رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آذر ۱۳۸۸

تصویب طرح مجلس برای مقابله با آمریکا

مجلس ایران طرحی را تصویب کرد که به دولت اجازه می‌دهد به منظور افشای «نقض حقوق بشر» در آمریکا و بریتانیا، ۲۰ میلیون دلار از ذخیره ارزی برداشت کند.

یک فوریت این طرح، در جلسه اول شهریور ماه امسال در مجلس به تصویب رسیده بود و امروز یکشنبه با ۱۶۹ رای به تصویب نهایی رسید.

طرح مذکور از سوی ۲۹ نماینده تهیه و برای بررسی به مجلس ارائه شده بود.

هدف از ارائه این طرح، مقابله با «توطئه‌ها و محدودسازی‌های ناعادلانه»‌ آمریکا و بریتانیا علیه ایران و آگاه‌سازی جامعه جهانی از موارد «عدیده‌ نقض حقوق بشر» توسط این دو کشور عنوان شده است.


چگونگی هزینه کردن این اعتبار، در کارگروهی که با مسئولیت وزارت اطلاعات و عضویت وزارت خارجه، سپاه پاسداران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی تشکیل خواهد شد، مشخص می‌شود.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان ناظر نیز در این کارگروه عضویت خواهد داشت.

براساس این مصوبه، وزارت اطلاعات به عنوان مسئول کارگروه موظف شد هر سه ماه یک بار، گزارش کار خود را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

وزارت امور خارجه نیز موظف شد سالانه گزارش «نقض حقوق بشر» در آمریکا و بریتانیا را تهیه و در روز ۱۳ آبان‌ماه منتشر کند.

هدف از ارائه این طرح، مقابله با «توطئه‌ها و محدودسازی‌های ناعادلانه»‌ آمریکا و بریتانیا علیه ایران و آگاه‌سازی جامعه جهانی از موارد «عدیده‌ نقض حقوق بشر» توسط این دو کشور عنوان شده است

این طرح در حالی تصویب می‌شود که سنای آمریکا اوایل مرداد ماه با تصویب طرحی، خواستار اختصاص ۲۰ میلیون دلار برای کمک به مردم ایران برای مقابله با سانسور اینترنت در جمهوری اسلامی شده بود.

این طرح که قانون «قربانیان سانسور در ایران» نام دارد، علاوه بر مقابله با سانسور اینترنت، شامل تقویت ارسال برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به ایران نیز می‌شود.

این طرح که به اختصار قانون «وویس» نیز نامیده می‌شود، مبلغ ۳۰ میلیون دلار نیز به رادیو فردا و رادیو صدای آمریکا برای مقابله با پارازیت و تقویت سخت افزاری این دو رسانه اختصاص داده است.

پنج میلیون دلار این طرح هم مربوط به جمع‌آوری اسناد نقض حقوق بشر در ایران به خصوص در حوادث پس از انتخابات است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گرسنگی و تورم و بدبختی تو کشور بیداد میکنه، اونوقت این کوته فکرها 20 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی رو میخوان بریزن دور. معلوم نیست آینده کشور چی میخواد بشه. تو این سه چهار ساله صندوق ذخیره ارزی رو که خالی کردن. با این وضع فرسودگی و بازدهی کم تأسیسات نفتی و پالایشگاهی ایران، معلوم نیست ده سال دیگه بودجه کشور رو میخوان از کجا تأمین کنن.

البته بنده شخصاً فکر میکنم، این بودجه صرف این هدف هم نمیشه. بیشتر صرف خرید باتوم و کوبیدن تو سر ملت، یا صرف هزینه های هنگفت تحقیقات موشکی سپاه میشه.

-- بهرام ، Nov 29, 2009 در ساعت 01:00 PM