رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ آذر ۱۳۸۸

تبعید مجاهدین خلق به جنوب عراق

دولت عراق از تبعید موقت اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران به نقطه‌ای در مرز این کشور با ایران خبر داد.

به نوشته تارنمای یکی از بنگاه‌های دولتی عراق به نام «مرکز رسانه ملی عراق»، نوری المالکی، نخست‌وزیر این کشور این مطلب را امروز پنج‌شنبه بیان کرده‌است.

به گفته آقای المالکی، اعضای این سازمان سیاسی، پیش از اخراج از کشور عراق به صحرایی واقع در ۳۵۰ کیلومتری جنوب بغداد فرستاده می‌شوند.

المالکی در این باره گفت:
«تصمیم گرفته‌ایم تا آن‌ها را از عراق بیرون کنیم و روند انتقال آن‌ها به نِقرةالسلمان قدمی در جهت اخراج آن‌ها از کشور است.»

«حضور آن‌ها در اردوگاه اشرف به خاطر روابط تاریخی آن‌ها با بازمانده‌های رژیم قبلی عراق و اعضای القاعده خطرناک است»

نقرةالسلمان بیابانی دورافتاده در جنوب عراق است که از تبعیدگاه‌های اصلی مخالفان صدام حسین، رئیس‌جمهور پیشین عراق به‌شمار می‌آمد.

نوری المالکی درباره این سازمان گفت:
«حضور آن‌ها در اردوگاه اشرف به خاطر روابط تاریخی آن‌ها با برخی گروه‌های سیاسی به‌ویژه با بازمانده‌های رژیم قبلی عراق و اعضای القاعده خطرناک است.»

حدود ۳۵۰۰ تن از اعضای سازمان اپوزیسیون ایرانی «مجاهدین خلق» بیش از بیست سال در یک اردوگاه به نام «اشرف» واقع در استان دیاله در شمال عراق سکونت داشته‌اند.

نیروهای امنیتی عراق در ماه ژوئیه عملیاتی را برای به‌دست گرفتن کنترل اردوگاه اشرف آغاز کردند.

اعضای سازمان مجاهدین خلق پیش از سرنگونی صدام حسین تحت حمایت او قرار داشتند ولی نیروهای آمریکایی پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، افراد این سازمان را در اردوگاه اشرف خلع سلاح کردند.

سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۴۴ برای مبارزه با حکومت محمدرضا شاه بنیاد شد و پس از سقوط شاه، مبارزه خود را با جمهوری اسلامی ادامه داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ساکنان قرارگاه اشرف بر طبق کنوانسیون چهارم ژنو انسانهای تحت حفاظت می باشند و مالکی اجازه انتقال اجباری آنها را به نقاط دیگر را ندارد. هدف از انتقال به جنوب عراق کشتار بیشتر و استرداد آنها به حکومت مذهبی آخوندهای حاکم می باشد. ایرانیان با هر عقیده و مرامی نباید در برابر این بی عدالتی و ستم آشکار سکوت اختیار نمایند.

-- سوسن ، Dec 10, 2009 در ساعت 08:59 AM

نوری مالکی و بخشی‌ از حاکمیت در عراق فقط فرامین خامنه‌ای را انجام میدهند.آرزوهای خامنه‌ای برای نابودی و اخراج مجاهدین ۱۰‌ها بر در ۷ ساله قبل از زبان این بخش از حاکمیت عراق تکرار شده.ولی‌ مالکی و ارباباش خامنهی بزودی در یک دادگاه بین المللی بزودی باید در دادگاه بین المللی پاسخگوی جنایات ضد بشری خود باشند.مالکی خوب میداند مسالهٔ مجاهدین در چارچوب سازمان ملل قابل حل است.و این حرفهاش فقط برای راضی‌ نگهداشتن ارباباش در ایران است.

-- hadi ، Dec 10, 2009 در ساعت 08:59 AM

مملکت خودشان است و حق دارند هر کسی را خواستند انتقال دهند یا اخراج کنند.

کنوانسیون چهارم ژنو هم درباره کشور اشغال کننده است که تعهد حفاظت از جان افراد غیر نظامی در کشور اشغال شده را دارد و این ربطی به دولت رسمی یک کشور ندارد.

خلاصه اینکه مفت خوری و آویزون این و اون بودن دیگه تموم شد!

-- مجید ، Dec 11, 2009 در ساعت 08:59 AM

حکومت عراق یک حکومت دست نشانده ی نوکر امریکا مانند رئیس جمهور افغانستان است. این خائنین به آرمانهای ملت عراق باید از سوی مردم عراق در داد گاه های عمومی محاکمه شوند و از ارتباط انان با حکومت آخوند ها در ایران افشا گری شود.
مجاهدین بعنوان انسان . طبق قوانین سازمان ملل متحد دارا ی حقوقی انسانی هستند که دولت عراق که عضوی از سازمان ملل است مجبور به اجرای آن است. در غیر این صورت از سوی کشور های دیگر عضوسازمان ملل ب و جامعه ی بین المللی باید تحت فشار قرار گیرد. تا مجبور به رعایت حقوق انسانها شود.

-- +مسیح ، Dec 11, 2009 در ساعت 08:59 AM

har kas berooye hamvatanash shamshir keshad,che mojahede amricaei,che komoniist va ya sosiyaliste sar dar gom va che hezbolahie beheshti ,aghebatash hamin ast.motasefane mojahedin az sarneveshte nokarsefati choon shah va saltanattalaban dars nagereftand va be damane sadame diktator panah bordand.natijeh koshtare iraniyan be dastoor va ya ba toteh ajnabi badtar azin ham khahad bood.kasani ke az in dosmanane iran hemayat mikonand,behtar ast az arbabane gharbishan ke modaeie hemayat az hoghooghe bashar mibashand,bekhahand ke be anan panahandegi bedahad.koliyeh in afrad ,adamhaye motaseb o bimanteghi hastand va hanooz ham motavajeh nashodehand ke baande rajavie khaen dar miyane mardome iran jaei nadarad.dar gheyre insoorat anan niz mitavanestand ba kami doorandishi mesle kheyli az mojahedin be jame panahandegane siyasi dar europa bepeyvandand.M

-- mansour piry khanghah ، Dec 11, 2009 در ساعت 08:59 AM

انچه مالکی در باره رابطه مجاهدین با القایده وباقی مانده های صدام بیان می کند از نظر قضایی یک اتهام است واز طریق سازمان های بین الملی قضا یی قابل پیگرد میبا شد.برای همین هر ایرانی وطن پرست با هر عقیده و مرامی تلاش کندتا همو طنان خودشان را از اینگونه اتهامات مبرا سازد.

-- Hamid ، Dec 11, 2009 در ساعت 08:59 AM

مالکی با این خیره سری و تخاصم با هر گونه نرمهای حقوقی بین المللی و کنوانسیونهای پذیرفته شده حقوق بشری بخصوص کنوانسیون 4 ژنو, نشان میدهد که گماشته وار فقط تابع دستورات صادر شده ولی نعمتش یعنی ولی فقیه در تهران میباشد, زیرا با هیچ عرف شناخته شده جهانی چنین رفتار و حشیانه ای در باره افراد بی دفاع نمی توان تبیین کرد. البتّه این جنایتکاران باید بدانند که پرونده جنایات بیشمار آنان بزودی در دادگاههای بین المللی مفتوحه خواهد شد و آنها هیچ مفربی برای گریز از مجازات نخواهند داشت.

-- مازیار ، Dec 12, 2009 در ساعت 08:59 AM