رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آذر ۱۳۸۸

«مراکز غنی‌سازی را در دل کوه می‌سازیم»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید که ۱۰ مرکز غنی‌سازی اورانیوم در «دل کوه» ساخته خواهند شد تا در مقابل حملات احتمالی آسیب نبینند.

دولت ایران روز گذشته به سازمان انرژی اتمی این کشور ماموریت داد تا ساخت پنج مرکز غنی‌سازی اورانیوم را تا دو ماه آینده آغاز و برای پنج مرکز دیگر نیز مکانی مناسب پیشنهاد کند.

این تصمیم ایران پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس در محکومیت ساخت و ساز «مخفیانه» مرکز غنی‌سازی اورانیوم «فردو»، اتخاذ شده است.


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

آقای صالحی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تاسیسات «فردو» با هدف ادامه برنامه‌های هسته‌ای ایران ساخته شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفته که از سانتریفیوژهای جدید در ۱۰ مرکز غنی‌سازی اورانیوم استفاده خواهد شد.

به گفته صالحی، «این سایت‌ها در دل کوه قرار خواهد داشت که یک سرباره قابل توجهی بالای سایت داشته باشد که از هر نوع حملات مصون باشد.»

«این سایت‌ها در دل کوه قرار خواهد داشت که یک سرباره قابل توجهی بالای سایت داشته باشد که از هر نوع حملات مصون باشد»

تصمیم به ساخت این مراکز غنی سازی در مناطق کوهستانی، برای مصون ماندن آنها از حملات احتمالی اسرائیل و آمریکا به این مراکز است.

اسرائیل و آمریکا تاکنون گزینه نظامی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران را رد نکرده‌اند. تهران اعلام کرده که در صورت حمله نظامی، پاسخ «کوبنده‌ای» به تل‌آویو خواهد داد.

صالحی همچنین گفت که هیات دولت، چهارشنبه آینده درباره نحوه تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزوده که جمهوری اسلامی می‌تواند اورانیوم با غنای ۲۰ درصد مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را تولید کند.

صالحی همچنین گفت که هیات دولت، چهارشنبه آینده درباره نحوه تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، تصمیم‌گیری خواهد کرد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز امرو دوشنبه در یک نشست خبری، از آمادگی ایران برای تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خبر داده است.

تنش‌ها درباره چگونگی تامین سوخت رآکتور اتمی تهران پس از آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار تبادل سوخت همزمان در خاک ایران شدند، میان تهران و غرب افزایش یافته است.

ایران می‌گوید که تنها در صورتی حاضر به ارسال اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد به خارج از کشور است که طرف‌های غربی نیز سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را در خاک این کشور تحویل دهند.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند اطمینان ندارند که با ارسال اورانیوم خود به خارج از کشور، بتوانند اورانیوم با غنای ۲۰ درصد مورد نیاز را از روسیه دریافت کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دست کم ۵ تای اینها ساخته اید ولی‌ می‌خواهید با این جار و جنجالها بعدا به آژانس بگویید که ما اینها را پس از محکومیت توسط شما یعنی‌ پس از قطعنامه اخیر ساختیم.این جار و جنجال‌ها فرار به سوی جلو یعنی‌ همان واژه ایست که لاریجانی اغلب استفاده می‌کند.

-- مخفیانه ، Nov 30, 2009 در ساعت 11:00 AM

فرقی نمیکنه کجا میسازین چونکه نظامتون باطله وهمین روزا باید بذارین در رین.

-- بچه آبسردار ، Nov 30, 2009 در ساعت 11:00 AM