رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آذر ۱۳۸۸

واکنش‌های جهانی به ادامه غنی‌سازی در ایران

تصمیم ایران برای طراحی و ساخت مراکز جدید غنی‌سازی اورانیوم، واکنش قدرت‌های غربی را برانگیخته است.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه، تصمیم ایران در طراحی و ساخت ۱۰ مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم را «نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت» عنوان کرده‌اند.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که در صورت صحت خبر تصمیم جمهوری اسلامی، این اقدام، «نقض جدی تعهدات ایران در قبال سه قطعنامه شورای امنیت است.»


تصویر ماهواره‌ای از تاسیسات غنی‌سازی فردو(AFP)

به گفته آقای گیبس، ایران با حرکت در این مسیر، نشان می‌دهد که بدنبال «انزوای بیشتر» است.

دولت ایران، سازمان انرژی اتمی این کشور را موظف به طراحی و پیش‌بینی تاسیس ۱۰‬ سایت غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس سایت نطنز کرده است.

هیات دولت ایران به ریاست محمود احمدی‌نژاد، به سازمان انرژی اتمی ماموریت داده تا دو ماه آینده، کار ساخت پنج مرکز غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کند.

«چرا ایران باید تصمیم به ساخت ۱۰ مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم بگیرد، در حالی‌که حتی یک رآکتور هسته‌ای هم ندارد تا از اورانیوم غنی‌شده به عنوان سوخت در آن استفاده کند»

محل ساخت این پنج مرکز، از پیش تعیین شده است و هیات وزیران از سازمان انرژی اتمی خواسته که برای پنج سایت جدید نیز مکانی مناسب را پیشنهاد کند.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا هم در واکنش به تصمیم ایران گفته است که مقام‌های تهران به جای تعامل بدنبال «تحریک و فریبکاری» هستند.

وی تصمیم جدید ایران را نشانه «مشکل بنیادی» ایران با جهان دانسته و افزوده که تهران باید بتواند اعتماد جهانی را بدست آورد.

آقای میلیبند از ایران خواست که انزوای خود در جهان را جدی بگیرد و دست دوستی غرب را با صمیمیت بفشارد.

برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز تصمیم ایران مبنی بر ادامه غنی‌سازی را اقدامی «بسیار خطرناک و کودکانه» توصیف کرده است.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا هم در واکنش به تصمیم ایران گفته است که مقام‌های تهران به جای تعامل بدنبال «تحریک و فریبکاری» هستند

آقای کوشنر در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو اظهار داشته که «اصرار ایران در بی‌توجهی به تقاضای نهاد مستقلی مثل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، واقعا خطرناک است.»

وی با «تقبیح» واکنش‌های ایران نسبت به قطعنامه اخیر شورای حکام در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای تهران گفته است: «چرا ایران باید تصمیم به ساخت ۱۰ مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم بگیرد، در حالی‌که حتی یک رآکتور هسته‌ای هم ندارد تا از اورانیوم غنی‌شده به عنوان سوخت در آن استفاده کند؟»

کوشنر در عین حال خواستار ارائه «آخرین فرصت» به ایران برای مذاکره در خصوص برنامه هسته‌ای خود شده است.

تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس علیه برنامه هسته‌ای ایران با واکنش تند مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده است.

مجلس ایران روز گذشته یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای از دولت این کشور خواست که سطح همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جامعه جهانی بعد از چند سال تعامل با جمهوری اسلامی, و بی نتیجه بودن, اکنون قبل از اینکه واقعاً درمقابل عمل انجام شده ای قرار گیرد باید یکپارچه ومتحد در مقابل این سرکشیها و مبارز طلبیهای این رژیم, بدون در نظر گرفتن منافع اقتصادی خود, واکنش جدی نشان دهد و هرچه دیرتر مشگلتر و پیامدش فاجعه بارتر خواهد بود. اگر امروز این قطعنامه های ارگانهای بین المللی نتواند کار ساز باشد وکشور های قدرقدرت در تنفیذ آن همکاری نکنند کار بجائی خواهد رسید که هیچ کشور کوچکی هم برای تصمیمات و قطعنامه های این سازمان های بین المللی تره هم خورد نخواهد کرد و هرکس ساز خود را خواهد زد ودر اینصورت احتیاجی به این سازمانهای عریض و طویل نخواهد بود. ای کشورهائی که به آمدن این رژیم کمک کردید وملت ایرانرا گرفتار کردید, ایکاش حالا هم از این ملت بپا خاسته حمایت میکردید تا هم جامعه جهانی و هم این ملت از شر این حکومت آزاد میشدند.

-- ناظر ، Nov 30, 2009 در ساعت 12:00 PM

دولت ايران گيج شده ودائم در حال فريبكاري،اتلاف وقت وتغيير تاكتيك است.

-- بدون نام ، Nov 30, 2009 در ساعت 12:00 PM