چند نفر را زیر بگیرد! ولی تا چند گردنه!
ما شما را بی آنکه خون از دماغتان بیاید برکنار خواهیم کرد! ما نیکنامی را برای خود و بدنامی را برای روحانیت ...و این نظام... در تاریخ ایران و جهان به ثبت خواهیم رساند!
...
زنده باد جنبش سبز ملت بزرگ ایران!
زنده باد جمهوری ایران

-- بدون نام ، Jan 6, 2010 در ساعت 02:00 PM

در حکومت اسلام، دانش جستن جرم است.

-- دانش ، Jan 6, 2010 در ساعت 02:00 PM

با سلام.متاسفانه با توجه به این شرایطی که بر کشور ما حاکم است؛ واقعا به کدام گروه بپیوندیم!؟

-- ramin ، Jan 6, 2010 در ساعت 02:00 PM

رامین جان تو که هیچ گروهی را نمی بینی در حالی که گروه بزرگ سبز هست، اقلا خودت یک گروه درست کن! مثلا گروه سبز سبز سبز!
مرگ بر هیچکس!
زنده باد جمهور ایرانی

-- بدون نام ، Jan 6, 2010 در ساعت 02:00 PM