رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آذر ۱۳۸۸

سولانا: ایران تصمیمی اشتباه گرفته است

خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم ایران در راه‌اندازی مراکز جدید غنی‌سازی را «تصمیمی اشتباه» دانست و از آن ابراز تاسف کرد.

دولت ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام، سازمان انرژی اتمی این کشور را موظف به طراحی و پیش‌بینی تاسیس ۱۰‬ سایت غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس سایت نطنز کرده است.

هیات دولت ایران به ریاست محمود احمدی‌نژاد، به سازمان انرژی اتمی ماموریت داده تا دو ماه آینده، کار ساخت پنج مرکز غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کند.


خاویر سولانا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای سولانا در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: «من از این‌که آنها چنین تصمیمی گرفته‌اند، متاسف هستم.»

وی که مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور را هدایت می‌کرد، اظهار امیدواری کرده که مقام‌های جمهوری اسلامی در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.

تصمیم ایران برای طراحی و ساخت مراکز جدید غنی‌سازی اورانیوم، واکنش قدرت‌های غربی را برانگیخته است.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه نیز تصمیم ایران در طراحی و ساخت ۱۰ مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم را «نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت» عنوان کرده‌اند.

روسیه با افزایش تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده و چین نیز هنوز واکنشی به تصمیم هیات دولت ایران در خصوص ادامه غنی‌سازی نشان نداده است

گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، ایران را به تشدید تحریم‌ها تهدید و تاکید کرده که جامعه جهانی تا ابد برای ایران صبر نمی‌کند.

این در حالی است که روسیه با افزایش تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده و چین نیز هنوز واکنشی به تصمیم هیات دولت ایران در خصوص ادامه غنی‌سازی نشان نداده است.

برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه شب گذشته، تصمیم تازه ایران را اقدامی «بسیار خطرناک و کودکانه» توصیف کرده بود.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا هم در واکنش به تصمیم ایران گفته است که مقام‌های تهران به جای تعامل بدنبال «تحریک و فریبکاری» هستند.

Share/Save/Bookmark