رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آذر ۱۳۸۸

هشدار سازمان ملل نسبت به وضعیت زنان افغان

اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق زنان در افغانستان، خواستار ایجاد زمینه اجرای عدالت برای زنان و پایبندی این کشور به کنوانسیون‌های جهانی حقوق بشر شد.

نورا نیلاند، رئیس اداره حقوق بشر سازمان ملل طی یک نشست خبری در کابل گفت که خشونت علیه زنان افغان، «گسترده» بوده و در قواعد اجتماعی و فرهنگی افغانستان «ریشه‌ای عمیق» دارد.

رئیس اداره حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که خشونت علیه زنان افغان، «گسترده» بوده و در قواعد اجتماعی و فرهنگی افغانستان «ریشه‌ای عمیق» دارد

به گفته وی، خشونت‌ها علیه زنان در افغانستان، «بدرستی» مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد و همواره از سوی نهادهای دولتی «نادیده» گرفته می‌شود.

این مقام حقوق بشری سازمان ملل متحد، از دولت افغانستان خواست تا امکانات رسیدگی به اجرای «عدالت» برای زنان را فراهم سازد و با مشخص کردن مجازات قانونی، با عوامل آن برخورد کند.

به باور سازمان ملل، تجاوز جنسی هنوز هم در این کشور، یک «معضل عمده» بشمارمی‌رود و اغلب نیز «پنهان» نگهداشته می‌شود. بر اساس این گزارش، حتی زنان در خانواده‌ها با ضرب و شتم روبرو هستند.

قانون جزای افغانستان که سال ۱۹۶۷ و در زمان حکومت پادشاهی این کشور تصویب شده، تجاوز به زنان را جرم نمی‌داند

اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که قانون جزای افغانستان که سال ۱۹۶۷ و در زمان حکومت پادشاهی این کشور تصویب شده، تجاوز به زنان را جرم نمی‌داند و دولت این کشور باید به این مورد رسیدگی کند.

پیش از این نیز، از وضعیت کودکان در افغانستان، ابراز نگرانی شده بود.

بنابر اطلاعات کمیسیون حقوق بشر افغانستان، نیروهای نظامی بین‌المللی، عامل اصلی نقض حق زندگی کودکان در افغانستان بشمار می‌روند. مخالفان مسلح نیز با هدف قرار دادن مناطق مسکونی، مدارس و بیمارستان‌ها، سبب قربانی شدن کودکان می‌شوند.

Share/Save/Bookmark