رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آذر ۱۳۸۸

لاریجانی آژانس را تهدید به کاهش همکاری‌ کرد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، تهدید به کاهش همکاری‌های تهران با این آژانس کرد.

شورای حکام آژانس، جمعه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای، فعالیت «مخفیانه» ایران در ساخت تاسیسات اتمی «فردو» را محکوم کرده و خواستار توقف فعالیت‌ این مرکز شده است.

علی لاریجانی امروز یکشنبه در جلسه علنی مجلس، خطاب به گروه ۱+۵ گفت که «این گونه بازی‌های فرسوده و کهنه، مجال جدیدی برای چانه‌زنی» فراهم نمی‌کند.


آقای لاریجانی به اعضای این گروه هشدار داد کاری نکنند که که مجلس ایران، راهی «دیگر» را در پیش بگیرد و همکاری با آژانس را «کاهش» دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال گفت که قطعنامه شورای حکام آژانس، نشان داد که کشورهای غربی قصد مذاکره ندارند و تنها پیگیر «کلاهبرداری سیاسی» هستند.

به گفته لاریجانی، ایران، اقدامات بعدی کشور‌های غربی درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به دقت دنبال می‌کند و در صورتی که آنها از سیاست «چماق و هویج» دست بر نداشته باشند، تهران رفتار جدیدی با آنها خواهد داشت.

صدور قطعنامه شورای حکام آژانس، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران با واکنش تند مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده است.

علی لاریجانی می‌گوید که قطعنامه شورای حکام آژانس، نشان داد که کشورهای غربی قصد مذاکره ندارند و تنها پیگیر «کلاهبرداری سیاسی» هستند

ایران، این قطعنامه را «سیاسی و غیر فنی» می‌داند.

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم با انتقاد از صدور این قطعنامه، از ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی خبر داده است.

آقای سلطانیه گفته که «تهدیدها هیچ‌گاه سبب نخواهد شد که ما برنامه غنی‌سازی اورانیوم با اغراض مسالمت‌آمیز را متوقف کنیم.»

وی در عین حال تهدید کرد که اگر کشور‌های غربی، «بر همکاری نکردن پافشاری کنند، ما نیز به نحو دیگری عمل خواهیم کرد.»

Share/Save/Bookmark